Tíz év alatt rendbe tehető a magyar iskola

2010. június 08. 12:52

Elengedhetetlen, hogy a tanárok rendelkezzenek a feladatuk elvégzéséhez szükséges kompetenciákkal és eszközökkel. Kell, hogy maguk dönthessenek, majd szembesüljenek a döntéseik hatásával, és vállalják a következményeket. A tanárokat kikísérletezett, kipróbált, bizonyítottan működőképes módszerek egész repertoárjára kellene felkészíteni. Interjú.

2010. június 08. 12:52
Milyen egyéb tényezőkre kell fókuszálni, ha sikeres oktatási rendszert akarunk kialakítani? (...)

Fontos a pedagógusok »helyzetbe hozása«: elengedhetetlen, hogy a tanárok rendelkezzenek a feladatuk elvégzéséhez szükséges kompetenciákkal és eszközökkel. Kell, hogy maguk dönthessenek, majd szembesüljenek a döntéseik hatásával, és vállalják a következményeket. A tanárokat kikísérletezett, kipróbált, bizonyítottan működőképes módszerek egész repertoárjára kellene felkészíteni. Szükség van emellett a rendszeres objektív visszajelzésre, amit például biztosíthatnak az évenkénti felmérések. Ehhez persze az kell, hogy a tanárok elemezni tudják a visszajelzések eredményeit, és kapcsolatot tudjanak teremteni a saját tevékenységük hatásai és a mért teljesítmények között. (...)

Mondana néhány példát? (...)

Ha ma bármilyen felmérés eredményét megvizsgáljuk, azt a paradox tendenciát látjuk, hogy a nagyobb létszámú osztályoknak jobb a teljesítménye. Ez az összefüggés általában még egy országon belül is érvényes, Magyarországon pedig különösen erős. Ebben persze már más mechanizmusok is szerepet játszanak, mindenesetre az adatok cáfolják azt a vélekedést, hogy nagyobb létszámú osztályban nem lehet eredményes munkát végezni.

Ugyanilyen régi, és improduktív törekvés a tanulócsoportok, osztályok, iskolák homogenizálása. A gyerekek között kétségtelenül igen nagy különbségek vannak, egyszerű megoldásnak tűnik a tanulók szétválogatása, a hasonlóan teljesítők egy osztályba, iskolába, iskolatípusba irányítása, a különbözők elkülönítése, más fejlődési pályára terelése. A gyerekek fejlődése azonban nagyon változatos mintázatot mutat, sokféle tényező befolyásolhatja. A korai különbségek alapján való döntés nagyon sok »későn érő« tehetség elvesztését eredményezi, mint ahogy a támogató családi, társadalmi háttér hiánya is téves besorolást eredményez. Így a gyermekekben rejlő tanulási potenciál nem realizálódik. Ezzel szemben már a kis falusi osztatlan iskolák tanítói bebizonyították, hogy lehet eredményesen dolgozni még akkor is, ha nagyon különböző gyerekek vannak egy osztályban. A körülmények kikényszerítették a változatos tanítási módszerek alkalmazását, a különböző tanulók eltérő kezelését. A mai nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy jobb eredményeket érnek el azok az oktatási rendszerek, amelyek iskolái befogadják a különbségeket.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
miloka
2010. június 08. 13:47
Az eredeti cikkben remek példákat hoz fel. Nekünk is meg kell találni a nemzeti gyökereinkhez, oktatási hagyományainkhoz illő, a legjobb eredményt biztosító módszereket, struktúrákat. Ez nem fog egyik napról a másikra megtörténni. Elsősorban a pedagógusok hozzáállásától függ minden. Ez a sokféle, ilyen olyan módszer kaotikussá teszi a közoktatási rendszerünk átláthatóságát is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!