A nyelvezet ma különösen is kulcskérdés

2015. március 9. 10:29
Az egyház amúgy sem újat mond elsősorban, hanem újszerűen kell megfognia, és előadnia a régiből azt, ami örök. Interjú.

A Verbum Egyesületnél folytatod a katolikus médiában elkezdett tevékenységedet. A Verbum a négy egyházmegye kiadója, a romániai magyar katolikus kommunikáció szolgálatára jött lére. Miket látsz e munka fő lehetőségeinek és kihívásainak? Miben szeretnél erősíteni, mit megtartani, min változtatni?


A kérdés részben korai, mert nem szeretnék konkrétumokba bocsátkozni addig, amíg nem egészen látom át a helyzetet és azokat a dinamikákat, amelyek a Verbum háza táján munkálnak, s amelyek mentén alakul maga a munka. 

Szeretném megköszönni az érsek úr, valamint a Verbum kuratóriumának bizalmát, amelynek következtében most itt lehetek. Egy huszonöt éve újraindult ügy a romániai magyar katolikus sajtó ügye, sok és sokféle tapasztalattal, amelyhez szeretném egy újabb generáció szempontjait hozzátenni. 

A médiával foglalkozó egyházi dokumentumok világosan fogalmaznak: az egyházi sajtónak is a média szabályai, műfaji keretei között kell működnie, szakmailag nem lehet gyengébb a világi sajtónál, az egyházi jelleg pedig ehhez ad hozzá egy sajátos megközelítést és bizonyos területeken missziós, evangelizáló feladatokat is. Ebből kell kiindulni, nem feledkezve meg arról, hogy nemcsak az informálás, hanem a formálás is a feladat. 

Ez persze így nagyon szép, de irtó bonyolult is. Alapvető kérdéseket kell folyamatosan ébren tartani: hogyan lehet a ma emberéhez úgy szólni, hogy az egyház üzenete ne egy kódhalmaz legyen számára, amelyek megfejtésére nem biztos, hogy vállalkozik. Jézus igehirdetésében egyebek mellett az is nagyszerű, hogy kora emberének nyelvezetével, tapasztalatainak, életkörülményeinek, problémáinak figyelembevételével kommunikál, zseniális történeteket mesél, szíven üt és formál. 

A nyelvezet ma különösen is kulcskérdés, lehet, hogy ebben még sürgősebben új utakat kell találni, mint a tartalmi kérdésekben. Az egyház amúgy sem újat mond elsősorban, hanem újszerűen kell megfognia, és előadnia a régiből azt, ami örök.

Egyházmegyéinkkel kapcsolatban az imént egyben-látásról beszéltem, ezt az egységet szeretném erősíteni vagy legalább erőteljesebben megjeleníteni a Verbum munkájában, habár ezen a téren még sok a tisztázni való. 

A könyvkiadás terén viszont a konkrét pasztorális igényeknek nagyobb hangsúlyt kellene adnunk, olyan kiadványokat, segédanyagokat is meg kellene jelentetnünk a jelenlegi kínálat mellett, amelyek az egyházközségek, különböző csoportok életében jól használhatók. Ehhez persze jó ötletek is kellenek az anyagi források mellett.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 29 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Isten a nőknek igen nagy nyelvtehetséget adott, hogy jól tudják gyermekeiket beszélni tanítani Egyházunk Pál apostol óta mégis hallgatásra ítéli a nőket.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 13. 1:21
Sulammit | 2015. március 15. 17:23

Talán lettél volna szíves a magyarázatot ide írni,csak egy Károlí féle fordítás van kéznél - nem túl udvarias egy ilyen vén asszonynak utasításokat adni.
Szent Pál idejében a nők szerepe fontosabb volt, mint manapság - nem voltak templomok, a
hívek magánházaknál gyűltek,a vendéglátás gondja az asszonyokat nyomta,azt mondani nékik, hallgassanak, kissé furcsa.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 13. 1:28

"Egyházunk Pál apostol óta mégis hallgatásra ítéli a nőket."

A nőket, amióta világ a világ nem lehet hallgatásra bírni.
Kezdjük Évával, hát nem elkezdett trafikálni a kígyóval.
Folytassuk magunkkal, nem folyton be nem áll a szánk a mise előtt (nem lehet tőlünk nyugodtan imádkozni).
Mise után dettó. Otthon a nő állandóan veszekszi, vagyis beszél. A telefonba beszél. Mindenhol beszél.
Az egyházban, beszél. A papnak meg akarja mondani, hogy mit csináljon. Sőt meg is mondja. Szóval a nőtlen Pál talán ezért is ad Istennek hálát, hogy neki nincs felesége.

"nem voltak templomok,"
Így van. mivel csak egy Templom volt. De eljártak még sokáig a zsinagógába. Az viszont nem olyan, mint a templom, ma. Ott ma is lehet beszélgetni és a nőknek nem kellett eljárniuk. Ha viszont elmentek mégis, mert az apostolt követték akkor bizonyára beszélgettek, főzésről, gyermeknevelésről. Meg a férjeikről.
Pál egy szigorú farizeus volt. Mit vársz tőle. A nők egy csomó dologba nem szólhattak bele.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 13. 15:21

Azt azért beismerheted, Mária Magdolna nemcsak pletyka szinten tudott volna beszélni.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 13. 16:52

Jézus olyat tett, amit nemhogy a rabbik, -ő is az volt, - de még a férfiak sem tettek.
Emberszámba vette a nőket.
Azért, ha elolvasod az Ószövetséget, gyönyörű és hatalmas szerelmekről olvashatsz. Szerelem akkor is volt. És nőért való rajongás akkor is volt.
Majd megbeszéljük Pált. Ő nem volt ellensége a nőknek. Iránymutatásokat adott. A nők előtte nem jártak zsinagógába. De a Jézust követők igen.
Olvasd el Szent István milyen rendszabályokat hozott a templomban való viselkedésre. -nemcsak nőknek.

"Azt azért beismerheted, Mária Magdolna nemcsak pletyka szinten tudott volna beszélni."

- Hanem?

A zsidó nők általában nagyon okosak - gondolhatod, Jézus nem egy ostoba nőnek magyarázott Lázár házában.
Olvasd az apokrifeket,a Tamás Evangéliumot és a Fülöp evangéliumát,kitűnik belőlük, az apostolok versenytársuknak tekintették, irigykedtek is rá,hogy Jézus jobban szereti őt náluk.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 14. 21:20
Sulammit | 2015. március 14. 21:23
Sulammit | 2015. március 15. 16:52
Sulammit | 2015. március 16. 14:32

Ez nekem ment?
Ha így teszed fel a kérdést, akkor egy "ostobának" és egy okosnak akinek nem kellett, mert az tudta a dolgát.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 15. 15:03
magnamater | 2015. március 15. 15:03

Amit tudnom kell az benne van az Evangéliumban.
Nem olvasok "mellé" legfeljebb hozzá.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 15. 14:58
magnamater | 2015. március 15. 14:59

Szuverén jogod azt olvasni,amit akarsz.A Tamás Evangélium rendkívül figyelemreméltó, Jézus mondásokat tartalmaz.Úgy tarják hogy az Evangéliumokat megelőzően létezett egy LOGION FORRÁSNAK nevezett könyv,mely szintén Jézus mondásokat tartalmazott, és feltételezik, az evangélisták is abból dolgoztak.
Óriási bűnnek tartom az apokrifek elpusztítását,bármit is tartalmaztak, fontos dokumentumai voltak az akkori kornak.
Egyébként a négy Evangéliumban is találhatóak ellentmondások.Erre már második elemista koromba rájöttem.Karácsonyi szünet volt, ültem a jéghideg templomban, és azon gondolkoztam,vajon melyik esemény történt először? a Kisjézus bemutatása a templomban, ami után már nem találkozhattak a napkeleti bölcsekkel,mert onnan egyenest indultak haza Názáretbe,így nem találkozhattak a napkeleti bölcsekkel, és ha az ő látogatásuk volt előbb, nem mehettek Jeruzsálembe,a templomba, mert azonnal menniök kellett Egyiptomba. Vajon Máténak, vagy Lukácsnak van é igaza?

Szuverén jogod azt olvasni,amit akarsz.A Tamás Evangélium rendkívül figyelemreméltó, Jézus mondásokat tartalmaz.Úgy tarják hogy az Evangéliumokat megelőzően létezett egy LOGION FORRÁSNAK nevezett könyv,mely szintén Jézus mondásokat tartalmazott, és feltételezik, az evangélisták is abból dolgoztak.
Óriási bűnnek tartom az apokrifek elpusztítását,bármit is tartalmaztak, fontos dokumentumai voltak az akkori kornak.
Egyébként a négy Evangéliumban is találhatóak ellentmondások.Erre már második elemista koromba rájöttem.Karácsonyi szünet volt, ültem a jéghideg templomban, és azon gondolkoztam,vajon melyik esemény történt először? a Kisjézus bemutatása a templomban, ami után már nem találkozhattak a napkeleti bölcsekkel,mert onnan egyenest indultak haza Názáretbe,így nem találkozhattak a napkeleti bölcsekkel, és ha az ő látogatásuk volt előbb, nem mehettek Jeruzsálembe,a templomba, mert azonnal menniök kellett Egyiptomba. Vajon Máténak, vagy Lukácsnak van é igaza?

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 15. 16:48

Úgy tűnik, a buta én vagyok, mert nem értettem me, mit is akartál mondani.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 15. 17:24

Úgy tűnik, a buta én vagyok, mert nem értettem me, mit is akartál mondani.

"Óriási bűnnek tartom az apokrifek elpusztítását,bármit is tartalmaztak, fontos dokumentumai voltak az akkori kornak."

Csakhogy nincs elpusztítva az apokrif, csak a helyén van kezelve.
Az a baj, hogy mindig új témákat hozol fel, miközben, még az előzőkre sem válaszoltam.
Apokrifról pár mondat. Legtöbbjüket álnéven írták. ószövetségi vagy újszövetségi híres ember neve, tekintélye mögé mögé bújva. Hénok, Mózes, Jézus, apostolok. így próbálták elfogadtatni az írásukat. Ez ma is ismert forma. Azért nevezzük apokrifnek, "rejtettnek". Egy kiváló egyháztörténész Vanyó Lászlónak van erről könyve.
Azt a látszatot keltik, mintha addig rejtve lettek volna ezek az iratok, és egyszer csak hoppsz előkerültek. Pl Pál jelenései c. irat.
Ez az ötlet annyira bevált gondolj a mormon vallásra. Kb 50 újszövetségi apokrifot ismerünk. Vannak közöttük evangéliumok, cselekedetek, levelek, jelenések.
1. vagy kétes eredetűek
2. vagy tévtanokat terjesztenek, vagy az apostolok életét, halálát legendásan kiszínezik.
A Tamás egy protoevangélium. Jézus gyermekkorával foglalkozik.
Nem vetjük el őket, mert érdekesek, és hasznos is, ha tanulmányozod őket, pl. Pál vértanúságát is apokrif írja le.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 15. 19:16

"irigykedtek is rá,hogy Jézus jobban szereti őt náluk."
Te itt, most kiről beszélsz?
Azt hittem Mártáról és Máriáról. Lázár testvéreiről. Máriát megdicséri, Mártát, pont, hogy nem.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 18. 13:28

Szent Pál tilalma csak az Istentiszteletre vonatkozik. Az előtt a nők nem jártak a zsinagógába, nem vettek részt vallásos összejövetelen. Most viszont más a helyzet. Az apostol megköveteli, elvárja az asszonyoktól, hogy teljes szívből imádkozzanak, (szentmise közben ne azon járjon az eszünk, hogy mit fogunk főzni) adják át magukat a vallásos gondolatoknak. A 1 11,5-ben viszont az van, hogy imádkoznak, prófétálhatnak, ez olyan lehet, mint a katekizmus, vagyis felszólalhatnak, kérdezhetnek.
Láttál bizonyára olyan filmeket, amiben vitatkoznak egy egy szó, mondat értelméről. Na ezt nem csinálhatják az asszonyok az istentiszteleten. Ha kérdésük van, kérdezzék meg otthon.
Szerinted nem jó, hogy otthon van kivel megbeszélni a hallottakat? Bár most is így lenne. Ha sok férfi férj is járna templomba, és otthon megbeszélhetné a család.

Én meg azt, hogy te mit. Mit keres Lázár házában Mária Magdolna?

Válaszok:
magnamater | 2015. március 18. 12:33

A Tamás Evangélium nem Jézus gyermekkorával foglalkozik,hanem 114 Jézus mondást tartalmaz, és ezekkel a szavakkal kezdődik:Ezek azok a rejtett szavak,melyeket az élő Jézus mondott...
A teljes szöveg a JÉZUS REJTETT SZAVAI című könyvben található, de az interen is megvan
Hogy Mária Magdolna azonos e Lázár húgával, vagy a Jézust megkenő asszonnyal,vita tárgyát képezi,mondanivalóm szempontjából ez nem lényeges, csupán az Jézusnak volt egy Mária Magdolna nevű tanítványa,akit nem elhallgattatni, hanem meghallgatni illett volna

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 16. 13:20

Nem Tamás "evangéliumát" írtam, hanem Protoevangéliumát!
Ami így kezdődik: Jézus apja József ács volt, és ekéket, jármokat készített. Ebben azt beszéli el, hogy Jézus, hogyan segített az apjának, amikor az ágynak készült deszkák egyike rövidebb volt, (kinyújtotta).

Tamástól illetve a neve alatt több munka is fennmaradt.
- "Tamás evangéliuma" - Jézus mondásait.
- apokalipszis
- protoevangélium
- cselekedetei

Ezt nem értem!
Ki hallgattatta el Mária Magdolnát?

Itt légy szíves idézzél, hogy pontosan mire gondolsz, ne nekem kelljen találgatnom.

"A zsidó nők általában nagyon okosak - gondolhatod, Jézus nem egy ostoba nőnek magyarázott Lázár házában."

Nem kersett semmit. Ott lakott, testvére vo,t Lázárnak.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 19. 14:11

Azokkal értek egyet, akik szerint Mária Magdolna Lázár és Márta testvére volt.
Pál apostol bizonyára nem azoknak mondta, hallgassanak, akik nem tudtak volna érdemben szólni, hanem azt a nőt volt értelme elhallgattatni elsősorban, aki Jézus tanítványa volt, jobban ismerte Jézus tanítását Pálnál,alkalom adtán még vitába is szállt volna véle.
Nem tudom, a Gyermekség Evangéliumot mért keverted ide,én a Tamás Evangélium 114.pontjára utaltam melyben Péter apostol Mária Magdolnát támadja, Jézus pedig megvédi.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 18. 16:02
ottapont | 2015. március 18. 21:25

Azért legyél már tisztában a nők helyzetével az Ókorban. Történetesen Izraelben.
Azt kétlem, hogy JOBBAN ismerte volna Jézus tanítását, - ismerni jól ismerte minden bizonnyal,- mert Pál a Szentlélektől és Jézus tanítványoktól kapta a tanítást. Mária Magdolna pedig a többi asszonnyal, közben főzött, mosott takarított az apostolokra vagy még több tanítványra.
Én nem értek egyet velük. Nem minden nő Mária Magdolna.
Mária Magdolnának jelent meg egyébként elsőnek Jézus.
Folyt. köv.
A nők nem jártak zsinagógába! Még 100 éve sem tanulhattak a Jad Vasembe! A nők nem mehettek egyetemre még Európában sem. A nő dolga a gyermekszülés és nevelés volt. Nem a tanulás. A nők és a gyermekek voltak a társadalmi megbecsülés legvégén. Jézus felszabadít, de ezek zsidó emberek. És a vallási dolgokba a nők nem szólhattak bele. És az ortodoxoknál, ma sem szólnak, szólhatnak bele. De ezt ők nem nehezményezik.
2000 éve! Tradíció!
nekem nincs meg Tamás Evangéliuma, sem a többi amit a neve alatt írtak.

'A Magda a magyar megfelelője a héber eredetű bibliai névnek, jelentése: Magdala városából való nő. A név első viselője (akiről írásos emlékünk maradt fönn) a Bibliában szereplő Mária Magdaléna, akinek a nevében még jelzőként szerepelt a szó. A város arameus eredetű, jelentése: torony, bástya. Rokon nevek: Aléna, Bagita, Léna, Lenke, Madlen, Madléna, Magdó, Magdolna, Manda, Marléne, Médi.


A Bibliában Mária Magdaléna egyike az asszonyoknak, akik gyakran kísérték Jézust és az apostolokat, és „vagyonukkal szolgálának neki". Jézus hét ördögöt űzött ki Magdalénából. Magdaléna a keresztfa tövében állt, ő ment elsőként a sírhoz húsvét vasárnap hajnalán, s neki jelent meg először a feltámadt Jézus.

A bibliai tényektől függetlenedett a köztudatban Magdaléna, a bűnbánó nő, akinek a képzőművészeti ábrázolásokon fedetlen mellét lehulló haja takarja el, előtte koponya és feszület a vezeklés jeleként, kezében olajostégelyt tart. Ezek a mozzanatok elárulják, hogy a késői hagyomány Magdalénát azonosította azzal a meg nem nevezett parázna asszonnyal, aki Simon lakomáján könnyeivel öntözte és olajjal kente Jézus lábait, s ezért bűnbocsánatot nyert. Ezt a tévedést nyilván a névazonosság segítette elő, a betániai Mária ugyanis hasonlóképp kente meg Jézust saját házában. A bűnbánó Magdaléna legendája Itáliában alakult ki a középkorban a vezeklő és kolduló rendek szellemi hatására.

Jacobus de Voragine Legenda Aurea című középkori gyűjteménye szerint Magdaléna János elhagyott menyasszonya volt. A zsidók utóbb Mártával és Lázárral együtt kormány nélküli bárkán kitaszították a tengerre, és a lélekvesztő Massiliánál (ma Marseille) ért partot (itt is nyilvánvaló Magdaléna és betániai Mária alakjának egybeolvadása). Sok viszontagság után Lázár a város püspöke lett, Magdaléna pedig harminc éven át vezekelt egy barlangban, s imái közben angyalok emelték fel a földről. Ereklyéit a szaracénok elől a burgundiai Vézelay apátságába menekítették.'

'Ki kicsoda a Bibliában'

Szia! Remélem jól vagy nem vagy beteg?
Kértem, hogy idézzed a Szentírásból a megfelelő részt amiről kérdezel, vagy állítasz. Nem arra gondoltam, hogy a szöveget, rosszul fogalmaztam, hanem azt, hogy kitől, hányadik fejezet, versszám. Ez az alap. Különben félreértjük egymást.

Lehet, hogy Lukács Mária és Márta történetére gondoltál? Mert ott tanítja Máriát Jézus.
Erre írtam, hogy okos nő, buta nő (ostoba).
Lk 12, 38

Vagy erre gondoltál?

A betániai vacsora Jn 12,1-10
Ez a kenés, mely Betániában történt különbözik attól amit Szt. Lukács ír le amikor is egy bűnös asszony kente meg Jézus lábát. (Lk 7,36)
Mária Lázár testvére, Mária Magdolna, és a meg nem nevezett bűnös asszony, három különböző személy. Ezt tanúsítja a Szentírás. A szenthagyomány is, különböző személyeknek tartotta, őket a legrégibb időktől fogva.

Vagy erre?

Lázár feltámasztása Jn 11,1
Ez a két család ugyan az. Mária volt az aki az Urat megkente olajjal. Csak az olajjal való megkenést János később írja le a 12. fejezetben. Erről ír Lukács a 10,38-ban.

Válaszok:
magnamater | 2015. március 19. 18:38
Sulammit | 2015. március 20. 12:49

Szerintem a három Mária egy és ugyanaz a személy
A Mária Magdolna Evangéliumában olvasható: Péter apostol felszólítja Mária Magdolnát: Nővérem,mond el nekünk azokat a szavakat melyeket a Megváltó neked mondott, és mi nem hallottuk.
A betániai Máriáról Lázár és Márta testvéréről tudjuk pontosan, hogy olyan dolgokat hallott, melyeket a többi tanítvány nem, mivel Jézus gyakran megfordulhatott jó barátja, Lázár házában.
Valószínűtlen, hogy egy vadidegen nő jelenik meg egy vendégségben, ahová nem volt meghíva.Jobban hihető, Mária Magdolna megtudta, Jézus ott vendégeskedik a szintén Betániában lakó poklos Somon házában, és kétségbe esik, Jézus vajon miért nem őhozzájuk jött? Csak nem hallott róla valami gonosz pletykát,és többé tudni se akar róla? De mit mondhatna idegenek előtt? Csak cselekedni lehet,viszi a drága kenetet,sír, megkeni Jézust, így fejezi ki, amit mondani akar.

Válaszok:
Sulammit | 2015. március 20. 15:21

A katolikus tanítás és a protestáns is különválasztja ezeket a személyeket.
Mindent el lehet képzelni, mindent bele lehet magyarázni, de a tény attól, még tény marad.

1. Mária, Márta és Lázár testvére Betániába lakik.

2. Mária Magdolna a magdalai (helységnévről) Jézussal és a tanítványokkal él. Akiből hét ördögöt űzött ki Jézus. (betegséget) Eltartják a vagyonukból, szolgálnak nekik. - Asszonyok Jézus kíséretében -Lk 8

3. Egy ismeretlen nevű, de mindenki által ismert bűnös nő. Lk 7 (hamartolosz) vagyis céda, prostituált.

1. Mária a testvéreivel vendég volt, akárcsak Jézus. Betániai vacsora. Itt Jézus halálának előrejelzése, temetésének a körülményeire kell figyelni.

3. Az, hogy hívatlan személy megjelenjen egy ilyen lakomán, sőt a beszélgetésbe is belefolyjon azt az akkori szokások lehetővé tették. Az érdekes ebben az, hogy egy mindenki által ismeret, nyilvános bűnös nő jelent meg. A haj kibontása eleve illetlen volt férfitársaságban. A hosszú haj mindig is vonzerőt képvisel.
Itt a bűnbánatot látjuk, a megtérést, és nem a temetésére utal Jézus. nem a tanítványok tiltakoznak, hanem a házigazda - magában, de nem küldi ki az asszonyt. Ez a Simon egy farizeus volt. Egy olyan helységben vagyunk Galileában, ahol Jézus nem ismeri az embereket. Betániában ismeri. Jézus bűnbocsánatot ad az asszonynak. Kétszeresen. Egyszer amikor hagyja, hogy megérintse, másodszor meg szóban is kifejezi.
Máriának Lázár testvérének kellett adnia? Nem!

Ami az asszonyok helyzetét illeti. Írtam már, hogy a gyerekekkel és a rabszolgákkal együtt alacsonyabb rendüeknek számítottak. Az istentiszteleten semmilyen szolgálatot nem végezhettek. A törvényből semmilyen oktatásban nem részesülhettek. És sok vallási kötelezettségtől mentesek voltak. Nemcsak a gyereknevelés, hanem a havi ...utáni tisztulási időszak miatt is. De a kor szokásának sem felelt meg.
Egy férfi pláne rabbi, mint Jézus, nyilvánosan nem állt szóba nővel. Nem illett.
Van az a híres mondása Juda ben Elai rabbinak, hogy, azért dicsőíti Istent, hogy nem pogánynak, nem asszonynak, nem tudatlannak teremtette.
Jézus átlépett ezen jól láthatóan. De az ősegyházban is egyenjogúakká váltak. Olvasd el a Galata levelet. Gal 3,28 mit mond Pál.
Az egyenjogúság nem azt jelentette, hogy mindenki ugyanazt a feladatot végezte el.
Az asszonyok nem kapcsolódtak be közvetlenül az igehirdetésbe, és a missziós munkába. Ők úgy mint, Jézus idejében, vagy most a szeretetszolgálatban vettek részt. ApCsel 16,14-15, 1Tim 5,9-10.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés