Homoszexualitás és abortusz: mit gondol a harmadik világ?

2014. október 14. 08:07

Ferenc pápa nyitottságot sürget a világ perifériái felé. De akkor viszont nem lehetséges, hogy Németország és Franciaország határozza meg az Egyház tanítását és gyakorlatát a melegházasság és az elváltak áldozása kérdésében.

2014. október 14. 08:07
Sandro Magister
Settimo Cielo

Ferenc pápa nyitottságot sürget a világ perifériái felé. De akkor viszont nem lehetséges, hogy Németország és Franciaország határozza meg az Egyház tanítását és gyakorlatát a melegházasság és az elváltak áldozása kérdésében.

A szinódust megelőzően az egyik legmeglepőbb dolog a kérdőív volt, amit azért osztottak szét, hogy „konkrét és valóságos adatokat” kapjanak a szinódus témájával kapcsolatban.


Mind a 39 kérdés megfogalmazása, mind a mód, ahogy a válaszokat összegyűjtötték, nem arra mutatott, hogy az eredményeket közzétett statisztikák készítésére használják. A válaszokat bizalmasan kellett volna kezelni. Egyes püspöki karok mégis közzétették őket, főleg Németországban, Ausztriában és Svájc német anyanyelvű részén kiemelve azt a jelentős távolságot, ami ezekben az országokban az Egyház erkölcsi tanítása és sok hívő életvitele közt tátong.

A szinódus titkársága egy átfogó jelentést készít a kérdőívre adott válaszokból.

De eközben érdemes átfutni annak a tudományos kutatásnak az eredményeit is, amelyet öt kontinens negyven országában végzett el a vallási közvélemény-kutatás legmegbízhatóbb központja, a washingtoni Pew Research Center:


A kutatást, amit 2013 folyamán és 2014 elején készítettek, és április 15-én tették közzé, azt kérdezték a válaszolóktól, hogy erkölcsileg elfogadhatónak tartanak-e nyolc helyzetet vagy viselkedést, amiből hat kapcsolódik a szinódus témájához:

-abortusz
-homoszexualitás
-házas személyek házasságon kívüli kapcsolata
-szexuális kapcsolat nem házas felnőttek közt
-válás
-fogamzásgátlás

Az európai országok, amelyek megkérdeztek, az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Görögország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság és Oroszország voltak. Az észak-amerikaiak az Egyesült Államok és Kanada. Latin-Amerikában Argentína, Bolívia, Brazília, Chile, El Salvador, Mexikó és Venezuela. Ázsiában Törökország, Jordánia, Libanon, a Palesztin Területek, Izrael, Kína, Indonézia, Japán, Malajzia, Pakisztán, India, a Fülöp-szigetek és Dél-Korea. Afrikában Egyiptom, Tunézia, Ghána, Nigéria, Szenegál, Dél-Afrika és Uganda. Óceániában pedig Ausztrália.

A válaszok széles spektrumon helyezkednek el témáról témára és országról országra. De amíg a fogamzásgátlást és a válást mindenhol elfogadja a többség, az abortuszt, a homoszexualitást és a házasságon kívüli kapcsolatokat az országok többségében erkölcsileg elfogadhatatlannak tartják a válaszolók.

Például itt van, hogy az alábbi országokban hány százalék gondolja az abortuszt morálisan elfogadhatatlannak:

Fülöp-szigetek 93 százalék
Ghána 92
Indonézia 89
Uganda 88
El Salvador 85
Pakisztán 85
Bolívia 83
Kenya 82
Nigéria 80
Brazília 79
Malajzia 79
Tunézia 77
Venezuela 77
Chile 64
Mexikó 63
Egyiptom 62
Dél-Afrika 61
India 58
Dél-Korea 58
Argentína 56
Libanon 56
Görögország 54
Palesztin Területek 54
Jordánia 53
Szenegál 52
Törökország 52
Egyesült Államok 49
Lengyelország 47
Oroszország 44
Olaszország 41
Kína 37
Izrael 35
Japán 28
Ausztrália 26
Kanada 26
Spanyolország 26
Egyesült Királyság 25
Németország 19
Cseh Köztársaság 18
Franciaország 14

