„Az igazi iszlámban nem létezik terrorizmus” – muszlim-keresztény vitán jártunk

2019. március 03. 16:41

Mi lesz az iszlám sorsa Európában? Mihez tud kezdeni egymással a kereszténység és az iszlám? Van bármifajta közös nevező a két egyistenhívő vallás között? Többek között erről vitatkozott egymással egy magyar muszlim és egy magyar evangélikus vezető. Tudósításunk.

2019. március 03. 16:41
Gacsályi Sára

„Nincsen kényszer a vallásban az iszlám szerint, higgyen minden ember amiben akar, de ne okozzon igazságtalanságot a másiknak” – hangzott el egy muszlim és egy evangélikus vezető beszélgetésén.

A Petőfi Irodalmi Múzeum legutóbbi asztali beszélgetésén Sulok Zoltán, a Magyarországi Muszlimok Egyházának elnöke és Béres Tamás, az Evangélikus Hittudományi Egyetem rektorhelyettese, lelkész beszélgetett Galambos Ádám evangélikus teológus vezetésével.

A diskurzus fő témája az volt:

milyen helyet találhat az iszlám magának ma Európában,

illetve hogyan tud együtt élni a kereszténységgel; de szóba kerültek a két vallás közötti különbségek, az Istenről és emberről alkotott véleményük, valamint a múltbeli és esetleges jövőbeni közös sorsuk is.

A PIM-be érkező mintegy hatvanfős közönség annak reményében érkezett a Károlyi-palotába, hogy megtudja, mit jelent a 21. században a iszlám-keresztény párbeszéd, mi a helyzet a vallási fanatizmussal, hogyan tud együtt élni iszlám és keresztény közösség, valamint mi is lesz Európa identitásával.

Ehhez képest a látogatókat már az első néhány percben adatok tömegével sorozták, kiindulva az 1965-ös II. Vatikáni zsinatból, említve az 1986-os assisi találkozást, majd egy 2015-ös és egy 2019-es egyházvezetői találkozót is – mindezzel nyilvánvalóvá téve: a vallásközi párbeszéd nem új keletű dolog, s ha csak lépésenként is, de lehet közeledni egymáshoz egy-egy ilyen beszélgetéssel.

Például a már említett 1986-as találkozót, melyre II. János Pál pápa hívta a világ vallásainak vezetőit Assisibe, már 2002-ben is megismételték, amikor közösen böjtöltek és imádkoztak különböző vallások tagjai.

„Megvan nektek a ti vallásotok és megvan nekem az én vallásom”

– olvasható Koránban Sulok Zoltántól szerint, aki kiemeli: bár imádkozni – a kötött iszlám protokoll miatt – ők nem tudnak más vallású hívekkel közösen, de minden gond nélkül tudnak együtt fohászkodni az Istenhez. Evangélikus beszélgetőpartnere hozzáteszi: az imádság szerinte egy elmélyülés, amit saját tradíciónk szerint végzünk, de végeredményében ugyan azt a célt szolgálja, mégpedig hogy közeledjünk Istenhez. „Bevonódunk egy olyan spirituális folyamatba, amit lehet máshogy nevezünk és másra gondolunk, de a közeledés egy” – részletezi Béres Tamás.

Ezen közeledés, párbeszéd szükségességét mindkét hittudós fontosnak tartja. Mint Sulok kiemeli, szerinte sokan félreértik a találkozást, mert azt hiszik, itt majd kiderül, kié a végső igazság. Ezzel szemben a vallási párbeszédben nem hitvitát kell folytatni, hanem meg kell ismerni egymást és nyitottnak kell lenni, hiszen a végső kérdés mindenki számára ugyan az: hogyan tudjuk a saját vallásunkban maradva közösen jobbá tenni a világot?

Az evangélikus lelkész ezzel egyetértve hozzáteszi: Európában először az ateistákkal kellene megtanulni párbeszédet folytatni a keresztényeknek. Kontinensünkön elindult egy tisztázódási folyamat, de még rejtély, hol a helye az iszlámnak ebben – mondja.

„Az iszlám egy katalizátor Európában”,

mert az emberek az iszlám hatására vagy visszafordultak a saját vallásukhoz, vagy kerestek valamilyen vallást, de mindenképp próbálják értelmezni a vallást, gondolkodnak a témán – teszi hozzá Sulok.

Kiben hinni, miben hinni?

A folytatásban a beszélgetőpartnerek tisztázni igyekeznek, ki hogyan áll a világhoz, mit gondol Istenről, önmagáról és a többi emberről.

„Az ember az Isten teremtménye, Ádám fiai vagyunk mindnyájan, nővérek és fivérek, ha tetszik, ha nem. Minden ember egyforma, nincs alá-és fölérendeltségi viszony, csak felelősség, kinek több, kinek kevesebb” – osztja meg Sulok az iszlám megközelítést. Hozzáteszi: az ember helytartónak teremtetett a világra, ahol az a feladata, hogy Isten utasítása szerint tevékenykedjen, virágoztassa fel a Földet. Éppen emiatt, a végítéletkor Isten csak arra lesz kíváncsi, teljesítettük-e kérését, jó helytartók voltunk-e – vagyis

az iszlám szerint nem számít majd más, csupán a tetteink.

Ezzel egyetértésben Béres elmondja: a keresztény tanok szerint is Isten képmására teremtetett az ember, lényegében Isten munkatársai vagyunk a Földről való gondoskodásban. Mindazonáltal a teremtéstörténetben csak az ember teremtése után nem mondta az Úr, hogy „ez jó”, tehát ez a kérdés nyitott maradt, rajtunk, egyéneken múlik, mi lesz rá a válasz.

A keresztény tanítások szerint azt tedd a másikkal, amit veled szeretnéd, hogy tegyenek; míg az iszlám tanítások egyik legfontosabb eleme, hogy ne légy igazságtalan. Mégis, az emberről való gondolkodásban a muszlim vallás sem különbözik lényegi elemeiben a kereszténységtől, hiszen „Isten elküldte Jézust, aztán Mohamedet, de egyik sem törölt el egyetlen korábbi tanítást sem, minden meglévő tanítás érvényben maradt, mindenki csak javított és változtatott rajta, valamint megerősítette azokat” – mondja Sulok.

Te iszlám, én keresztény?

A beszélgetés során a korábbi ígéreteknek megfelelve szóba kerül az is, hogyan viszonyulnak egyes vallások a másban hívőkhöz, vagy éppen a nem hívőkhöz. Sulok a témában rögtön kifejti: az iszlám szerint nincs kényszer a vallásban, mindenkinek jogában áll abban hinni, amiben csak szeretne, a lényeg: ne akadályozzon másokat jogaiban.

„Nem mi számolunk el egymással, hanem Isten számol el velünk, de az igazságtalanságot törekedni kell megakadályozni.”

Mint Béres hozzáteszi, a keresztény és az iszlám vallásnak is szerves része a misszió. A kereszténység még a bencések földművelő megmozdulásaival, a segítségadással próbált szerephez jutni a világban, valahol itt kezdődhetett a szekularizáció.

Manapság a szélsőségek kezelése egyre nagyobb feladatként hárul az egyházakra. Sulok szerint az iszlám tanítások szerint az igazságtalanság ellen fel kell lépni és mindig a középútra kell törekedni, semmilyen szélsőség nem támogatandó. „Az iszlám valamint az erőszak és a terror összekapcsolódik az átlag emberek fejében, de az iszlám hívők 99,999 és még sok kilences százaléka számára egyértelmű, hogy ez nem követendő út.”

„Az igazi iszlámban nem létezik terrorizmus.”

A keresztény és az iszlám hívek együttéléséről beszélgetve Sulok felhívja rá a figyelmet, hogy az iszlám 711 óta jelen van Európában, vagyis korábban, mint ahogy a magyarok megérkeztek a Kárpát-medencébe. Ennek hatásait ma is érezhetjük: gondoljunk csak arra, hogy arab számokkal számolunk.

Béres zárásként hozzáteszi: a vallásközi párbeszéd csúcsa, amikor a globális kérdésekkel együtt tudnak foglalkozni különböző vallású emberek, valamint a globális témák helyi képviseletében együtt tudunk élni. „Ha ez megvalósul, akkor a nemzet gondjaiban mindenki részt vesz és nincs ok az ellenállásra.”

Összesen 182 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hentesli
2019. március 08. 10:16
Hát emberfüggő,személyesen ismerek három muszlim férfit - aki a tágabb családomba nősült be.Az algíri Musztafa egy kétszínű ,szerintem igazi muszlim.Míg itt tanult egyetemen addig ivott is,míg Violát megszerezte bulizott diszkóba jártak. Kimentek Algírba előjött belőle az igazi arca,többé nem mehetett ki az utcára egyedül Vili,haza csak akkor telefonált ha Muszti is ott volt és hallotta mit beszélnek. A legradikálisabb a vallási agymosás volt,hazajöttek új edényt kellett venni,mert a régiben tisztátlan állat volt elkészítve,napi ötszöri ima - három év alatt mindez! Ali benghaziból került a debreceni egyetemre és ott ismerkedett meg Jolánnal,egy darabig Jolán beletörődött a sorsába,míg egy új feleséget nem hozott Ali! Innen el is válhatott volna,ha Ali elküldi,de nem Ali meghalt és a legidősebb fia most a gyámja az anyjának,haza nem tud jönni és már nem akar .Szülei az egyetlen gyereküket elvesztették mikor kimentek Líbiába lakni,ez is hozzájárult korai halálukhoz,még a rendszerváltás előtt meghaltak szociális otthonban,lányuk egyedül haza sem jöhetett soha. Mirza a szír fickó más mint a két említett. Ez is a debreceni egyetemen jött össze Piroskával - ez a három lány unokatestvér. Nekem harmadízigleni rokonom mindegyik.Mirza szerette a házipálinkát és ettem vele toroskáposztát!!!! Kimentek aleppóba,Piros idegileg kikészült a merev iszlám hagyományos családtól. Egy világi bulizós lány - egy teljesen más közegbe került. Mirza látta ezt és rájött,hogy a felesége bele fog betegedni idegileg ebbe. Hazajöttek,a család ott kitagadta Mirzát. Elhelyezkedett orvosként itt és született ma már asszony lányuk és boldogok ma is.Tavaly esküvőn magyarnótát énekelni láttam. Azért érdemes meg említeni,hogy a szírek a legjobban iskolázottak az arab világban,régen is ők voltak a magasabb szint . Ezet azért írtam,mert iszonyúan félre tudnak beszélni a muszlimok ha az érdek megkívánja.Most egy öreg barátom lánya ment feleségöl egy pakisztánihoz aki Londonban él. Most minden szép és jó az alkoholt megissza itt náluk,de a disznóhústól tartózkodik. A jövő eldönti,hogy mennyit ér.
Juliusz48
2019. március 08. 00:22
Látom itt mindenki a kereszténységet félti az iszlámtól, pedig a jogrendszert kellene félteni a sariától. Európában utolsóként Svájcban kaptak szavazati jogot a nők. Még nem telt el azóta 50 év. mit várhatunk egy olyan vallástól ami láthatóan pont azt az 500 év lemaradást erőlteti ami a kereszténység és a saját kialakulása közt van. Nem jutott el a tudatukig, hogy a vallási előírásaik egy része a mai higiéniát, nem ismerő időkben keletkezett, egy viszonylag meleg éghajlatú területen, viszont azóta a fejlődése nem igazodott a társadalmi és technikai haladáshoz. Természetesen a kereszténység is égetett boszorkányokat és tagadta a fold alakját is a történelme során, de túl tudta tenni magát ezen a szemléleten. Talán az iszlám is idővel képes lesz ezeket beépíteni a hitéletébe, és talán nem is kell hozzá a hiányzó 500 év. Már csak azért is mert a juh és a kecske közel sem olyan szapora állat mint a disznó, viszont a föld népessége tetszik nem tetszik túllépte a birkával ellátható nagyságot. AZ 500 év lemaradással láthatóan képes lesz addig is visszavezetni az általa meghódított területeket, az általunk sötét középkornak nevezett időkbe. Egy szabadabb világnak kell igazán félnie attól, hogy amit nem tud visszaadni (az életet) azt újra el lehessen venni jogszerúen, bármilyen vallási, politikai, hatalmi meggondolásból.
syphax
2019. március 05. 11:57
P.s.: Iszakár a 12. törzsfő, akinek a neve az előbb nem jutott az eszembe. Lehet, hogy a muszlimok éppen tőle származnak.
syphax
2019. március 05. 09:09
"...bár imádkozni – a kötött iszlám protokoll miatt – ők nem tudnak más vallású hívekkel közösen, de minden gond nélkül tudnak együtt fohászkodni az Istenhez. " Az IMA és a FOHÁSZ az én keresztény katolikus felfogásom szerint EGY ÉS UGYANAZ! Bár el tudom azt is képzelni, hogy valakik valamiféle különbséget gondolnak a kettő közé. Ám ez--szerintem--A SZAVAKON ÉS KIFEJEZÉSEKEN VALÓ ÉRTELMETLEN "LOVAGLÁS", AMIRŐL ÉS AMIRE EL NEM TUDOM KÉPZELNI, HOGY MI SZÜKSÉG VAN?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!