Varsó és Berlin nemzetközi koalíciót indít harckocsik szállítására Ukrajnába
Nagy-Britannia, Svédország és Olaszország már csatlakozott is a kezdeményezéshez.
Az emberi kapzsiság, a szolidaritás hiánya és az önzőség mindig jelen van, és ez mindig újratermeli a szegényeket. Ezért kissé nehéz számomra egy szegények nélküli világot elképzelni. Interjú.
„Hogyan született meg személyes elkötelezettsége a szegények mellett?
Rengeteg emlék jut eszembe. Nagyon megérintett az az asszony, aki hetente háromszor eljött hozzánk, hogy segítsen anyukámnak. Segített például a mosásban. Két gyermeke volt. Olaszok voltak, szicíliaiak, megélték a háborút, nagyon szegények voltak, de végtelenül jóságosak. Annak az asszonynak mindig megőriztem az emlékét. Szíven talált az ő szegénysége. Mi nem voltunk gazdagok, elég pénzünk volt a hónap végéig, de nem több. Nem volt autónk, nem utaztunk nyári vakációra, sem hasonlókra. De neki nagyon sokszor hiányoztak az elengedhetetlen dolgok. Nekünk volt elegendő, anyukám pedig adott neki dolgokat. Aztán visszajött Olaszországba, majd újra visszatért Argentínába. Találkoztam vele, amikor Buenos Aires érseke voltam, kilencven éves volt. Mellette voltam, egészen kilencvenhárom éves korában bekövetkezett haláláig. Egyszer adott nekem egy Jézus szent szívét ábrázoló érmet, amelyet ma is mindig magammal hordok. Ez az érem, mely egyben emlék is, nagyon jó hatással van rám. Szeretné látni? [Kissé nehezen, de előveszi az érmet, amely az évek során teljesen kifakult.] Így mindennap gondolok erre az asszonyra, aki annyit szenvedett a szegénységtől. És mindenki másra is gondolok, akik szenvedtek. Magammal hordom ezt az érmet, és ezzel imádkozom…
Mi az egyház üzenete a hajléktalanoknak? Konkrétan mit jelent a velük való keresztény szolidaritás?
Két dolog jut eszembe. Jézus hajléktalanként jött a világra, és szegénnyé lett. Aztán az egyház mindenkit át akar ölelni, és azt mondja, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy tető legyen a feje felett. A népi mozgalmakban három t betűvel dolgoztak: trabajo (munka), techo (tető, ház) és tierra (föld). Az egyház azt hirdeti, hogy minden embernek joga van ehhez a három t betűs szóhoz. (...)
Szentatya, el lehet képzelni egy szegények nélküli világot?
Én egy szegények nélküli világot szeretnék. Nekünk ezért kell küzdenünk. Viszont én hívő vagyok, és ezért tudom, hogy a bűn mindig bennünk van. Az emberi kapzsiság, a szolidaritás hiánya és az önzőség mindig jelen van, és ez mindig újratermeli a szegényeket. Ezért kissé nehéz számomra egy szegények nélküli világot elképzelni. Gondoljon csak a rabszolgamunkával vagy szexuális visszaéléssel kizsákmányolt gyermekekre. Vagy egy másik formájára a kizsákmányolásnak: megölik a gyermekeket, hogy kivegyék szerveiket, a szervkereskedelem. Kapzsiság megölni a gyermekeket a szerveikért! Ezért nem tudom, meg tudjuk-e valósítani a szegények nélküli világot, mert a bűn mindig jelen van, és az önzőség hajt minket. De küzdenünk kell, mindig, mindig…”