Ez nem csak vegytiszta erkölcstan

2013. május 10. 16:38

Megtévesztő az erkölcstan elnevezés. A vallásos szülők szerint ez valami világi huncutság, a nem vallásosok szerint egy Hoffman Rózsa-féle ideologikus, katolikus jellegű tantárgy. Interjú.

2013. május 10. 16:38
Kamarás István
Index

Mennyire lesz ideologikus a tantárgy?

Bizony, eléggé megtévesztő az erkölcstan elnevezés. A vallásos szülők úgy gondolják, hogy ez valami világi huncutság, a nem vallásosok pedig azt hiszik, hogy ez egy Hoffman Rózsa-féle ideologikus, katolikus jellegű tantárgy. A pedagógusok nagy része, de még a Klebersberg Intézményfenntartó Központ munkatársai is csak elég homályos elképzelésekkel rendelkeznek arról, hogy mi is lesz ez az egész. Többnyire pusztán erkölcsi nevelésnek gondolták.

Ezzel szemben szerencsére sikerült a szakmai érdekeket érvényesíteni. Lányi András az utolsó percekben harcolta ki, hogy minket, a tantárgy eredeti megalkotóit is bevonjanak a kerettanterv kialakításába. A tantárgy tartalmában a korábban kidolgozott, erősen multidiszciplináris tartalom továbbra is megjelenik. Egyaránt van benne etika, embertan, lélektan, ökológia, társadalomismeret és vallásismeret. Név és tartalom tehát nincsenek összhangban egymással, ez nem csak vegytiszta erkölcstan.

Miért, mi az a »vegytiszta erkölcstan« és mi vele a baj?

Önmagában az erkölcstan nagyon könnyen átcsaphat moralizálásba. Ha csak erkölcsről beszélünk, abból könnyen lehet erkölcsprédikáció, ha csak önismeretet tanítunk, abból pszichologizálás, ahol nem esik arról szó, hogy mikor cselekszik az ember jól vagy rosszul. Ezeket a csapdákat úgy lehet kikerülni, hogy egy komplex tantárgyat csinálunk. Ezért az általunk kifejlesztett tantárgy, aminek az eredeti neve embertan volt, a leíró embertudományokat és a normatív, moráltudományi szemléletet integrálja. Megjegyzem, ez egy igazi hungarikum, pontos mása sehol sincs a világon.

Milyen erkölcsi elvekre tanítanak az erkölcstan órán? Számon kérheti az adott pedagógus a saját meggyőződését?

Ha ez egy tisztán világi erkölcstan lenne, ott valóban nagyobb szerepet játszana az adott tanár személyes erkölcsi felfogása, világképe, akár még politikai nézetei is. Ehelyett mi mindig olyan beszélgetésekből indulunk ki, amelyek arról szólnak, hogy hogyan működik az ember, a társadalom, ezek alapján jöhetnek létre erkölcsi reflexiók. Maguk a tanulók tudnak viszonylag hamar erkölcsi megállapításokat tenni, akár az ember egyediségének értékével, méltóságával kapcsolatban.

Nagyon fontos, hogy a mi erkölcstanunkban olyan konszenzusetika szerepel, amely különböző világnézetű emberek, szülők, pedagógusok számára, ha nem is pont egyformán megjelenítve, de egyaránt elfogadható.

Mit mondhat a tanár konszenzusetikai alapon olyan megosztó kérdésekről, mint az abortusz vagy az eutanázia?

Az abortuszról még az egyházakon belül sincs teljesen letisztult vélemény, hogy az mennyiben és milyen értelemben bűn. Ilyen kérdéseknél annyit tehet a pedagógus, hogy megismerteti tanítványait a különféle felfogásokkal, ezeket átbeszélgetik, megvitatják, dramatizálják,és ezzel fejlesztik a tanulók mérlegelési és döntési képességeit. Ez főleg a felsőbb évfolyamokon mehet ilyen irányba, alsó tagozaton inkább a bizonyosságokról kell, hogy szó essék.

Vannak fix pontok, mint az élet tisztelete vagy az emberi méltóság kérdése. De ilyen lehet a kanti etika alapelve, hogy ne használd a másik embert eszközül, vagy a szókratészi »inkább szenvedd el a rosszat, minthogy másoknak okozd« javaslata is. A legfontosabb értékek elég sok kultúrában megjelennek, ha különböző megfogalmazásokban is. A világvallások alaptörvényei, például a keresztény tízparancsolat, de a világi tízparancsolatok, mint az Emberi Jogok Nyilatkozata is, meglehetősen hasonló dolgokat mondanak.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
magnamater
2013. május 11. 10:52
Szükség van erre a tantárgyra, és úgy tűnik, tehetséges emberek dolgoznak rajta, Nem kellene szembeállítani a vallásoktatással, szerintem mindenkire kötelezővé kell tenni, és a hittan lenne fakultatív.
soelmo
2013. május 11. 09:45
Ez valóban az Iván apja lehet!
nyugalmazott tanár
2013. május 10. 20:21
Ez nem csak vegytiszta erkölcstan Marhaság!!! Az erkölcs nem sósav, nem nátronlúg. Mitől lenne "vegytiszta"? Ha meg arra utal, hogy nem elég életidegen, akkor annak csak örülni lehet. Marhaságot firkál a szerző. Az erkölcstannak mint fogalommagyarázatnak a primitivvé tétele egy abszurd kilúgozási trükk lenne. Az erkölcstan feladata a jó erkölcsre, erkölcsös magatartásra nevelés. Ezért nem is lehet "vegytiszta".
Nosam
2013. május 10. 20:14
"erkölcstan, embertan, társadalomtudomány, erkölcs, morál" Soha nem jutott még eszetekbe, hogy feltegyétek a kérdést, hogy mennyire igazságtalan az a világ, amelyben a bűnösök feloldozásáért az egyetlen valaha élt bűntelent áldozzák fel?! Tudod egy igazságos világban nem kérnek és nem is fogadnak el bűntelen áldozatot a bűnösök bűneinek feloldozásáért, hogy miért? Mert az égbekiáltó igazságtalanság! Egy igazságos világban mindenki a saját bűnéért felel. Miért? Mert az úgy igazságos, ha a bűn elkövetője felel a saját bűnéért. Nagyon súlyos etikai és erkölcsi deficit az, hogy nincs bennetek annyi emberség és igazságérzet, hogy felfogjátok a leírt mondatok tartalmát. Jézus nem válthatta meg senki más bűnét szenvedéssel, mert az igazságtalanság. Amennyiben az egyetlen valaha élt bűntelen váltotta meg a bűnösök bűnét, akkor ez egy végtelenségig igazságtalan világ. Igazságtalanságot hirdet a biblia, Jézus gyilkosai a papok hirdetik azt, hogy Jézus az ő bűneiket váltotta meg szenvedéssel. Ti kiáltottatok a keresztáldozat elfogadásával barabást róma helytartójának. Ti vagytok a barabást kiáltó zsidók! Karinthy Frigyes: Barabbás A harmadik nap alkonyán pedig kilépett a bolt keskeny kapuján, és csendesen megindult az úton. Két oldalt füstölögtek a romok. Lent a kiszáradt árok fenekén találta az elsőt azok közül, akik Pilátus háza előtt kiáltozták Barabbás nevét. Elfeketült nyelvvel vonított a vörös felhők felé. Megállt előtte, és így szólt: - Itt vagyok! Az pedig felnézett rá, és zokogni kezdett. - Rabbi, rabbi! - zokogott. És a mester szelíden folytatta. - Ne sírj! Állj fel és jöjj velem! Mert visszamegyek Jeruzsálembe, Pilátus háza elé és új törvényt kérek magamra és reátok, akik Barabbást választottátok, s akikkel ezt mívelte Barabbás. A nyomorult pedig feltápászkodott és az ő öltönyét megragadta. - Mester! - kiáltott elfulladva és könnyek között - ó mester, jövök! Mondd meg, hogy mentsem meg magam! Mondd meg, mit tegyek! Mondd meg, mit mondjak! - Semmit, mondta ő szelíden - csak azt, amit három nap előtt kellett volna mondanod, mikor Pilátus megállt a tornácon és megkérdezett titeket: „Kit engedjek el hát közülük, Barabbást, a gyilkost, vagy a názáretit?” - Ó, én bolond! - kiáltott a nyomorult fejét öklével verve, - ó, én bolond, aki Barabbást kiáltottam! Barabbást, aki ide juttatott! - Jól van - folytatta szelíden a mester - most jöjj hát velem Pilátus háza elé, ne törődj semmivel, ne figyelj semmire, csak rám, és amikor én intek neked, kiáltsd egész szívedből és egész tüdődből: „A názáretit!”; mintha azt kiáltanád: „Az életemet!” Az pedig követte őt. És találnak útközben egy másik nyavalyást, akinek Barabbás elvette házát, feleségét, gyermekét és szemeit kiszúratta. És ő homlokon érinté csendesen kezével és így szólt: - Én vagyok az. Jöjj velem Jeruzsálembe, és amikor én kezemmel érintelek, kiáltsad: „A názáretit!”; mintha azt kiáltanád: „A házamat! A gyermekemet! A szemem világát!” Az pedig felzokogott és követte őt. És találtak még másikat is, kinek lábai és kezei kötéllel voltak összekötve és nyakára hurkolva, őt magát pedig arccal lefelé bűzhödt mocsárba nyomta le Barabbás, tetvek és csúszómászók közé. Odament hozzá, és megoldotta kötelékeit, és így szólt: - Ismerlek téged. Te költő voltál, aki a lélek rajongó repülését hirdetted: Jöjj velem, és amikor intek, kiáltsad: „A názáretit!”; mintha ezt kiáltanád: „A szabadságot! A léleknek és a gondolatnak a szabadságát!” Az pedig megcsókolta az ő saruját és csak a szemével könyörgött, mert a szája még tele volt sárral. És így mentek tovább, és egyre több béna és sánta és nyomorult bélpoklos csatlakozott hozzájuk, akiket Barabbás tönkretett. És mindegyik külön-külön zokogva verte mellét és könyörgött neki, hogy intsen majd, ha kiáltani kell: „A názáretit!”; mintha azt kiáltanák: „Békesség, békesség! Békesség e földön!” Estére pedig megérkeztek Jeruzsálembe, Pilátus háza elé. Pilátus a tornácon ült és estebédjét költötte Barabbással, a gyilkossal. Kövéren és fénylő arccal ültek ott, nehéz borokat ittak, és drága ételeket ettek arany edények fenekéről: skarlátpiros palástjuk messze világított. A názáreti pedig, élén a sokaságnak, mely követte őt, a tornác elé járult és felemelvén átszegezett kezeit, szelíden szólni kezdett: - A pászkák ünnepe nem múlt még el, Pilátus! Törvény és szokás, hogy húsvétkor egyikét az elítélteknek elbocsátod, úgy, ahogy a nép kívánja. A nép Barabbást kívánta, engem megfeszítettek - de vissza kellett térnem halottaimból, mert láttam, hogy a nép nem tudta, mit cselekszik. E sokaság mögöttem megismerte Barabbást és most új törvényt akar. Kérdezd meg őket újból, amint a törvényeinkben meg vagyon írva. Pilátus pedig gondolkodott, aztán vállat vont, és kiállván a tornác szélére, csodálkozva nézett végig a sokaságon és szólt: - Hát kit bocsássak el már most, Barabbást, vagy a názáretit? És akkor ő intett nekik. És ekkor zúgás támadt, és mint a mennydörgés, zengett fel a sokaság. És a sokaság ezt kiáltotta: „Barabbást!” És rémülten néztek egymásra, mert külön-külön mindegyik ezt kiáltotta: „A názáretit!” A Mester pedig halovány lett és megfordulván végignézett rajtuk. És külön-külön megismeré mindegyiknek az ő arcát, de e sok arcból egyetlen arc lett az esti homályban, óriási fej, mely ostobán és gonoszul és szemtelenül vigyorgott az ő arcába, véres szemei hunyorogtak és szájából büdös lé szivárgott és torkából úgy bömbölt rekedten: „Barabbást!”; mintha azt hörögné: „Halál! Halál! Halál!” Pilátus pedig zavartan lesütötte az ő szemeit és mondá neki: „Te látod...” Ó pedig bólintott fejével és csendesen felmenvén a lépcsőn, kinyújtotta kezeit a hóhér felé, hogy kötözze meg.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!