Dzsihadista mise?

2016. augusztus 7. 11:02

Kardos Gábor
Facebook
Egy nógrádi plébános indulatosan fejtegeti a nemrégiben vértanúvá vált francia pap ürügyén, hogy bármikor fel kell áldoznunk életünket Istenért, a hazáért, így nyerhetünk örök boldogságot. Pont ezt mondják az iszlám fundamentalizmus papjai is!

„Ezekben a percekben dzsihadista mise megy a Kossuthon. Sajnos nem vicc. Győry Csaba nógrádi plébános indulatosan fejtegeti a nemrégiben vértanúvá vált francia pap ürügyén, hogy bármikor fel kell áldoznunk életünket Istenért, a hazáért (vagy amit épp mondanak az erre felkentek...), így nyerhetünk örök boldogságot.

Álljunk meg egy szóra: pont ezt mondják az iszlám fundamentalizmus papjai!

Közben mindkét tábor elfelejti eredeti tanítását. Mert a dzsihád az iszlámban is eredetileg a bűnös ember legyőzését jelenti... saját magunkban, vagyis pont azt a spirituális küzdelmet jelenti a dzsihád, amit a kereszténységben (eredetileg) a megtérés. Ugyanaz lenne tehát a harcunk, nem egymás ellen, hanem gyarló énünk, rosszabbik önmagunk ellen. Ebben a harcban pedig jól láthatóan mindkét tábor vesztésre áll.

Egyébként saját alapítóit és jelenlegi vezetőit sem követik híven. Ezek a dzsihadizáló plébánosok ugyanúgy nem olvassák pápájuk nyilatkozatait, ahogy a gyilkolásra buzdító zug-imámok nem követik az iszlám vezetőit. A vallásháború így azt jelenti, hogy álmuszlimok harcolnak álkeresztényekkel.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 78 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ki a tököm ez a Kardos? Fontos minden hülyének elolvasni a véleményét?

Nem arra gondol, mert a dagadt pénztárcát ki lehet tapogatni,
és jól látható minden "federal reserve note" felirat is:

Lásd be hogy a pénz nem láthatatlan barát! Ne gondolkozz, Térj meg hozzá! :-D

Vicces nemdebár, hogy valaki "komolyan" megkritizál valami "láthatatlan barátos" -t azon bőszülve hogy emitt fent a tudatlan kardosg az agymenésében keresztény dzsihadizmussal vádaskodik ?!

Chief Pilot idézi helyesen kardosg számára a Jézusi önfeláldozás tanítást:

Jézus azt mondja, hogy „Aki meg akarja menteni életét, elveszíti, aki azonban értem elveszíti, az megtalálja.” (Mt 16,25)


Agyrohadt agyállapotú kardogábori gondolat hogy a nógrádi pap önfeláldozó robbantásra , imám-gyilkolásra buzdít.

4. Voltam misén, de más időpontban, ezért pont hallottam ezt a prédikációt. Meg kell mondanom, szerintem rendben volt.
A fölolvasott evangéliumban igenis benne volt ez a gondolat: "Adjátok el, amitek van, és adjátok oda adomány gyanánt; készítsetek magatoknak el nem avuló erszényeket, kifogyhatatlan kincset a mennyben, ahol a tolvaj nem fér hozzá, és a moly meg nem rágja. Mert ahol a kincsetek, ott lesz a szívetek is. (Lk 12,33-34)
A prédikátor ezt kommentálta, és nem úgy, hogy "adjátok föl családotokat, hazátokat, stb", hanem úgy, hogy "szeretetből adjátok oda életeteket mindezért". Példa pedig az átvágott torkú francia pap, aki bezony mindenét odaadta. Mi a gond azzal, hogy példaképnek állította? Mintha a posztolóval együtt kevernétek, hogy valaki úgy adja az életét, hogy valaki más torkát átvágja, vagy úgy adja az életét, hogy az ő torkát vágják. Pedig ahogy már Örkény rámutatott, nekünk emlősöknek ez egy igen lényeges különbség.
Persze elfogadom, hogy egy 84 évesen átvágott torok nem garancia az egészen addig gyakorolt életszentségre, de ennyi Nógrádban tényleg belefér. A gyászbeszédekben nyilván megdicsérték a Hamel atyát, és a plébános nem az ördög ügyvédjét játszotta, hanem ebből tájékozódott. Azért én is hiszem, hogy Isten nem akárkit választ vértanújának.

1. Nem, de azért van kapcsolat. Mindkettő igényt tart bizonyos önfeláldozásra.

2-3. Szerinted mennyit fizetett a rádió azért, hogy ott lehetett a templomban? Olcsó műsor, falusi zene, felolvasás.

Elég, ha átelmélkeded ezt a mondatot: "ezt cselekedjétek az én emlékezetemre". Az "ezt" az utolsó vacsorára vonatkozik, aminek rendszeres megcselekvése a szentmise. Ha nem cselekszed meg, JK emlékezete elhalványul. Először mindazok körében, akiknek példát kék adnod, utána a saját életedben is. Ha megcselekszed, Jézus eleven jelenléte kötelezni fog mindenféle magánéleti cselekményre, amelyekről a fölolvasott evangéliumokban hallhatsz, és amik által Jézus Krisztus működni fog környezetedben és a saját életedben is. Nem egy halott ember emlékezetéről beszélünk ugyanis, hanem a Föltámadt Isten emlékezetéről.

Te tudod. Mindenesetre remélem, nem panaszkodtál még sose a mecsetté alakított keresztény templomok mián.

Én viszont nem személyes véleményt, hanem szigorúan Jézus gondolatát idéztem. Tényleg volt egy szertartásalapító gesztusa. Ami azt illeti, teljesen semleges vallásszociológiai értelemben főleg ebben különbözik mondjuk Izaiás prófétától. Kettéválasztotta az emberiséget azokra, akik vállalják az ő emlékezetének a fönntartását az utolsó vacsora rendszeres ismétlésével, és azokra, akik nem.
Izaiás próféta nem tett ilyet. Ezért Izaiás belesimult a korábbi zsidó vallásosságba, Jézus pedig új közösséget alapított.
Szóval személyes véleményed nem velem, hanem Jézus Krisztussal megy szembe. Bocs, de tényleg.

Hát, pedig ez a fórum pont arra van :-) Hol mégy bele, ha nem itt?

I. Valszeg benyöghetett volna egy "Allah Akbar"-t, vagy más efféle hittagadást. Mondjuk az egyiptomi kopt olajmunkások inkább, egy miséző paptól ez valóban nem lett volna túl meggyőző. De a vértanúságban tényleg van valami misztikus. Isten titka, miért pont őt választotta ki. Én sem akarok az ördög ügyvédje lenni. Ha ő halt meg misézés közben, ő volt Isten választottja, ámen.

II. Nógrádi prédikátorunk hátsó gondolata a felebaráti szeretet volt. A nemzet, a család és a haza a felebarátainkat jelenti, akik által Istent szolgálhatjuk.

III. Ritkán hallgatok rádiót, de én végig értettem. Követhető gondolatmenet volt érthetően elmondva.

2-3. Na, akkor ezt beszéld meg falusi nénikkel! Ha a legkisebb kritikát kapja, soha többé nem fog fölolvasni. Kántor sincs ám sok nógrádi falvakban. Nem sok munkáltató tűri, hogy bármikor menjen temetni, amikor épp elhunyt van.

1. Hát, ugye a hadseregben nem a hazaszeretet és az önfeláldozás az egyetlen téma, hanem mondjuk az ellen halomra gyilkolása is. De a hazaszeretet és az önfeláldozás azért igenis jelen van, és igenis érték.

Van egy aranyos történet Szent Bernadettről, a lourdesi látnokról.

Egyszer egy látogatója elmondatta vele a látomásai történetét. Végighallgatta, majd közölte vele: "Sajnálom, nem győzött meg.". Mire Bernadett: "Uram, nekem nem az a dolgom, hogy meggyőzzem Önt, hanem hogy elmondjam."

II. Hát, mert nem ez volt az evangélium. A prédikáció másodlagos irodalom: egy szövegről szóló szöveg. Értelmetlen úgy értékelni, hogy nem vesszük figyelembe, milyen szentírási szakaszról szólt.

Amúgy a fölolvasott szentírási szakasz így folytatódik:
"Péter ekkor megkérdezte: »Uram! Nekünk mondod ezt a példabeszédet, vagy mindenkinek?« Az Úr így válaszolt: »Mit gondolsz, ki az a hű és okos intéző, akit az úr a háza népe fölé rendel, hogy idejében kiadja részüket az élelemből? Boldog az a szolga, akit ura ebben a munkában talál, amikor megérkezik. Bizony, mondom nektek: minden vagyona fölé rendeli őt. De ha ez a szolga azt mondja magában: ‘Késik az én uram’, és verni kezdi a szolgákat és szolgálókat, eszik-iszik és részegeskedik, megjön annak a szolgának az ura azon a napon, amelyen nem várja, és abban az órában, amelyet nem ismer. Elkergeti őt, és a hűtlenek sorsára juttatja." (Lk 12,41-46)

A példázat szerint az úr helyes szolgálata a szolgatársakról való gondoskodás, az esetleges zsarnokoskodás áldozatai meg megintcsak a szolgatársak.

Szóval én teljesen elégedett voltam: a fölolvasott evangéliumi szakasz logikáját hűségesen interpretáló prédikációt hallgattam.

Komoly lelkipásztori siker, hogy volt fölolvasó néni, és nem a pap olvasta föl az összes olvasmányt. Nógrádban ez nem semmi.

Mindenesetre úgy elemezted, hogy nem hivatkoztál az alap szentírási szövegre. Ez így meg kritikaként elégtelen. Ez természetesen a posztolóra is vonatkozik.

Olvasni és fölolvasni két különböző dolog. A néni a "fölolvasás" nevű varázslattal próbálkozott.

Azért ez nem hasonlítható az "ingyen disznóhús" dilemmájához.

Elvben egyszerű a teendő: nem kell megtagadni a hitünket. Hogy a gyakorlatban meg tudnám-e tenni, arra nincs válaszom. Remélem, Isten adna erőt a vértanúsághoz, de biztos nem véletlen, hogy még nem kellett a vérem hullatásáig ellenállnom a gonosznak.

Arról nem a prédikátor tehet, ha kimaradt az életedből a katolikus hitoktatás. A misén jelenlévő, és a misét rádión követő hallgatóság zöménél ugyanis nem ez a helyzet, és ő erre joggal számíthatott.

Életed föláldozása a családodért, ha élethossziglan ragaszkodsz ahhoz a házassági ígérethez, hogy "...és téged nem hagylak el, holtomiglan-holtodiglan..."

Hasonlóképpen életed föláldozása a hazádért, ha komolyan veszel olyan ódivatú, XIX. századi intelmeket, hogy "...itt élned, halnod kell..."

Való igaz, ennek bizonyos történelmi helyzetekben alesete, hogy "...sehonnai, bitang ember, ki most ha kell, halni nem mer/kinek drágább rongy élete, mint a haza becsülete..."

De a katolikus prédikátorok messzemenően elismerik, hogy lehet egy hosszú, egészségben eltöltött élet is családodért és hazádért áldozott élet, amennyiben bizonyos kemény döntéshelyzetekben következetesen helytálltál, pl. nem cserélted hatvanéves feleségedet három húszévesre, stb.

ez a kardosg igen magabiztosan állít igen nagy marhaságokat arról, amit nyilvánvalóan nem is ért. alap ismeretei hiányoznak.

de joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor a többi témában (amiben mondjuk én sem vagyok olyan felkészült, hogy ezt azonnal meglássam) nem számíthatok ugyan erre az effektusra? hogy nagy magabiztossággal, tökéletes hülyeséget beszél?
azt hiszem ezt a jelenséget nevezik hitelvesztésnek. ennek az embernek azt sem fogom többé elhinni, hogy ha jónapot kíván!

Ezzel bíráltad a szentbeszédet: "Ha arra gondolt, mé' nem mondta azt? És miért mondott mást?"

Vagyis leírt kritikádban nem vetted figyelembe, hogy azé, mer más volt az evangélium.

A prédikátor dolga egy konkrét szentírási szakaszt bemutatni a teljes szentírási és egyházi hagyomány fényében úgy, hogy a mai hallgatóság - Loyolai Szent Ignác szavával élve - valami lelki hasznot merítsen belőle. Erre ez a beszéd alkalmas volt. Ennyi. Soha rosszabb miseközvetítést!

Még csak annyit említenék, hogy ma már van történelmi tapasztalat arra, hogy a vallásgyakorlat leépülése többgenerációs folyamat, és aki benne áll, nem is feltétlenül veszi észre.

Ha van egy családi generáció, akik minden vasárnap következetesen és elvből templomba járnak, lehet, hogy a gyermekeik már találnak rá okot, hogy időnként egy-egy miséről ellógjanak.

A következő generáció számára ez erős jel lesz arra, hogy elég olyan havonta egyszer fölbukkanni.

A rákövetkező generáció Húsvétkor és Karácsonykor elmegy.

Akik őket követik, azok föllázadnak ezellen a képmutatás ellen, és azt hazudják maguknak, hogy otthon imádkoznak.

A gyermekeik számára föl sem merül, hogy bármit is kezdjenek Jézus Krisztussal, a hittel, vagy hogy a templom az több, mint egy fura épület.

Nyilván nem ilyen lineáris, de az alapvető folyamat elég robosztusan látszik.

Visszaút csak a kezdőpontra van, amögött ugyanis nem szubjektív vélemény áll, hanem Jézus Krisztus fölszólítása. Ami utána jön, az szokás, ami mögött társadalmi meggyőződések, és másnak át nem adható személyes döntések vannak.

lehet, de ha ilyen magabiztossággal kijelent ekkora marhaságokat arról, amihez nem ért, akkor honnan tudjam, hogy más dolgokhoz éppen ért-e vagy sem? ha éppen én sem értek ahhoz az adott valamihez, ezt nehéz megítélni.

normális ember azon területeken nyilvánul meg, ahol felkészült. persze egy-egy nem nyilvános beszélgetés során el lehet játszani, hogy már hallottál a dologról, hogy a beszélgető társak ne nézzenek tök hülyének, de még ez is veszélyes.
emberünk viszont önként csinál magából hülyét a teljes nyilvánosság előtt, nem kérdezte senki, hogy mit gondol erről...

Miben mond mást? Ha Isten hűséges és okos szolgája akarsz lenni, add ki szolgatársaidnak azt, ami megilleti őket és ne zsarnokoskodj fölöttük.

Innentől a prédikáció: szolgatársaidat pedig fölleled családod, hazád, egyházad körében. Ami jár nekik, az az életen át tartó önfeláldozó szolgálat.

A borod is ilyen zagyva mint a beszéded?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés