Európában nincs senki, aki képes lenne kezelni a menekültválságot

2015. szeptember 21. 10:52

Jean-Marie Carrière SJ
Index
A kereszténységnek nyitottnak kell lennie, nem szabad csak identitáskérdésekkel foglalkoznia. Ki kell használnunk a lehetőségeinket, megfelelően reflektálnunk, és folyamatosan a hitünkkel összhangban kell cselekednünk. Interjú.
A pápa javaslata szerint minden plébániának be kellene fogadnia egy menekültcsaládot. Ez megvalósítható a gyakorlatban?

A plébániák helyében óvatos lennék, mert a menekültek fogadása felkészültséget igényel. Mi a JRS »Welcome Project«-jét, a befogadó családok hálózatát szeretnénk kiterjeszteni, hogy több, a menekültstátusz megszerzése előtt álló menedékkeresőknek tudjunk segíteni az első fázisban. Ez úgy indult, hogy Franciaországban az utcán alvó afgán embereken akartunk segíteni, amiből egy nagyon jól működő hálózat jött létre konkrét lépésekkel: egy család hat hétig lát vendégül egy menekültet, aki azután egy másik családhoz kerül.

A magyar katolikusok és az egyház is nagyon megosztott Magyarországon a menekültválsággal kapcsolatban, nagyon különböző hangokat hallani. Hogy látja ezt európai kontextusban, máshol is vannak hasonló viták?

Nem igazán. Nyugat-Európában nincs ilyen polarizáltság a katolikus egyházon belül. A katolikusok erőteljesen reagálnak a válságra, a pápa szavai megérintették az emberek szívét. A püspöki konferenciák is fontos dolgokat mondanak ki, a vatikáni hierarchia nagyon magas szintjeiről kapnak támogatást. De Görögországban is azt látjuk, hogy az ortodox emberek a táboroknál üdvözlik a menekülteket. Nem igazán értem, hogy ez a megosztottság a magyar katolikusoknál miből fakad. Talán többet kellene beszélnem itt az emberekkel.

Most mindenki a multikulturalizmus végéről, értékválságról és hasonlókról beszél. Hogy érzi, elég erőteljes a katolikus egyház álláspontja ezekben a kérdésekben, az egyház társadalmi tanítása mennyire világos ebből a szempontból?

Ez nagyon fontos, igazán hiszem, hogy most a katolikus egyháznak kell előre mennie, és keresnie a megoldást a mostani nehézségekre — és arra is, hogy a különböző helyekről, különböző kultúrákból származó emberek hogyan tudnak együtt élni. A kereszténységnek nyitottnak kell lennie, nem szabad csak identitáskérdésekkel foglalkoznia. Ki kell használnunk a lehetőségeinket, megfelelően reflektálnunk, és folyamatosan a hitünkkel összhangban kell cselekednünk. Ami nem könnyű, mert mi is emberek vagyunk.”

 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 47 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Amikor az egyháznak is megszabnák, hogyan kell liberálisan hinni!
Abban az egyházban, melyet eddig mélyen lenéztek. És akkor vannak ilyen hasznos bácsik, akik örvendenek, ha beveszik őket a liberális egyszeregybe!

Majd többet fog beszélni a magyarokkal ez a bácsi is - folyni fog a propaganda, magyarul. De minek is?
És biztosan neki van igaza?
Eddig arról volt szó, nyugaton nincsenek is keresztények, jóformán. Most pedig már ők, a nemlévők határoznák meg az agendát?

Menekült?
Betolakodó!

Mondjuk ahhoz, hogy bárkit megtérítsünk, első körben kell egy emberi kapcsolat az illetővel. Ettől függetlenül igazat adok neked: a figura alaposan beleavatkozott az államok feladatába. Ez a remek ötlet, hogy mindenki jöhessen a Közel-Keletről, aki akar, nyilvánvaló ostobaság.

A sorrend fordított: akikről az államok alapos megfontolás után úgy döntenek, hogy befogadják, és mondjuk idehozzák Európába, természetesen kulturált módon, tehát repülőn, természetesen belépési engedéllyel fölszerelve, azokkal az egyháznak dolga lesz. Mert ha nem foglalkozunk velük, akkor is itt lesznek, csak akkor minden remek papírjukkal együtt az ellenségeink lesznek.

Pontosan.

Válaszok:
Csomorkany | 2015. szeptember 25. 11:43

Most elképedtem. galahadtól kb. ennyit vártam, amit ő ír, annak nyilvánvaló szellemi háttere Nietzsche, és a szociáldarwinizmus, de te itt eddig azzal nyomultál, hogy katolikus vagy.

Válaszok:
ancilla | 2015. szeptember 25. 13:38

Megbocsáss.

Nem nyomulok sehol, veled ellentétben.
A véleményem - ebben a kérdésben - megegyezik galahadéval.

Cimkézni lehet, beszólogatni lehet, nyugodtan csináljad. Én nem vagyok delphinus, nem zaklat fel a pökhendi szöveged.

Ja, és igen: katolikus vagyok. Ha ismernél, nem vonnád kétségbe. De tedd nyugodtan, ez az én hovátartozásomat vagy pláne a hitemet nem befolyásolja.

Válaszok:
Csomorkany | 2015. szeptember 25. 17:03

Egy az egyben azonosulni a galahad által konkrétan leírt "vagy ők vagy mi"-szemlélettel, az lényegében hittagadás.

Jézus Krisztus arra szólított föl minket, hogy "kereszteljetek meg minden népet az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében". Ennek alapján egyszerűen nem jelentheted ki, hogy nincs mondanivalód a muszlimok számára.

Válaszok:
ancilla | 2015. szeptember 26. 13:42

Egyfelől nem lett vége, a késői ariánusokat úgy hívják, muszlimok :-)

Másfelől az ariánus püspökök többségével lezajlott egy sikeres ökumenikus párbeszéd. Az ariánus püspökök nagyobb része eljutott odáig, hogy Jézus Krisztust csak akkor vallhatja "Megváltónak", ha azt mondja, hogy JK "azonos lényegű" az Atyával. Erre meg Szent Athanáz azt mondta, "keblemre!".

A másik oldalon az ortodoxok a Szentlélek Istenségére vonatkozó teológia kidolgozásával (vö. Nagy Szent Bazil, Nüsszai Szent Gergely és Nazianzoszi Szent Gergely munkássága) bizonyítani tudták, hogy ortodox alapon is megvédhető az egyistenhit.

Ariosz eredeti kérdése ez volt:

"Jézus Krisztus ugyanolyan értelemben Isten-e, mint az Atya?"

A Szentlélekről nála szó sem volt. Problémáját a Jézus Krisztus Istenségét állító bibliai kijelentések okozták, ezektől féltette az egyistenhitet.

De nem mai liberális volt, ami azt illeti, nem is muszlim. Tehát nem egyszerűen prófétának tartotta Jézust, hanem minden teremtmény elsőjének, aki annyival fölöttünk áll, hogy a mi szemszögünkből akár "isteninek" is nevezhető. Csak "Isten"-nek nem, mert akkor szerinte bukott az egyistenhit.

Lenne sok millió ember, aki tudná kezelni az ügyet!
Csak velük senki sem kötött szerződéseket a bolond politikusok ellen.
Már mesébe illő, milyen kifogásokkal nem lehet tenni, amit tenni kellene.
Az első és legfontosabb elem kivonulni Szíriából.

Kedves Galahad,

lógok egy fél bocsánatkéréssel, reflexből írtam, amit írtam, de emiatt a mondatod miatt eredendően mégiscsak többet vártam volna tőled: "Az egyház foglalkozzon a saját dolgával, vagyis TÉRÍTSE MEG a bevándorlókat."

Azért írom, hogy fél bocsánatkérés, mert utána viszont egyértelműen visszatértél a szociáldarwinizmushoz, vagyis hogy a térítés amúgy lehetetlenség, és vagy ők vagy mi. Mivel azonban soha nem írtad, hogy katolikus volnál, igazából mindegy, szabad ember vagy egy szabad hazában. Ancilla olvtársnőn akadtam ki, mivel ő viszont amúgy katolikusként mutatkozott be.

Nézd, a missziót eddig a mohamedán állam akadályozta meg muszlim területeken, illetve az, hogy itt Európában egy csomóban telepedtek le.

Amiről a pápa beszél, az az, hogy szét kell őket bontani, és családonként rábízni egy-egy helyi katolikus közösségre. Ez teljesen más helyzet, mint amivel eddig kudarcot vallottunk.

Egyfelől meg lehet próbálni, másfelől meg, ha nem próbáljuk meg, attól még a bevándorlók jönni fognak, és ahogy eddig, egy csomóban fognak letelepedni.

Biblikusan szólván: aki meg akarja menteni az életét, elveszíti azt, aki el akarja veszíteni az életét az evangéliumért, megtalálja azt.

Abban viszont igazad van, hogy ez, amiről a pápa beszél, a második lépés. Első lépésben véget kell vetni annak, hogy bevándorlók arctalan tömege tökön-paszulyon keresztülgázolva Németországba csörtessen. Ebben az államnak vannak kötelességei, többek között a kerítésépítés is kötelessége, de Orbán híres 6 pontja értelmesen sorol föl egyéb kötelességeket is. A pápa mondanivalója nem ezzel szembeállítva érvényes, hanem ezután érvényes. Tehát ha rendezett logika szerint, kiszámítható módon ideáramlik egy sor szír család, akkor plébániák dolga lehet integrációs segítséget fölajánlani nekik, értve ezen minden dimenziót, tehát azt is, hogy munkát szervezünk nekik, azt is, hogy enni adunk nekik, és azt is, hogy meghívjuk őket Krisztus követésére.

Igen. "lényegében"... ez a szóhasználat a foxi-maxi szemináriumok szintje.

Mi a véleményed B. atya hitéről?

http://kereszteny.mandiner.hu/..

Válaszok:
Csomorkany | 2015. szeptember 26. 19:01
Csomorkany | 2015. szeptember 26. 19:04

Boulad hite történetesen elég jól megismerhető, eddigi írásai alapján ugyanis a Magyar Katolikus Progresszió üdvöskéje volt, szinte minden írását lefordították, miközben franciául alig olvassák.

Teológiáját tekintve Teilhard du Chardin tanítványa jónéhány vállalhatatlan kijelentéssel, ami messze kívül van a katolikus ortodoxián.

De most mindezt elfelejtettük, mert adott egy nyilatkozatot, ami tetszik, nemde? Néha hihetetlenül provinciális ez a magyar katolicizmus...

Ha talán tovább olvasnál, meg is indokoltam. Ha "vagy ők vagy mi", az ekvivalens azzal a kijelentéssel, hogy nincs számukra Örömhíred. Nekik nem szól. Márpedig ettől a kereszténység még térítő vallás marad. Legföljebb te kizárod magad belőle.

A Jézus idézet mellé ideteszek egy Teilhard du Chardint is, ha már föntebb emlegettem: "láss, vagy pusztulj!" Akkor tudsz fönnmaradni, ha nem a vágyaiddal cseréled föl a valóságot.

A valóság az, hogy a bevándorlók jönnek. Hajlamos vagyok veled egyetérteni abban, hogy a folyamatot lassítani kellene, és mederbe terelni, de ez semmin nem változtat. Jönnek.

Jézusra visszatérve, ha meg akarod tartani az (eddigi) életedet, és ezért nem látod meg azt, hogy jönnek, akkor biztosan elveszíted azt, ami eddig lényeges volt neked.

Ha látod, hogy jönnek, és megteszed azt, ami közösségeddel együtt rajtad áll, azaz normális emberi kapcsolatba lépsz velük és meghirdeted nekik Krisztust, akkor elképzelhető, hogy túléled.

Olyan alternatíva nincs, hogy nem jönnek, pedig Isten látja lelkemet, én is annak örülnék.

Családi szinten már nem biztos. De a befogadás ott kezdődik, hogy egy család vállalja ezt a kalandot. Olyan család meg végképp nem lesz túl sok. De akik vállalják, azokkal enyhülni fog a migránsválság.

Na és ki fogja csinálni? Első hozzászólásodban még világosan és jogosan megkülönböztetted az állami szintet és az egyéni szintet, azóta erről mintha megfeledkeztél volna.

Az államnak van olyan feladata, hogy akár kerítésekkel is megállítsa a népvándorlást, az egyénnek meg az a feladata, hogy kezdjen valamit azokkal, akik mégis idejöttek.

A pápa pl. azt veti föl, hogy még a "no go" övezetek kialakulása előtt meg kellene szólítani, és plébániákhoz kellene kötni azokat, akik hozzánk kerültek.

Az egyházi szint és az egyéni szint ebben a szövegösszefüggésben azonos. A pápa plébániaközösségbe tömörült katolikus egyéneket szólított föl arra, hogy valamit kezdjenek egy-egy számukra kiválasztott családdal. A pápának teljesen joga van egy ilyen fölszólításhoz.

John Maynard Keynes: "Hosszú távon mindannyian halottak vagyunk."

Az ottani keresztényeket a "Nyugat", mint olyan árulta el. Európa és Amerika együtt kiszolgáltatta őket a helyi gyilkosoknak. Ugyanaz a "Nyugat", amely most engedi a gyilkosok hitsorsosait Európába özönleni olyan karrierkilátásokkal, mint utcaseprő, vagy gyrosárus. Ettől, és nem a pápa által szorgalmazott befogadástól, Európa is meg fog telni muszlim gyilkosokkal.

A kérdés annyi, hogy mi a pápa dolga: az állami politikát befolyásolni, vagy a katolikusok magatartását? Mert szerintem az utóbbi.

A katolikusok lehetnek a válságnak is, a megoldásnak is részesei.

Én meg mindenestül védeni nem akarom a pápát, mert valóban vannak beszólásai az állami politika irányába is.

De amiből végképp elegem van, az egyrészt egy olyan egyház, amely a mindenkori baloldali vagy jobboldali politikai megrendelők igényei szerint nyilvánul meg, másrészt egy olyan egyházkritika, amely a mindenkori jobboldali vagy baloldali politikai megrendelők igényeit transzformálja teológiai nyelvre.

Igaz lehet, hogy a pápa prófétai gesztusai nem állnak össze egységes, végiggondolt teológiává, de legalább vannak. Egy önálló szempontokat tematizáló egyház megnyilvánulsáai.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés