Sületlen ragok, nevek, helyek

2015. december 25. 17:16

Kutasiné Molnár Boglárka
reposzt
Bizonyíték. De mire? Bibliaolvasás hiányára, de a néphagyomány erejére is. Amivel azonban az a gond, hogy Isten nem a néphagyományt, hanem a Bibliát adta!

„A karácsonyi versek egy része szintén olyan, amiben itt-ott van egy kis tévedés vagy tévtanítás. Megöröködnek, észrevétlenné teszi őket a megszokás. Sőt, már bizonyítékká válnak. Egyik vasárnap délutáni próbánkon, amikor a szentesti színdarabot próbáltuk, jóindulattal igazgatták és figyelmeztették egymást a szereplők. Csakhogy már sokadszor hallottam fél füllel, hogy a gyerekektől, hogy a három királyok így, a három királyok úgy. Megálltam, és kijavítottam őket. Tudták, mert tanultuk hittanórán, és a színdarabban is 4 bölcs volt. (Direkt nem válogatok három gyereket erre a szerepre, és véletlen sem kaphatnak koronát. Ám míg velem hetente kétszer találkozik, egy hittanon és egy istentiszteleten, addig öt napon át az iskolai karácsonyi próbákon hallja a három királyokat.) Alig hogy helyrebillentettük kobakjukban a dolgok, a próbán résztvevő anyukák gyermekeik védelmére keltek József Attila versének nyomán. Talán még Koncz Zsuzsa hangja is ott csengett a fülükben. Sorolták a neveket, a szerecsen királyt külön is kiemelték.

Bizonyíték. De mire? Bibliaolvasás hiányára, de a néphagyomány erejére is. Amivel azonban az a gond, hogy Isten nem a néphagyományt, hanem a Bibliát adta! Az üdvösség terén nem jelentős a bölcsek contra három királyok vita, de még a kereszt formája sem, noha érdekes, hogy mindkettőt a néphagyomány homályosította el, elnyomva az eredeti bibliai sorokat és a bibliai kortörténetet. Az üdvösség útján azonban jelentős a Szentírás olvasása, mert istenismeretünknek nagy segítője és hitünknek megerősítője.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 99 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Máté írásában (Mt 2,1-16) olvashatunk a napkeleti bölcsekről. Többről van szó, de a pontos számot nem adja meg, mint ahogy a neveket sem. A Gáspár, Menyhért, Boldizsár nevek Kr. u. 6. századtól terjed el egy az egyiptomi Alexandriában íródott kézirat. A király elnevezés pedig onnan eredeztethető, hogy a tudomány királyai lehettek. A hármas szám pedig abból eredhet, hogy Máté megemlíti a három ajándékot amit magukkal hoztak: arany, tömjén, mirha.
Felhasznált forrás: Magyar Katolikus Lexikon http://lexikon.katolikus.hu/H/..
Máté Evangyélioma 2. rész http://www.biblia.hu/biblia_k/..
Így azt kell mondani; a szerzőnek is csak részben van igaza.

Nem foglalkozom az egyházakkal. A problémájuk legyen az ő bajuk. Nekem Istennel van, lesz dolgom.

:D

Elkeni?

Szerintem nem, csak jól kell értelmezni.
A linken megjelenő írásban nincsen olyan állítás, hogy az égből pottyant. Szerintem te nem tudod, hogy miről vitáznál.

Hol kérdeztem ilyent? "mert nem az a kerded h melyik papir mikor keletkezett, hanem hogy a sok kozul melyik, s miert kerult a bibliaba, vagy miert nem. es kik es mi alapjan dontottek errol."

Azt kérdeztem a címzettől, hogy olvasta e az adott linken található írást. Te pedig belém kötöttél. Mivel nem volt ok, így gyorsan kreáltál egyet.

"Hol van a Bibliában négy bölcs?"

Sehol. Máté bölcseket említ, de számot nem. A három pedig nagy valószínűséggel az általa említett három ajándékból ered:arany, tömjén, mirha.

Elütés lehet a négyes szám, mert a királyok vagy bölcsek a téma és azt próbálja rendbe rakni a gyermek fejekben.

"Jézus után több száz évvel összegezték az írásos emlékeket, ezt nevezzük Bibliának."

Túl azon, hogy NEM ezt nevezzük Bibliának, ne dobálózz a számokkal.

Ha akarjátok, elhiszitek, hogy nem a Wikipediából támadt a nagy bölcsességem, hanem előzetes Szentírásismeretből, de a Wikipediából tudtam leggyorsabban idekopizni, a "Napkeleti bölcsek"-szócikkből:

»Izajás (Ézsaiás próféta) könyvének 60. fejezetének 3. verseben olvasható: „Világosságodhoz népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez … Mindnyájan Sebából jönnek, aranyat és tömjént hoznak, és az Úr dicső tetteit hirdetik”. A 72. zsoltárban pedig: „Tarsísnak és a szigeteknek királyai hozzanak ajándékot, Sába és Szeba királyai fizessenek adót! Boruljon le előtte minden király, minden nép őt szolgálja!”. Ez a két idézet alapot adhat a királyokként való értelmezésnek.«

További jogos észrevételek, amit már előttem is írtatok, de összefoglanám:
- fogalmam sincs, honnan veszi a derék posztoló a "bölcsek" négyes számát, de tuti nem a Bibliából, az ugyanis a "bölcsekkel" kapcsolatban nem ír számot.
- Ha nem királyok, akkor nem is bölcsek, hanem "mágusok", vagyis perzsa csillagjósok. Ez a bibliai szó (magoi - "mágus" többes számban).
- az ajándékokkal kapcsolatban ír számot, az ajándékok halmazának kardinalitása 3 azaz három. Ennek leginkább három db. király feleltethető meg.

Akkor nem volt elütés.
Így viszont ugyanolyan tévtanítást ültet el a gyerekekben, (4) mint, amikor királyokat tanulnak egy színdarabban, vagy versben és nem bölcseket.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés