Ebből is látszik, hogy Gary Peacock egy olyan szellemiséget (vagy lelkiséget) képviselt a zenében, ami manapság egyre ritkább, egyre inkább a háttérbe szorul. Az efféle hozzáállás a zenéhez ma már szinte ismeretlen, illetve ha létezik is, kevéssé látszik.
Persze neki is, mint sokaknak, pokolra kellett mennie ahhoz, hogy dudás lehessen.
Alkohol- és drogproblémák, a jól ismert zenész-pályaív, amelyből Keletre, a keleti filozófiák, a keleti metafizika felé vezetett a számára kiút. Legnagyobb sikereit a Keith Jarrett-tel és Jack DeJohnette-tel alapított trióval érte el, amelyben leginkább sztenderdeket játszottak elképesztő érzékenységgel és gazdagsággal.
Hozzám mégis a szólólemezei és duóban felvett zenéi álltak és állnak a legközelebb. Ezeken hallatszik a leginkább, hogy milyen mestere volt a hangszerének. Ez az elképesztő technikai tudás azonban sosem vált öncélúvá nála. Úgy működött, mint Hemingway-nél a jéghegy-elv: amit és ahogy játszott, abban benne volt az is, amit nem játszott, de mégis jelen volt a maga rejtett módján.
„Az a napi gyakorlatom, hogy mielőtt elkezdek játszani, üdvözlöm a hangszert. Figyelek a testtartásomra, a légzésemre, a hangszer testére. Néha ez csak másodpercekig tart, néha hosszú percekig. Amikor elkezdek játszani a hangszeren, nem veszítem el ezt a kapcsolatot. Tisztában kell lennem minden lejátszott hanggal és azzal, milyen érzéseim vannak a hangszer hangjával kapcsolatban. A játékom érzékszervi-érzelmi aspektusa a figyelem. Ha mindez megvan, akkor elengedem” – mondja egy másik interjújában.
Ez az elengedés az, ami Gary Peacock játékát feledhetetlenné tette.
Tökéletesen uralta a hangszerét és ebben a kontemplatív kapcsolatban találta meg a zenében rejlő határtalanságot.
Életének utolsó évtizedeiben a zen buddhizmus állt hozzá a legközelebb, ez volt – ahogy ő fogalmazott – „az egyetlen ablak” az életében a zenén kívül, ahonnan ráláthatott mindarra, ami foglalkoztatta.
Utolsó albuma 2017-ben jelent meg Tangents címmel, Marc Copland zongorista és Joey Baron közreműködésével. Olyan zene ez, mint az album borítóján látható csupasz, lombjukat vesztett fák. Amikor már csak a tiszta szerkezet marad, a csupasz formák, amikor leválik minden oda nem illő, felesleges elem. Csak a tiszta, áttetsző atmoszféra, semmi más. Gary, köszönök mindent. Jó utat arra a helyre, amit a zen ürességnek nevez. Mi pedig mennyországnak.