Európában nincs senki, aki képes lenne kezelni a menekültválságot

2015. szeptember 21. 10:52

Jean-Marie Carrière SJ
Index
A kereszténységnek nyitottnak kell lennie, nem szabad csak identitáskérdésekkel foglalkoznia. Ki kell használnunk a lehetőségeinket, megfelelően reflektálnunk, és folyamatosan a hitünkkel összhangban kell cselekednünk. Interjú.
A pápa javaslata szerint minden plébániának be kellene fogadnia egy menekültcsaládot. Ez megvalósítható a gyakorlatban?

A plébániák helyében óvatos lennék, mert a menekültek fogadása felkészültséget igényel. Mi a JRS »Welcome Project«-jét, a befogadó családok hálózatát szeretnénk kiterjeszteni, hogy több, a menekültstátusz megszerzése előtt álló menedékkeresőknek tudjunk segíteni az első fázisban. Ez úgy indult, hogy Franciaországban az utcán alvó afgán embereken akartunk segíteni, amiből egy nagyon jól működő hálózat jött létre konkrét lépésekkel: egy család hat hétig lát vendégül egy menekültet, aki azután egy másik családhoz kerül.

A magyar katolikusok és az egyház is nagyon megosztott Magyarországon a menekültválsággal kapcsolatban, nagyon különböző hangokat hallani. Hogy látja ezt európai kontextusban, máshol is vannak hasonló viták?

Nem igazán. Nyugat-Európában nincs ilyen polarizáltság a katolikus egyházon belül. A katolikusok erőteljesen reagálnak a válságra, a pápa szavai megérintették az emberek szívét. A püspöki konferenciák is fontos dolgokat mondanak ki, a vatikáni hierarchia nagyon magas szintjeiről kapnak támogatást. De Görögországban is azt látjuk, hogy az ortodox emberek a táboroknál üdvözlik a menekülteket. Nem igazán értem, hogy ez a megosztottság a magyar katolikusoknál miből fakad. Talán többet kellene beszélnem itt az emberekkel.

Most mindenki a multikulturalizmus végéről, értékválságról és hasonlókról beszél. Hogy érzi, elég erőteljes a katolikus egyház álláspontja ezekben a kérdésekben, az egyház társadalmi tanítása mennyire világos ebből a szempontból?

Ez nagyon fontos, igazán hiszem, hogy most a katolikus egyháznak kell előre mennie, és keresnie a megoldást a mostani nehézségekre — és arra is, hogy a különböző helyekről, különböző kultúrákból származó emberek hogyan tudnak együtt élni. A kereszténységnek nyitottnak kell lennie, nem szabad csak identitáskérdésekkel foglalkoznia. Ki kell használnunk a lehetőségeinket, megfelelően reflektálnunk, és folyamatosan a hitünkkel összhangban kell cselekednünk. Ami nem könnyű, mert mi is emberek vagyunk.”

 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 45 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Amikor az egyháznak is megszabnák, hogyan kell liberálisan hinni!
Abban az egyházban, melyet eddig mélyen lenéztek. És akkor vannak ilyen hasznos bácsik, akik örvendenek, ha beveszik őket a liberális egyszeregybe!

Majd többet fog beszélni a magyarokkal ez a bácsi is - folyni fog a propaganda, magyarul. De minek is?
És biztosan neki van igaza?
Eddig arról volt szó, nyugaton nincsenek is keresztények, jóformán. Most pedig már ők, a nemlévők határoznák meg az agendát?

Mondjuk ahhoz, hogy bárkit megtérítsünk, első körben kell egy emberi kapcsolat az illetővel. Ettől függetlenül igazat adok neked: a figura alaposan beleavatkozott az államok feladatába. Ez a remek ötlet, hogy mindenki jöhessen a Közel-Keletről, aki akar, nyilvánvaló ostobaság.

A sorrend fordított: akikről az államok alapos megfontolás után úgy döntenek, hogy befogadják, és mondjuk idehozzák Európába, természetesen kulturált módon, tehát repülőn, természetesen belépési engedéllyel fölszerelve, azokkal az egyháznak dolga lesz. Mert ha nem foglalkozunk velük, akkor is itt lesznek, csak akkor minden remek papírjukkal együtt az ellenségeink lesznek.

Most elképedtem. galahadtól kb. ennyit vártam, amit ő ír, annak nyilvánvaló szellemi háttere Nietzsche, és a szociáldarwinizmus, de te itt eddig azzal nyomultál, hogy katolikus vagy.

Megbocsáss.

Nem nyomulok sehol, veled ellentétben.
A véleményem - ebben a kérdésben - megegyezik galahadéval.

Cimkézni lehet, beszólogatni lehet, nyugodtan csináljad. Én nem vagyok delphinus, nem zaklat fel a pökhendi szöveged.

Ja, és igen: katolikus vagyok. Ha ismernél, nem vonnád kétségbe. De tedd nyugodtan, ez az én hovátartozásomat vagy pláne a hitemet nem befolyásolja.

Egy az egyben azonosulni a galahad által konkrétan leírt "vagy ők vagy mi"-szemlélettel, az lényegében hittagadás.

Jézus Krisztus arra szólított föl minket, hogy "kereszteljetek meg minden népet az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében". Ennek alapján egyszerűen nem jelentheted ki, hogy nincs mondanivalód a muszlimok számára.

Egyfelől nem lett vége, a késői ariánusokat úgy hívják, muszlimok :-)

Másfelől az ariánus püspökök többségével lezajlott egy sikeres ökumenikus párbeszéd. Az ariánus püspökök nagyobb része eljutott odáig, hogy Jézus Krisztust csak akkor vallhatja "Megváltónak", ha azt mondja, hogy JK "azonos lényegű" az Atyával. Erre meg Szent Athanáz azt mondta, "keblemre!".

A másik oldalon az ortodoxok a Szentlélek Istenségére vonatkozó teológia kidolgozásával (vö. Nagy Szent Bazil, Nüsszai Szent Gergely és Nazianzoszi Szent Gergely munkássága) bizonyítani tudták, hogy ortodox alapon is megvédhető az egyistenhit.

Ariosz eredeti kérdése ez volt:

"Jézus Krisztus ugyanolyan értelemben Isten-e, mint az Atya?"

A Szentlélekről nála szó sem volt. Problémáját a Jézus Krisztus Istenségét állító bibliai kijelentések okozták, ezektől féltette az egyistenhitet.

De nem mai liberális volt, ami azt illeti, nem is muszlim. Tehát nem egyszerűen prófétának tartotta Jézust, hanem minden teremtmény elsőjének, aki annyival fölöttünk áll, hogy a mi szemszögünkből akár "isteninek" is nevezhető. Csak "Isten"-nek nem, mert akkor szerinte bukott az egyistenhit.

Lenne sok millió ember, aki tudná kezelni az ügyet!
Csak velük senki sem kötött szerződéseket a bolond politikusok ellen.
Már mesébe illő, milyen kifogásokkal nem lehet tenni, amit tenni kellene.
Az első és legfontosabb elem kivonulni Szíriából.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés