Miért nem járnak az emberek templomba?

2014. november 26. 11:50

Szerintem sokan nem értik, mire van a templom. Nézzünk szembe ezzel. Miért kéne bárkinek is törődnie a templommal?

2014. november 26. 11:50
Dwight Longenecker atya
Standing on My Head

„Azon tűnődik a Daily Telegraph, hogy miért esik folyamatosan a templomba járó emberek száma Angliában.

Míg a katedrálisokban nő az istentiszteleteken résztvevők száma, addig a plébániatemplomokban meredeken zuhan. Az anglikánok természetesen nincsenek egyedül.

A fejlett nyugati országokban az összes egyház szembekerült a hívek csökkenő számának problémájával.

Az okok összetettek, de két fő bűnös van. 

Az egyik, hogy az emberek egyszerűen csak túl elfoglaltak vasárnaponként. (...) Ennyit a harmadik parancsolatról.

De van egy mélyebbre hatoló magyarázat is a templomlátogatók számának esésére. 

Szerintem sokan nem értik, mire van a templom. 

Nézzünk szembe ezzel. Miért kéne bárkinek is törődnie a templommal?

Mi értelme lenne? 

A legtöbb helyen a protestantizmust leegyszerűsítették a Moralizáló, Terapeutikus Deizmusra. Ez azt jelenti, hogy Isten (ha létezik) fenn van az égben, és nem igazán törődik velünk. A vallás így arról szól, hogy miként váljunk jobb emberré, és hogy jó dolgokat csináljunk. 

Szomorú kimondani, de sok katolikus úgyszintén a Moralizáló, Terapeutikus Deizmusra redukálta a vallását. 

Ha a kereszténység pusztán erről szól, (amint Flannery O’Connor mondaná) akkor a pokolba vele. 

Nem csoda, hogy az emberek nem járnak többé templomba, mert ha a vallásod nem több, mint Moralizáló, Terapeutikus Deizmus, miért legyen gondod arra, hogy elvonszold magad egy sivár épületbe vasárnap kora reggel, szörnyű himnuszokat énekelj és meghallgass egy pasast vagy csajt, amint felolvas egy kétezer éves könyvből, majd arról elmélkedik, hogy légy-jobb-ember-béke-igazságosság-mindenkit-befogadunk-gyűljünk össze-és-sasokról-énekelünk. (...)

Az emberek azért hagyják ott a templomot, mert egyszerűen nincs semmi értelme templomba menni.

De. Nézz be egyszer egy hagyományos módon bemutatott misére, és rögtön másik bolygón fogod magad érezni. Hirtelen az istentisztelet furcsa, gyönyörű és olyan túlvilági lesz. 

A pap olyasmikről beszél, amit sehol máshol nem hallasz. Nem arról értekezik, hogy miként tegyük jobbá a világot, hanem arról, hogy miként találjuk meg az utat a legjobb helyre.

Nem a környezetvédelemről prédikál. Hanem a lelkek megmentéséről.

Nem a békéről és az igazságosságról beszél, hanem bemutat téged a Béke Hercegének és Mindenek Félelmetes Bírájának.

Ez olyasmi, amire szükséged lesz, ha meg akarod menteni a lelked, és sehol máshol nem kaphatod meg. (...)

Ez az, ami miatt nem pusztán a Katolikus Egyház, hanem azon belül is a katolicizmus tradicionalista formája fog tovább élni és terjedni: mert ez igazi vallás. 

Ez az, amiről az igazi vallás szól: kapcsolatba lépés a természetfelettivel, a mennyország küszöbe, lépcső a csillagokhoz, a bűnbánat és a jóvátétel keménysége, a lélek megmentése és a szív vezetése.