Aztán itt van, hogy hol hány százaléka gondolja elfogadhatatlannak erkölcsileg a homoszexualitást:

Ghána 98 százalék
Egyiptom 95
Jordánia 95
Palesztin Területek 94
Indonézia 93
Uganda 93
Tunézia 92
Kenya 88
Malajzia 88
Nigéria 85
Pakisztán 85
Libanon 80
Törökország 78
Oroszország 72
El Salvador 70
Szenegál 68
India 67
Fülöp-szigetek 65
Dél-Afrika 62
Kína 61
Dél-Korea 57
Bolívia 51
Venezuela 49
Görögország 45
Lengyelország 44
Izrael 43
Mexikó 40
Brazília 39
Egyesült Államok 37
Chile 32
Japán 31
Argentína 27
Olaszország 19
Ausztrália 18
Egyesült Királyság 17
Kanada 15
Cseh Köztársaság 14
Franciaország 14
Németország 8
Spanyolország 6

Ami megjegyzésre méltó, az egyrészt a törésvonal a számokban egyes európai országok és Kanada közt, másrészt az afrikai országok és a túlnyomórészt muzulmán népességű országok közt. 

Latin-Amerikában Argentína áll legközelebb az európai átlaghoz. 

De a Pew Research Center kutatása kimutatja a megoszlás természetét is: a törést Európa és Észak-Amerika egyes területei – a többségi véleményre vonatkozóan közömbösség uralkodik az abortusszal, a házasság felbomlásával és a gender-ideológiával kapcsolatban – és a Föld más tájai, főleg Afrika és Ázsia közt, ahol mindazonáltal saját súlyos problémáikkal küzdenek az érdekházasságtól a poligámiáig.

Ha, mint azt Ferenc pápa fáradhatatlanul prédikálja, az Egyház missziója nem zárulhat le régi földrajzi és kulturális határainál, hanem meg kell nyitnia magát a világ „perifériái” felé, akkor nyilvánvaló, hogy Németország katekizmusa nem lehet – amint az történik bizonyos mértékben – az egyetemes mérce, amely alapján meg lehetne változtatni az Egyház tanítását a család, az elváltak és újraházasodottak áldozása és a melegházasság ügyében. 
 

(2014. május 6.)

