Túl ne csorduljon!

2013. augusztus 06. 13:00

Ózd a világ végén van, a kutya nem figyel a gondjaikra, a város pedig már nem bírja fizetni a közkutak fogyasztását, csak a polgármesteri jutalmat.

2013. augusztus 06. 13:00
Tóth Ákos
Tóth Ákos
NOL

„Sebaj, Fürjes Pál felelős polgármester takarékos ember, aki korábban magától értetődőnek tartotta, hogy neki és alpolgármester párttársának félévente egyhavi illetményüknek megfelelő jutalom jár, ami a járulékokkal együtt körülbelül évi hárommillió forint. Nos, Fürjes szerint, ahogy ezt ki is nyilatkoztatta, »ez az összeg csekély tétel a város milliárdos költségvetéséhez viszonyítva«. Vagyis az ő és alpolgármestere jutalompénze, hárommillió forintjuk, úgy aránylik a cigányok által a közkutaknál elfolyatott évi 11-12 millió forinthoz, mint a mintaszerű szerénység az úrhatnám pazarláshoz, csakhogy míg az előbbit bőven elviseli a városi költségvetés, az utóbbit már nem bírja.

Fürjes Pál nyilván éjjel-nappal azon jártatja az eszét, hogy miként tudná kiverekedni a telepieknek, hogy legyen vezetékes vizük. A 16 ózdi telep közül ugyanis néhányban egyáltalán nincs. Biztosan fáradhatatlanul szervez, pénzt kutat, pályáztat, hogy az áldatlan állapotot megszüntesse, ám kísérletei valamiért rendre kudarcba fulladnak. Ózd a világ végén van, a kutya nem figyel a gondjaikra, a város pedig már nem bírja fizetni a közkutak fogyasztását, csak a polgármesteri jutalmat.

Hát lezárnak, és fogyasztást csökkentenek, mert attól jobb lesz az ózdi költségvetésnek. Aztán egy nappal később, az MSZP-s Nyakó István közbelépésére, visszaállítják a szolgáltatást, de csak a kánikula idejére. A cigányok meg addig legalább szokhatták, mi vár rájuk: van olyan család, amelynek egy órába telik eljutni a működő kútig. Hát valamelyikük elmegy, sorba áll, eltölt kis időt a tízliteres vödör megtöltésével, majd újabb egy óra alatt hazacipeli. Vizet forralnak, leves lesz belőle. Az alsógatyákat beáztatják. A csecsemő fenekét megmossák. Aztán valamelyikük visszafordul a vödörrel. Sorba áll. Vizet tölt, megpróbálja telirakni, de vigyáz, túl ne csorduljon. Az pazarlás. Ami túlcsordul, kárba vész. Vele fröccsen szét maradék emberségünk.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 94 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
József42
2013. augusztus 06. 17:08
"A cigányságról A cigány népesség eredetéről több középkori legenda született, és érdekes módon sok párhuzamot mutat egy másik népességgel, a Krisztus utáni zsidósággal a szimbolikus-mitologikus történetük. Egyesek szerint – mivel „vályogvetők” voltak Egyiptomban – a cigányság a „tizenharmadik zsidó törzs”, illetve „Sába királynőjének és Salamonnak” frigyéből származó száműzött népség. Ezért volt sok helyen „Egyiptom hercege” stb. címe az egyes cigány vezetőknek, sőt innét ered az angol „gypsy” elnevezés is. A népek szimbolikus történetében a letelepedettség és a vándorlás sajátos jelentménnyel bír – gondoljunk csak Káin és Ábel történetére. A vándorláson belül a „kóborlás” (a célt tévesztett száműzetés: kainiták, rabbinikus judaizmus, cigányság) a büntetéssel függ össze, míg a kiszakítás és a processzió a célra irányítottsággal (Ábrahám meghívása, Árpád honfoglalása stb.). A cigányok „szent állata” a varjú. Egy dögevő vészmadár, ami jól kifejezi nemzetkarakterüket. Szét kellett szóródni a varjúfiókáknak a cigány népmonda szerint, mert Istent megbántották. Hasonló ez a „kóbor zsidó” legendájához, aki a Krisztust káromolta a kereszten. Amíg meg nem tér hozzá, addig bolyongania kell a népek között, és nyugalmat sehol sem talál. A cigányok egyes néptörzsei magukat „kale”-nak hívják. Ez „feketét” jelent az ind nyelvekben. Összefügg Káli istennő személyével, aki a pusztítás, halál, dögvész istennője. Van egy pária (kaszton kívüli) népcsoport Indiában, amely kóborol, az asszonyaikat már gyermekkorban prostitúcióra adják, vérfertőzésben élnek, varázslással, meg kisegítő, vásári kézművességgel (pl. rézműves) foglalatoskodnak, dögevők stb. Őket is így hívják. Megjelenésük baljós előjel ott. A „varna” szó maga színt jelent szanszkrit nyelven. Ezt nevezték el a portugálok kasztnak (osztálynak). A magasabb varnáknak világosabb szín felel meg. A négy varnán (brahmin – pap; ksatrya – harcos; vaisnava – polgár; surda – szolga) kívül vannak a „kaszton kívüliek”, akik tisztátalanok, érintkezni velük tilos. Ők a páriák. A varnákon belül több ezer hivatás szerinti „dzsáti” van. A görög „asztignoi” kifejezés, érinthetetlent, törvényen kívülit jelent. Ebből ered a „cigány” kifejezés. Van egy sajátos cigány folklór Franciaországban, a legnagyobb, kizárólagosan cigány búcsújáróhelyen. Ez a Rhone deltájában van. Marie-sur-Mar (Tengeri Mária) a hely neve. Három ereklye van ott. Mária Salome, Mária Magdaléna és Szent Sára. Szent Sára a cigányok szerint egyiptomi szolgálóleány, azaz cigány volt, akikkel együtt jött a két Mária az evangéliumot hirdetni Galliába, Szent Polikárp püspök tanítványának, Lyoni Szent Iréneusznak segedelmére. A nyári napfordulókor, amikor sötétbe vált a világosság, van egy sajátos szokásuk. A Kale Maria (Fekete Mária) szobrot feldíszítik, ilyenkor esküvőket, keresztelőket is tartanak. A szobrot megmerítik a deltában, és rituális mosakodást csinálnak itt. Hasonlóan, ahogy a hinduk a Gangesz deltájában. A szimbolikus népkarakterológián kívül a cigányság a beltenyészet, a biológiai analógiával élve 90%-ban parazita létmódot folytató tevékenységével, és az ezzel együtt járó nemi, párválasztási szelekció („ki a menő csávó”, „ki a sukár a csaj”) évszázados hatása révén mint „népfaj” sajátos amalgám-ötvözetté alakult. Ez nem jelenti azt, hogy egyénileg nincsenek kivételek közöttük, de a szenttamási „ut in pluribus” (ahogy lenni szokott) elv szerint a cigányság parazita létmódja szerint nem élhet együtt a magyarsággal tartósan mint cigány. (Az egyéni kitérés lehetősége adott, mert az ember egyediség és személyiség is, túl a népiségi-kultúrális, vagy biologikumi-rasszbeli szövétnekén.) Maga a „cigánykodik”, „cigányútra megy” kifejezés is megjelöli, hogy ez életmódot kifejező szó lett, amely több (szinti, roma), indiai eredetű népcsoport gyűjtőneve lett Európában, akik önmagukat szigorúan elkülönítik egymástól. Nem-cigányra is mondják, hogy cigány. Ez olyan gyűjtőnév lett, mint ahogy régen a „vlach” nomád havasi pásztort jelölt, és a balkano-latin népcsoportokon (arumének, rumánok-románok, macedo-vlachok stb) kívül ezt délszláv, ruszin, sőt magyar, székely csoportokra is használták az oklevelek. (Emlékeztetőül: vlach => blach => venét, vend, windisch => white => havasi, hegyi. Havasalföld => Wallachia) Így lett a „cigány” megnevezés alapvetően életmód jelzője, mely életmód az antiszociális mélyrétegeket jelöli. Így a „cigányság” nem integrálható, csak egyes cigány származású emberek. Hogy ez mennyire nem csupán neveltetés, életkörülmény, szocializáció kérdése, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 100 mélyszegénységben élő magyar közül 30-40 fog antiszociálisan élni, míg eközben cigány 90. Ez pedig csakis az átöröklődő genetikai hajlamosítások (diszpozíciók) által magyarázható, amely egyes népcsoportokban szignifikánsan magasabb. Mindezt egyedül az arisztotelészi-szenttamási emberkép tudja helyesen értelmezni. A gazdag ill értelmiségi pályára állott cigányok többsége is vagy csencseléssel, sefteléssel (leánykereskedelem, lopás, színesfémtolvajlás) lett gazdag, vagy pedig ingyenélő, nemzetellenes tevékenységet (szociológus, „közíró”, romológus) folytat. A kivétel erősíti a szabályt. Itt most nem a zenész romungrikra kell gondolni, amely külön dzsáti a cigányságon belül, még rasszjegyeik is szignifikánsan eltérnek."
Botos
2013. augusztus 06. 16:33
Követelem a cigányok emberhez méltó életminőségét! Követelem, hogy megkapják a legjobb iskolai oktatásban való részvételt! Követelem, hogy ne kelljen rasszista támadásoktól tartaniuk! Ezért követelem, hogy a cigányokat helyezzék el a politikus, jogvédők által lakott luxusnegyedekbe! Így biztosítva lesz az ingyen víz, ingyen étel, ingyen lakás, ingyen autó méghozzá luxus kivitelben. Biztosítva lesz a szegény, tanulni vágyó cigánygyerekeknek a legjobb oktatás a lauderben. És többé nem kell rasszista támadásoktól tartaniuk, mert mint tudjuk, a politikusok és a jogvédők a tolerancia bajnokai.
soelmo
2013. augusztus 06. 16:05
Nem lehetne ezt a Fiala-arcot lecserélni? olyan önleleplező dolog ez, hogy "onnan" csak bolond szél fúl....legalább a képet cserélje le, ha már habitust, észjárást, erkölcsöt nem is lehet!
Toportyán tiszteletes
2013. augusztus 06. 15:39
Könnyű ezeken a narancsmajmokon ekkora telitalálatot elérni,mivel teljesen skizó,vizet prédikáló misebortolvajok...Már a birkáiknak is sértő ez az aljaszint amivel naponta azonosulniuk kell!Méretes narancsbukta lesz ha a birkák besokallnak!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!