Minden egyház, ami hanyatlik, a moralizáló, terapeutikus deizmusba hanyatlik… és továbbra is hanyatlani fognak, mert amit kínálnak, az nem igazi vallás.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Viator
2016. július 08. 12:38
Teljesen igaza van. De Bugniniék pontosan azért alkották olyanra az új misét, amilyen, hogy a hívek ne találják meg azt a szakralitást, amit keressenek,ezáltal egyre kevesebben járjanak templomba. Ezen egy-egy jól prédikáló pap ugyan még tud segíteni, de ebben meg az a hiba, hogy a liturgiának normális esetben nem a prédikáció vagy a pap áll a középpontjában, hanem az eucharisztia, Isten valós jelenléte.
acido domingo
2015. május 13. 00:04
'De a legerősebb indok, amiért én nem járok templomba, az az, hogy nem tudom a poziciója alapján elfogadni a szószékről prédikáló embert. Mert ő sem több, okosabb, kulturáltabb, bölcsebb, világlátottabb, mint bármelyikünk.' Hozzászólásod tökéletes illusztrációja a bejegyzésnek. A katolikusok -optimális esetben- nem azért mennek misére, hogy ott a pappal találkozzanak. Ha így lenne, akkor tényleg felesleges lenne elmenni. 'Hozzánk hasonlóan ő sem lát a függöny mögé,mindent amit mond csak hittel lehet elfogadni.' Persze, a pap nem spiritiszta. Ennyiben feltétlenül igazad van. 'Lehet, hogy pont ez a cél, de nekem ez édeskevés.' A mise fő célja nem a térítés (bár természetesen akad, aki mise hatására tér meg). Azért gyűlünk össze, hogy megünnepeljük Krisztus halálát és feltámadását, amit - megint csak optimális esetben - a résztvevők történelmi ténynek tartanak.
shermes hollock
2015. május 13. 00:04
"e. Nézz be egyszer egy hagyományos módon bemutatott misére, és rögtön másik bolygón fogod magad érezni. Hirtelen az istentisztelet furcsa, gyönyörű és olyan túlvilági lesz. A pap olyasmikről beszél, amit sehol máshol nem hallasz. Nem arról értekezik, hogy miként tegyük jobbá a világot, hanem arról, hogy miként találjuk meg az utat a legjobb helyre. Nem a környezetvédelemről prédikál. Hanem a lelkek megmentéséről. Nem a békéről és az igazságosságról beszél, hanem bemutat téged a Béke Hercegének és Mindenek Félelmetes Bírájának. Ez olyasmi, amire szükséged lesz, ha meg akarod menteni a lelked, és sehol máshol nem kaphatod meg. (...) " Az addig ok, hogy olyanról beszél, amit sehol máshol nem hallasz, de pl. a cipőmet is csak a suszternál javitom, ezért az egyediség nem értem miért lenne érték. A többi pedig... Csak azért, mert felmondják a kánont, mert a csoport saját szimbolikus elemeiben bővelkedő, az útmutatókban ezerszer ismételt parabolákat, tanácsokat, törvényeket, meséket prédikálják megint nem érték - ha csak nem felemelő számodra az, hogy azt hallod, amire fogékony vagy-e, attól függetlenül, hogy igaz-e. De a legerősebb indok, amiért én nem járok templomba, az az, hogy nem tudom a poziciója alapján elfogadni a szószékről prédikáló embert. Mert ő sem több, okosabb, kulturáltabb, bölcsebb, világlátottabb, mint bármelyikünk. Persze bizonyos kiragadott esetekben rámcáfolhat, de engem ez a teljes, az élet minden területére kiterjedő igeosztás taszít - taszít, mert nem lehet igaz, ha meg nem igaz, akkor meg éppen hazudik. Ráadásul, amit mond, a lelkem megmentéséről sokszor olyan tudás birtokában lenne ismert, amivel nem rendelkezik, mert - visszautalva - ő sem több, okosabb, bölcsebb, mint bármelyikünk. Nincs semmilyen speciális tudás vagy képesség birtokában. Hozzánk hasonlóan ő sem lát a függöny mögé, mindent amit mond csak hittel lehet elfogadni. Lehet, hogy pont ez a cél, de nekem ez édeskevés.
totyalaci
2015. május 13. 00:04
Az a baj,hogy az egyházak egy jelentős része nem mint a hívők gyülekezetének helye működik,hanem mint egy üzleti vállalkozás,amihez az államtól kap pénzt. Ezt a kereső emberek megérzik és legyintenek: Ja ez is egy bót? Csak annyiban különbözik egy igazi üzlettől,hogy közvetve dolgozik: lenyúlja az iskolákat,más intézményeket,aztán majd ezeken keresztül jönnek az egyháztagok. Nem a hívők,a megtévesztettek
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!