Isteni szemműtét

Gáncs Péter: Jézus nem győztes hadvezér, hanem jó pásztor

2015. április 4. 11:10
Jézus nem győztes hadvezérként, hanem jó pásztorként tér vissza az emberekhez - mondta Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke az MTI-nek adott húsvéti nyilatkozatában. Gáncs szerint Isten húsvétkor „egyfajta szemműtétet hajt végre az emberen, hogy újra meglássuk őt”.

Jézus nem győztes hadvezérként, hanem jó pásztorként tér vissza az emberekhez - mondta Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke az MTI-nek adott húsvéti nyilatkozatában.

 
Gáncs Péter kiemelte: Jézus nem azért tér vissza, hogy leszámoljon az ellenségeivel, azokkal, akik cserbenhagyták vagy szembefordultak vele. Nem keresi sem Pilátust, sem a főpapokat. Nem akar megtorlást és nem akarja magát ünnepeltetni sem. Azért jön, hogy jó pásztorként összegyűjtse szétszóródott nyáját. Isten a húsvéttal háromszoros igent mondott: igent Jézusra azáltal, hogy föltámasztotta a halálból, igent az emberre és igent a teremtett világra is - hangsúlyozta az evangélikus püspök a 70 évvel ezelőtt mártírhalált halt lelkész-teológust, Dietrich Bonhoeffert idézve. Hozzátette: Istennek ez az igenje abban is megmutatkozik, ahogy feltámadása után Jézus elindul azok után az emberek után, akik nemet mondtak őrá.
 
Gáncs Péter felidézte az emmauszi tanítványok történetét, akik már elindultak Jeruzsálemből, a feltámadt Jézus azonban utánuk megy, kíséri és elvezeti őket a boldog felismerésig. De ugyanígy segít Mária Magdolnának is felismerni őt. Felhívta a figyelmet arra is, hogy van egy kis humor, játékosság abban, ahogy Jézus elmesélteti az emmauszi tanítványokkal saját kereszthalálának történetét, mint ahogy abban is, hogy Mária Magdolna először kertésznek nézi őt. Ugyanez a kedves derű figyelhető meg abban a történetben, amikor Jézus a tópartra megy „szökésben lévő” tanítványai után, és enni kér tőlük – bár látja, hogy üres a hálójuk –, aztán „megvendégeli” őket – mondta. 
 
Húsvét sajátos vonatkozása, hogy megnyitja az emberek szemét, hiszen először sem Mária, sem az emmauszi tanítványok, sem Péterék nem ismerik fel – tette hozzá.
 
„Isten tehát húsvétkor egyfajta szemműtétet hajt végre az emberen, hogy újra meglássuk őt, akit úgy tűnt, hogy nagypénteken egyszer s mindenkorra, botrányos módon elveszítettünk” – fogalmazott Gáncs Péter . A „visszakapott Isten” pedig mindent azért tesz, hogy „talpra állítsa” szétszéledt tanítványi seregét, hogy segítségükkel a világon mindenkihez eljuthasson az evangélium örömhíre.
 

Összesen 16 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Érdekes,hogy zsidóként ragaszkodsz ahhoz, hogy az aljasságod folyamatosan nyilvános legyen. Ez nálad valamiféle kényszeres cselekvés?

Talán nem fölösleges ezen a napon elolvasnod a Márk evangélium vonatkozó részét.

Pilátus számára Jézus ártatlansága, amiről meggyőződött, azt jelentette, hogy Jézus veszélytelen Barabáshoz, a gyilkos lázadóhoz képest. Minthogy pedig valakit a húsvéti amnesztia keretében el kellett bocsátania, jó ötletnek tűnt az ártatlan Jézus egyszerű elzavarása helyett odaállítani őt Barabás mellé a tömeg elé: melyiket választjátok, hogy megkapja az amnesztiát?

A tömeg ugyanez elé a dilemma elé került: melyik amnesztia alázza meg jobban Pilátust? A rómaiak ellen lázadó fölkelő elengedése, vagy az ártatlan Jézus elengedése? És a tömeg számára sem volt kérdés.

Pilátus bűne a Márk evangélium világos bemutatásában az, hogy egy politikai játszmába fogott a tisztességes bírói döntés: az ártatlan elbocsátása helyett.

Amúgy érdemes Pilátus magatartását összevetni Gallióéval, aki Korinthus helytartója volt, és aki elé vallási izgatással a zsidók odaállították Szent Pált az Apostolok cselekedetei szerint. Gallió meggyőződött Szent Pál római törvények szerinti ártatlanságáról, és az egész csapatot elhajtotta.

Válaszok:
Sulammit | 2015. április 4. 18:20

Csakhogy Pál Római állampolgár volt!

Jézus szabadonbocsátásával aligha növekedett volna Pilátus pr-mutatója, hiszen a tömeg nem ezt követelte.

Pilátus bűne az a pont, amikor odaállította Őt a tömeg elé. Utána már mindegy volt. Egyébként irodalmilag is érdemes figyelni a Márk evangéliumra. Pilátus első kérdése még a gőgös helytartóé:
"Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?" Metakommunikáció: én, a helytartó uralkodom a ti "királyotok" fölött.
Második kérdése: "Mit akartok tehát, mit tegyek a zsidók királyával?" Ekkor már érzi a tömeg erejét. Az utolsó kérdés a teljes tanácstalanságé: "De hát mi rosszat tett?" Pilátus ezen a ponton rádöbben, hogy becsületét a tömeg kezébe adta. Tehetetlenül sodródik befelé a keresztény Krédóba.

Ja igen! :) Tudtam, hogy valami nem stimmel. De nem jöttem rá, hogy mi. Kösz. Már nagyon fáradt voltam és indulnom kellett a nagyszombati szentmisére.
Még, jó, hogy te itt vagy és tudsz mindent! :)

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés