A Lipóti pékség esete a család definíciójával

2016. november 21. 15:33

Egy fővárosi Lipóti mintaboltban a tulajdonos az üzlet ablakára kihelyezte a CitizenGo által indított európai polgári kezdeményezés aláírásgyűjtő felhívását, amit később a cég leszedetett. Ahogy ez lenni szokott, érdemi párbeszéd helyett, a médiában megy a balhé arról, hogy jól tette vagy inkább ki kellett volna állnia a cégnek a tulajdonos mellett?

2016. november 21. 15:33

A CitizenGo európai polgári kezdeményezés AnyaApaGyerekek nevű aláírásgyűjtő felhívásának szövege, amelyet a pékség kifüggesztett és amely láthatóan sokaknál kiverte a biztosítékot: 

„Tegyünk együtt a házasságért és a családért Európában – írja alá Ön is a legnagyobb európai kezdeményezést, hogy az EU házasság-fogalma a minden tagállamban elfogadott definíció legyen: az egy nő és férfi közötti házasság és az ezen és/vagy leszármazáson alapuló család. A társadalom így tudja biztosítani, hogy minden gyermeknek legyen édesapja és édesanyja. Támogassa a házasság és a család jelentésének meghatározását az uniós jogalkotásban: a házasság egy nő és egy férfi szövetsége, és a család házasságon és/vagy leszármazáson alapul.”

A pékséget támadó cikkek következtében a Lipóti cég – mint franchise átadó – a kiragasztott papír azonnali eltávolítására szólította fel a tulajt. Közleményük:

„A 2016. november 17-én, Facebookon megjelent, Budapest, Szilágyi Erzsébet fasoron található mintaboltunkban kihelyezésre került, aláírásgyűjtésre való felszólítással kapcsolatban az alábbi hivatalos közleményt adjuk ki. Mi, mint franchise átadó a szóban forgó felhívás Lipóti Pékség mintaboltban történő kihelyezéséről nem tudtunk, és nem is járultunk hozzá. 

A felhívás tartalmát magunk is bejelentés alapján ismertük meg. Az aláírásra való felszólítás dolgozói kezdeményezés volt, amint az tudomásunkra jutott, mind szóban, mind írásban felszólítottuk a mintabolt tulajdonosát, partnerünket, hogy távolítsa el a felhívást a mintabolt kirakatából. 

Ezúton szeretnénk elnézést kéri mindazoktól, akiket a szóban forgó felhívás valamilyen módon megsértett, annak ellenére, hogy a felhívás kihelyezéséről mi, mint központ nem tudtunk. A mi szakmánk a minőségi élelmiszer készítés, állásfoglalásunkat kizárólag ezzel kapcsolatban nyilvánítjuk ki, mással kapcsolatban nem, mert egyéb témában nem tartjuk magunkat illetékesnek.

Ugyanakkor például az abcug.hu-n ugyanerről ez jelent meg: 

„Az alkalmazott, aki nevét nem árulta el, azt mondta, az üzletvezető hétfőn felszólította az ott dolgozókat, hogy írják alá a papírt. Arra a kérdésre, hogy ő tudta-e mit is ír alá, azt válaszolta, úgy érezte, nincs helye vitának, tette, amit a főnöke kért tőle. (...)

Megkeresésünkre a Lipóti Pékség közölte, egészen tegnapig nem tudtak az aláírásgyűjtő kampányról, ők azt előzetesen nem engedélyezték, ez az üzletet működtető alvállalkozó magánakciója volt. Közölték, felszólították Vizy Dávidot, hogy távolítsa el a felhívást a mintabolt kirakatából. Megjegyezték ugyanakkor, hogy nem az aláírásgyűjtés témája miatt tettek így, hanem mert a Lipóti Pékség semmilyen aláírásgyűjtést vagy kampányt nem engedélyez mintaboltjaiban. Hivatalos Facebook-oldalukon pénteken vásárlóiktól elnézést kértek a történtekért.”

Családháló elérte az üzlet tulajdonosát, aki a következőket mondta el nekik:

„Elképesztő indulatokat tapasztalok. Reggel óta folyamatos támadnak, állandóan csöng a telefonom. Én nem a Lipóti Pékség nevében, hanem kizárólag a saját nevemben akcióztam. Néhány napja tettem ki a felhívást, a honlapon lévő szöveggel. Sajnos az emberekben olyan mélyen él a félelem a véleményük szabad megvallásával kapcsolatban, hogy igen zárkózottan viselkedtek a témával kapcsolatban. 

Az, hogy ennyien megtámadtak – egy amúgy igen erősen gyűlöletkeltő és sok csúsztatást magába rejtő módon – kicsit sem rettent meg. Semmi bajom a melegekkel. Az ő életük, az ő döntéseik. De úgy gondolom, hogy amikor valami újat vezetnénk be gyerekekre vonatkozóan, ott nagyon óvatosnak kell lennünk, jól körbe kell járnunk, hogy milyen hatása lesz. Márpedig máig nem tudok átfogó kutatásról, ami megnyugtatóan tisztázná, hogy hogyan hat hosszú távon a gyerekekre mondjuk a homoszexuálisok általi örökbefogadásuk. Ezért örülök ennek a kezdeményezésnek, és tudom, hogy nem vagyok egyedül. Gyalázatos módon világszinten zajlik egyfajta lobbi, ami felháborít. Az, hogy a csapból is ez folyik, hogy el kell tűrnöm szó nélkül a plakátokat, a reklámokat és ha minimálisan is kifejezem az ezzel kapcsolatos nemtetszésemet, megbélyegeznek, kirekesztenek, elnyomnak. Ezen a kezdeményezésen keresztül ez ellen is tudunk tiltakozni. 

Muszáj hallatni a hangunkat. Lehet, hogy rossz ötlet volt a Lipóti Pékségbe kitenni a felhívást, mivel hamis színezetet adhattam így a mondandómnak. Emiatt elnézést kértem a cégcsoporttól, biztos, hogy a jövőben ez nem fog előfordulni. Legalábbis ott és úgy. De ez a lényegen nem változtat. Viszont megdöbbentett az a rágalom, mely szerint egy alkalmazottamat kényszerítettem vagy befolyásoltam volna. Soha nem tennék ilyet, nagyon fontos nekem a szabadság, és úgy vélem, hogy csak a szabadon kialakított véleményeknek van értéke. Az igazság az állítottakkal szemben az, hogy ilyen nyilatkozat el sem hangzott, a cikk írója egyetlen alkalmazottat sem interjúvolt meg ebben a kérdésben. Pedig talán jó lett volna, ha megteszi...

A Családháló megkérdezte az AnyaApaGyerekek kezdeményezés magyarországi koordinátorát, Frivaldszky Editet is, aki az esethez ennyit fűzött hozzá:

Nem a kelt tésztáról, nem a túrótöltelékről és nem a migránshelyzetről szól a kezdeményezés. De amellett, hogy felsoroljuk, hogy miről nem szól, meg kell nézni azt is, hogy miről szól: a tagállamok szuverenitását tisztelő, másokra akaratunkat rá nem erőltető értelmezésről. A házasság és a család fogalma és szabályozása tagállami hatáskörbe tartozik. Ha a határokon átnyúló vonatkozások miatt ezt uniós szinten is definiálni kell, akkor azt csakis a minden tagállamban elfogadott értelmezést kell használni. Ez pedig nem más, mint a kezdeményezésben megfogalmazott definíció: házasság egy férfi és egy nő szövetsége, a család pedig házasságon vagy leszármazáson alapul. Minden egyéb értelmezés tagállami hatáskörbe tartozik.

Frivaldszky Edit ugyanezt élőszóban is megerősíti a TV2-ben, a kérdéses kezdeményezés és a Lipóti pékséggel kapcsolatos botrány körül felmerült számos félreértést tisztázva, ha nem is mindet. Válaszaiból megtudhatjuk, hogy tulajdonképpen miért is indult ez az európai polgári kezdeményezés, amit az Európai Bizottság elfogadott és petícióként hitelesített, mi a célja és miről nem szól, hogy tagországi vagy uniós kompetencia a házasság és család fogalmának meghatározása, és hogy mit lépett a CitizenGo a balhéra. 

Közben elindult ugyanis a szervezet új petíciója is ebben az ügyben, ahol egy ilyen formalevéllel lehet támogatni és együttértésről biztosítani a helyi üzlet vezetőjét: 

„Kedves Szent János Kórház melletti pékség! Köszönjük, hogy támogatják a házasság és család ügyét, és lehetőségeikhez mérten másokat is segítettek ebben. Erőfeszítéseik nem voltak hiábavalók! Szükség van olyan bátor – akár a média nyomásának is ellenálló – emberekre, akik nyíltan vállalják véleményüket és kiállnak a házasság és a család értékei mellett. Ezúton szeretném kifejezni, hogy nincsenek egyedül, Önök mellett állunk, ha értékeink kifejezéséről van szó.”

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hakos
2020. június 12. 20:06
Kedves Lipóti Pékség. Tényleg akkora idióták vagytok, hogy azt hiszitek: majd a szélsőséges ballibbantak és a buzik fognak benneteket eltartani? Eddig vásároltam nálatok, mert hazai magyar cégnek tartottalak benneteket, többé még véletlenül sem fog előfordulni....
Flagellator1974
2020. június 12. 17:34
Kerülni fogom a Lipótit. És ezt javaslom minden jóérzésű nőnek, férfinak, fiatalnak, öregnek.
ormányos csillós
2020. június 12. 17:34
Majd a meleg zsidók alapítanak egy kóser pékséget és odamehettek vásárolni,agyhibbant liboldó véleményterroristák.
hirvi
2020. június 12. 17:33
Én egyetértek az üzletvezetővel, de el tudom fogadni, hogy a Lipóti vezetősége betojt a tömegnyomástól. Végül is az a dolguk, hogy minél több embernek eladják a termékeiket és ez csak úgy megy, ha nem háborognak rajtuk a tömegek és nem jelennek meg napról napra lehúzó cikkek egyik üzletükről sem. Az, hogy a tömegek normálisak vagy sem, az más kérdés, de nem a pékségnek kell ezt megítélnie, mint cégnek. Szerintem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!