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 212 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sulammit
2014. október 23. 17:08
Csakhogy ez nem igaz! Ezzel hülyítik a jó népet, már akit lehet. "Az ókorban szinte minden férfinak volt azonos nemű szeretője." "Az idegenkedést a homoszexualitástól pedig a keresztény egyház terjesztette el." Minden vallás fajtalanságnak tartja a homoszexualitást, és minden népcsoport üldözte, vagy ferde hajlamnak nevezte. Ha öt százalékról írok, akkor hol itt a probléma?
Sulammit
2014. október 23. 17:08
"1. úgy járunk, ahogyan akarunk, akár kézen fogva." - De nem Magyarországon! "Az összes tanulmány igazolta, hogy ugyan olyan jó szülők vagyunk, mint a heterok." - Nem arról van szó, hogy ne lennétek jó szülök. Tudod az a helyzet, hogy beszélhet a szülő bármit, ha nem úgy él, mit sem ér. Vagyis a minta! El tudod képzelni, hogy milyen atrocitásoknak lenne kitéve egy homokosok által felnevelt gyerek az iskolában? És ehhez nem kell az otthoni szülői "felvilágosítás" a gyerekek már mindent tudnak és észrevesznek. A kövéreket is kigúnyolják, hát még azt akit két férfi nevel. A gyerekek nagyon irgalmatlanok egymáshoz. Ezt neked tudnod kell, mert már általánosban felfigyelnek rátok és megy a buzizás ez tény. És mi lesz kamaszkorban, amikor a fiúk amúgy is az apjuk ellen fordulnak? Simán le fog buzizni. Nem én, hanem az örökbefogadott gyereked. Ami az egyházi esküvőt illeti, tévedésben vagy, mert már azt is követelitek, gyalázva "le se szarjuk az egyház,", mint, ahogy most is teszed, mert az egyház nem hajlandó összeadni benneteket. Szóval azt látom, hogy durvul a beszéded, pedig én nem szóltam hozzád ilyen stílusban. Kár, hogy nem sikerült magadat megszerettetni velünk. Érvelni kellene, nem szitkozódni. Én is, mint sokan mások ismerek homokosokat. Szabadosabban éltek, nagyobb és gyakoribb a szexre az igényetek. És bizony váltogatjátok sűrűn a partnereiteket. Még esküvői fotót is láttam. A "kis menyasszony" aki Németországban ment férjhez - nem igaziból - sokat sírt, pedig csak pár hétig voltak itt a német barátai. No nem a barátai után, hanem azért, mert olyan fájdalmai voltak a látogatások után szegénynek. "erre te egyből meg akarod szabni, hogy mit csináljunk" A már elhunyt és zseniális karmesterünk öregségében már pelenkázta magát. Csak óvatosan fiúk!
Sulammit
2014. október 23. 17:07
Már a Genezisben is illetve ott először olvashatunk az emberi méltóságról. Méghozzá az asszony teremtésénél. Az ember ujjongó örömmel kiált fel az asszonya láttán. Ez már hozzá illő, igazi társ! Vele szemben egyenrangú, egyenértékű, egyenjogú! Házastárs, munkatárs, beszélgetőtárs - bűntárs az élet minden területén neki való társ. Nem rabszolga, nem játszótárs, mint Ibsen Babaház című művében Nóra szerepe a házasságban. Nagyon szépe összefoglalja a Prédikátor a lényeget (4,9-12). Első szerelmes vers az első nőhöz, mert a férfi végre boldog! "Ez most már csontomból való csont, testemből való test. Asszonyember legyen a neve, mert férfiemberből vétetett." "Az állattal szemben az ember emberinek ismeri fel önmagát. A másik emberrel szemben, mint "férfi", vagy, mint "asszony" fedezi fel saját magát. Csak akkor beszélhetünk "asszonyról", ha mellette "férfi" is létezik és fordítva." W. Vogels A protestáns fordítás a mondanivaló jelentőségét a szócserével jobban vissza tudja adni. "Ezért hagyja el az ember apját, anyját, feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz." Ismét eggyé válnak. "Az elején az "egyedüllét" magányt jelentett, a végén viszont az egység kapcsolatot teremt." W. Vogels
Sulammit
2014. október 23. 17:06
Csakhogy az Istenképiségünket nem az ember felől kell nézni. "Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá." "Teremtsünk - alkossunk embert, aki a mi képmásunk, aki hozzánk hasonló, magunkhoz hasonlóvá" (celem lóhém) ami az ember világban betöltött szerepére vonatkozik, nem az Istennel való egyenlőséget jelenti, nem külső hasonlóságot. Mert nem az ember, hanem az Isten felől kell kiindulni. Ezért nem tudod összetörni a képmást. Hiszen milyen nehéz egy pl. részegben megtalálni az Istenarcot, mondjuk a feleségének. Valami lényegeset kifelejtettem az előzőből. Az ember Évának (Chawwah) nevezte el a feleségét, mert ő lett minden élők anyja. A bűnbeesés után következett a névadás. A névadás az állatoknál kerül elő, uralkodást jelent, lefoglalást, birtokbavételt. Igaz, hogy az ember az istenképiség hordozója, de nem egyenrangú, egyenértékű egyenjogú Istennel. Istennel fölérendeltségi viszonyban vagyunk nem állunk vele egy szinten. Az állat viszont alárendeltségi szerepet játszik az emberhez viszonyítva. Segítő társ, de nem az istenképiség hordozója. Szóval beteljesedik Isten ítélete:"uralkodni fog rajtad" és a férfi ki is fejezi uralkodási vágyát a névadással. Megszűnik az egység, a mellérendeltségi viszony, helyette megjelenik a birtoklási vágy, uralomvágy. A nő mindezek ellenére vágyakozni fog férje után, a férfi pedig nem akármilyen nevet ad a feleségének. Éva - minden élők anyja. Az asszony sokat veszített, de, hogy az Istentől kapott élet továbbadója legyen azt nem. Itt megjegyzem, hogy nem az ember ad életet, ahogy sokan gondolják. "Isten segítségével embert hoztam a világra" "Gyermeket kaptam Jahvétól" Éva már nem feledkezik el Istentől, tudja a helyes sorrendet!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!