A BKV-csőd csak a kezdet

2011. december 07. 08:28

A BKV válsága húsz éve húzódik és addig nem is ér véget, amíg a cég nem kapja meg a megrendelt szolgáltatások teljes ellenértékét. Interjú.

2011. december 07. 08:28
Atkári János
NOL

- Szinte havonta csődbe megy a BKV, azután mégsem. Talán ezért nem veszik komolyan kormánykörökben.

- Mással vannak most odafönt elfoglalva. Az országot ért gazdasági sokkhoz képest a BKV ügye apróságnak tűnik. De nem az. Már az is visszafordíthatatlan folyamatokat indíthat el, ha még néhány hónapig magára hagyják a várost ezzel az adósságheggyel. A cég a csőd szélén billeg, már az elmúlt hónapokban is csak a kormányzati gyorssegélyek mentették meg a fizetésképtelenségtől. De ez túl drága és esetleges megoldás, így hosszú távon aligha tartható fenn. Ráadásul a jövő év első hónapjaiban újabb 45 milliárd forint hitel visszafizetése válik esedékessé, miközben április végén lejár a cég közszolgáltatási szerződése. Az új szerződés megkötéséhez el kell fogadni néhány törvényt és rendezni kell a folyó finanszírozás kérdését. Ideje lenne. A BKV válsága húsz éve húzódik és addig nem is ér véget, amíg a cég nem kapja meg a megrendelt szolgáltatások teljes ellenértékét. Ez a menetdíjbevételeken, a fogyasztói árkiegészítésen, valamint az állami és önkormányzati támogatás jelenlegi értékén felül évi 40-50 milliárd forint. Az elmúlt években ezt részben az eszközök felélésén keresztül belső eladósodással, részben hitelekből teremtették elő. De a kölcsönöket egyszer vissza kell fizetni. Most eljött ez az idő. Ám a cég közben rossz adóssá vált, s lehetetlenné a hitelek megújítása önerőből. A pénzintézetek egy része még állami garanciavállalás mellett sem hajlandó újabb hitelt nyújtani. (...)

- A közgyűlés megszavazta a BKV kollektív szerződésének felmondását. A szakszervezetek szerint ebből még a hiány töredéke sem fedezhető, viszont végső elkeseredésbe kergeti a dolgozókat. Csőd vagy sztrájk?


- A BKV vezetésétől kapott tájékoztatás szerint hétmilliárd takarítható meg azzal, ha a cégnél csak a Munka Törvénykönyve szerinti juttatásokat adjuk. De senki nem gondolt teljes elvonásra. A túlzó, méltánytalan elemeket azonban meg kell szüntetni. Akkor is így kellene tenni, ha nem lenne válság. De most minden fillért meg kell fogni. A finanszírozási válságot nyilvánvalóan csak kormányzati támogatással lehet alapjaiban kezelni, de a „saját erős” megtakarításokra is szükség van. De a paraméterkönyv felülvizsgálata, illetve a jegyáremelés sem lehet tabu.

- A városatyák éppen most mondtak nemet jegyáremelésre.


- Szegényebbek vagyunk, mint Nyugat-Európa, s egy szegényebb országban minden drágább a jövedelmekhez viszonyítva, a kenyér, a benzin, az élelmiszer. Miért a közösségi közlekedés lenne kivétel? Ha igaz az, hogy a kormány már mindent odaadott, amit adhatott és még mindig kevés a pénz, akkor két dolgot tehetünk: csökkentjük a szolgáltatásokat, illetve árat emelünk. Vegyük észre, akkor is a polgár fizet, ha nem a viteldíj nő, hanem bevezetik a dugódíjat vagy a közlekedési adót.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 36 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gombóc XVI. Artúr
2011. december 07. 14:49
Egyébként mikor kezdődik a Demszky pere? Mert ugye lesz per...?
Oldgóbé
2011. december 07. 11:20
A Népszabaccság még él?
anticonstitutionnelle
2011. december 07. 09:53
Azért mondjuk az is egy elég perverz állapot, hogy a két gyermeket nevelő alacsony keresetű melós 10 ropiért közlekedik MUNKÁBA, a nyugdíjasok egy része pedig ingyen megy a fürdőbe és a temetőbe. Ezt kéne valahogy megszüntetni.
Faqtya ezredes
2011. december 07. 09:20
2005. június 18. Demszky Gábor személye a gátja annak, hogy Budapest önkormányzata és a hivatal fejlődésnek induljon. Ezt Demszky egykori jobbkeze, Atkári János főpolgármester-helyettes nyilatkozta a héten. Az SZDSZ-ből kizárt politikus úgy látja, nyaraló- és terepjáróügyei miatt Demszky erkölcsileg és politikailag is megrendült. http://href.hu/x/gmpe
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!