A PISA-i ferde torony

2013. december 09. 14:58

Kézeljük el kicsiben a PISA-mérést: János bácsinak van egy fia, Jancsika. Jancsikát tanítja a kedves tanító nénije, és Jancsika hűségesen és szeretettel tanul tőle mindenféle ingyom-bingyom ismereteket.

2013. december 09. 14:58
Jakab-Köves Gyopárka

„Iskoláinkból sokszor hiányzik az emberség. A gyermek iránti őszinte odafordulás és szeretet. Az irgalom és elnézés. A pedagógus önkorrekciója, hovatovább tökéletesedési igénye. Az empátia. Ezeknél a hiányoknál el is dől a motiváció kérdése. Nem tudja érdekeltté tenni a gyerekeket, és hamarosan bekövetkezik az a pont, ahol már a piros pont sem jelent majd kellő vonzerőt arra, hogy jól teljesítsen a gyermek. Mivel pedig így van, kizárólag az erőszakos motiválás lenne a megoldás. Ha eredendően demotivált maga a pedagógus, akkor őt is a kényszer, az elvárások alatti nyomás vezeti, és ezt átviszi a tanítványaira is. Azt a stresszt, amit átél az állandó verseny révén, a gyermekek hajtásában vezeti le. Elindul görögve az a rossz verseny, amit eleve a külső elvárások gyilkos kényszere indít el. A folyamat csakis rossz irányba tarthat. Rossz, mert rossz az elgondolás. Az igazi jó verseny pozitív, belső indíttatású küzdőszellemből születik. Ha a tudásalapú versenyről van szó, akkor a szellemi kihívás bennünk lévő ösztökéje indítja el. Érdekel, kíváncsi vagyok valamire, vagy szeretném tudni, mennyit ér az én tehetségem. A nemzetközi tanulmányi mérés ugyanakkor egy piacorientált szemléletet hoz be. Egyetlen ország számára sincs következménye a méréseknek, aki kitalálta, mégis tudja, hogy a helyben tapasztalt rossz eredmények majd egy-egy országon belül elindítják a nagy lavinát. A végén úgyis az általuk diktált módszerek lesznek mérvadóak.

Ránézek saját gyermekeimre és azt kérdezem magamtól, számít-e, hogy egy nemzetközi felmérésben hol állnak? Érdekel egyáltalán? Űzzem őket egy teljesítménykényszerben? Mert úgy gondolom, a kínai gyerekekkel kellene mérnem az ő tehetségüket és tudásukat? A kínai gyerekek vezetnek a PISA-méréseken. És Kínában a legnagyobb az öngyilkossági arány közöttük. Erwin Wagenhofer filmjében hangzik el egy kínai felnőtt szájából a megdöbbentő mondat: „Gyermekeink nyernek a startnál, és vesztenek a célnál.”

A kérdés nem csupán az, milyen a nevelési rendszerünk, hanem az is egyben, hogy mi társadalmunk alapja? A piacorientált versenyszellem, a gazdasági szisztémák diktatúrája, vagy a boldog, személyiségükben érett és kibontakozott egyedek által fenntartott és működtetett világ?”

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Robinzon Kurzor
2014. április 03. 14:34
Gyopárka drága, ez a PISA-teszt, egészen pontosan a kudarc pont azt mutatja, hogy a magyar oktatás baromi rosszfelé megy. Nem gondolkodó, az információt értő és azt használni, feldolgozni tudó embereket nevel, hanem a bemagolt elvárást visszaböfögő droidokat. Persze ha egy totál megvezethető, önálló véleményalkotásra képtelen droidot szeretnél a gyerekedből, akkor nyugodtan szard le az ilyen PISA-tesztek eredményét.
nyugalmazott tanár
2013. december 23. 15:12
Ilyen filmet az készítsen, aki legalább egy félévet lehúzott Tiszaburán. Vagy valamely hasonló település iskolájában. Utána hiteles. Addig? propaganda hablaty.
Akitlosz
2013. december 11. 09:45
Hát az a PISA teszt egyszerű. Csak olvasni kell tudni, aztán a többi IQ-ból megoldható. Szóval aki nem tudja megoldani ő vagy nem tud olvasni, így nem is érti a feladatot, vagy egyszerűen tényleg buta.
StG
2013. december 11. 09:44
"Számít-e, hogy egy nemzetközi felmérésben hol állnak? Érdekel egyáltalán?" Abban persze igaza van a szerzőnek, hogy nagyon fontos a gyerekek képességeinek nyugodt kibontakoztatása a túlzásba vitt versenyeztetéssel (karácsonyra már ismerje a betűket az elsős!) szemben. Másrészt viszont ha ugyanabban a versenyszámban magunkhoz képest rontunk, akkor az gáz. Arra nem adekvát válasz, hogy hát baromság az egész felmérés, ezért nem is mérvadó az eredmény, mi belülről bomlasztjuk a rendszert. Ráadásul most éppen nem az egyedi oktatási műhelyek virágkorát éljük, hanem az uniformizált közoktatás felé tolódik a renccer. Nem Kínát kell utolérni, hanem magunkhoz (esetleg a környező országokhoz) képest szinten maradni ill. javulni valamelyest. Részletesen nem ismerem a PISA-felmérést, viszont a szövegértést és a matematikai-logikai készségeket 15 évesektől azért nem érzem túlzott elvárásnak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!