Szabadnak érzem magam

2015. február 3. 13:03

Pál Feri
Képmás
A legfrissebb kutatások szerint a huszonegyedik században az emberiséget leginkább érintő betegségek közül több mint öt lelki nyomorúság, mint például a depresszió, vagy a különböző neurózisok. Interjú.

Szerinted mit neveznek Pálferi jelenségnek abból, ami körülötted történik? Hogy azok is kötődnek a csoportokhoz és eljárnak a ma már ezerfős alkalmakra, akik nem vallásosak? Hogy mindezt egy katolikus pap indította el és tartja össze?


Biztos több minden, beleértve  azt  is, hogy eltelt két év, négy év, hat év és egyre többen lettek, akik élőben, és sokkal többen, akik a világhálón hallgatják az előadásokat. Hogy a hallgatóság egy része nem vallásgyakorló, de ők is eljárnak az előadásokra, az alkalmakra, ahogy mi nevezzük, sőt a programokra, sőt ma már ők is  szerveznek programokat, közösségben vagyunk egymással, ami még izgalmasabb számomra. (...)

Könnyű az írott vagy kimondott mondatokat másokra, sokszor ismeretlenekre bízni? Nehéz követni, ki hogy vágja meg, mire használja föl?

Van negatív tapasztalatom is, de eldöntöttem, hogy inkább bizalmat szavazok, és bízom benne, hogy olyan jóindulattal hallgatnak, amilyen jóindulattal igyekszem beszélni. Bízom benne, hogy nem azzal a céllal figyelnek, hogy sarkítsák, kiforgassák, ami elhangzik.

Azért kérdezem, mert egy ilyen népszerű, határterületeken dolgozó embert nyilván éri kritika a két hivatása képviselőitől.

Egyházi részről tapasztalok értetlenséget főleg azért, mert sokak számára nem egyértelmű, hogy a lelki nyomorúsággal való foglalkozás, az arra való érzékenység alapvetően és törvényszerűen az Evangéliumból következik. Jézus maga ad példát arra, hogyan válaszoljunk cselekvő módon a testi, fizikai, szellemi, erkölcsi nyomorúságra.  A kórházak, az iskolák, a szociális intézmények is ennek a cselekvő együttérzésnek a színterei. A legfrissebb kutatások szerint a huszonegyedik században az emberiséget leginkább érintő betegségek közül több mint öt lelki nyomorúság, mint például a depresszió, vagy a különböző neurózisok. Tehát az egyháznak nagyon sok feladata van ezen a téren, ha az ember mellé akar állni. A lelki betegségek, sebzettségek ugyanis hatnak a spiritualitásunk minőségére, az istenkapcsolat világára. Ma Magyarországon a felnőttek 50%-a nem képes biztonságosan kötődni. A kötődési zavar egyértelmű hatást gyakorol az imaéletre, a hitéletre, az Istennel való kapcsolatra, a közösséghez tartozásra.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 40 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az jó, mert Pál Feri se nem féleszű, se nem maradi.

Nem tudod, mit beszélsz.

1.Ejnye , ejnye : a depresszió kezelését nem papként , hanem pszichológus szakemberként végzi . Nagyon nehéz ezt belátni ?...
2.Gratulálok : ön az összes papot ismeri ?...

Válaszok:
Sulammit | 2015. február 3. 14:33

Maradi? A 25, 30, 40 éves papokra gondolsz?
Ja és még "féleszűek" is?
Miért, téged ki kezel?

Egyet sem ismer, ez a bibi. De véleménye azért van róluk. De kit érdekel?

Válaszok:
péterx | 2015. február 3. 14:39

1.Igazad van , tulajdonképpen érdektelen .
2.Viszont , maga a jelenség szóvá teendő . Tömény előítéletesség alapján nem átallott "a" papokról nyilatkozni . "Boldog" tudatlanságban élve , a maga zárt világának bástyái mögül lövöldözi tudatlansága nyilait...

Válaszok:
Sulammit | 2015. február 3. 14:48

Legalább vehette volna a fáradságot, hogy utána nézzen, hogy kiről beszél.
Írhattam volna 70 éves távolról sem "maradi" papokat, de ezt már fel sem fogná, de, csak addig, amíg beszélgetésbe nem elegyedne velük. Azután viszont biztos, hogy jól elszégyellné magát. Persze ez sosem késő! Nem is előítéletes, kirekesztő ugye? Biztos, egy "befogadó" liberális.

Ezt már írtad és belinkelted a másik cikknél. Köszönjük olvastuk.

És hányig jutottál?

A bányászbéka feneke alatti színvonalon írva , el sem lát odáig...

Kiegészíteném, hogy évek óta keddenként a MOM-ban tart előadásokat. Jegyet vagy bérletet venni jóval előbb kell, ha be akarsz jutni.

Válaszok:
gwrf | 2015. február 3. 18:01

jegy nélkül is meg lehet hallgatni. Minden vasárnap fél7-kor Angyalföldön.

Válaszok:
Sulammit | 2015. február 3. 18:39

Akkor te menj máshova, mert az látszik, hogy kezelésre mindenképpen szükséged van!

:)
mármint @badguy, csak elfelejtettem a válasz gombot!

Ha egy pap ért mondjuk a méhészethez, és ezért méhészkedik, akkor papi hatalommal, vagy méhészeti szakértelemmel látja el a kaptárokat?

Válaszok:
ancilla | 2015. február 4. 18:11

Kicsit sántít ez a hasonlat, nem?
:)
A méhészkedés nem a lélekkel foglalkozik, viszont egy pap nem-pszichológusként is igen.

De lehet, hogy megint illetéktelenül kotyogtam bele.

Válaszok:
Csomorkany | 2015. február 4. 20:44

Azért a pszichés betegségeket pl. gyógyszerekkel is lehet gyógyítani, míg mondjuk a bűnt nem.

Ahogy nem akarnám, hogy egy pszichiáter bűnöket bocsásson meg Isten nevében, ugyanúgy nem akarnám, hogy egy pap gyógyszereket írjon föl.

Ha valakinek van papírja a pszichiátriai ismeretekről, és van fölszentelése egy katolikus püspöktől, ám tegye mindkettőt.

Válaszok:
ancilla | 2015. február 4. 20:54

Igen, igazad van, nincs vita ebben köztünk.

Csak arra céloztam, hogy egy papnak alapból több köze van a lelkekhez (elvileg), mint egy nem-papnak - vagy egy papnak a méhészethez... bár a méhészet igen közel áll a szívemhez:)

Válaszok:
Csomorkany | 2015. február 4. 20:59

A fölvetés a papi hatalom és a gyógyítási akarat vélt szétválasztása volt.

Válaszom pedig, hogy ez csak játék a szavakkal. Bűnt tényleg csak papi hatalommal lehet gyógyítani, de a lelki betegségek köre tágabb, és a "gyógyítási akarat" ezekre is vonatkozhat.

Akárhányszor pl. mások bűnei okozzák a lelki szenvedésünket, és ennek kibogozásában egy világi szakember kompetens lehet, egy pap pedig csak akkor, ha ezt is tanulta. Mint Pál Feri atya.

Válaszok:
ancilla | 2015. február 5. 22:38

Igazából nem helyeslem, ha egy pap nekiáll pszichológiát tanulni, mert a saját szentelési kegyelmében nem bízik. Egyébként azt sem helyeslem, ha méhészetet kezd tanulni a teológia évei után.

Viszont Pál Feri esetében fordított a helyzet: ő először tanult pszichológiát, és utána jelentkezett papnak.

Nem látom be, miért kellene megszerzett pszichológiai ismereteit sutba vágnia, ha érvényesen föl tudja használni őket, amikor egy lelki betegséggel találkozik. Vagy mit kellene "elválasztania"?

Mondjuk azt is felelőtlenségnek tartom, ha egy más hátterű pap komoly lelki problémával találkozva nem küldi az illetőt pszichiáterhez is. Nem a gyóntatószék helyett, hanem a gyóntatószék mellett.

Válaszok:
ancilla | 2015. február 5. 22:39

A pszichológusi képesítés egy pap esetében jelenthet előnyt és egyben hátrányt is.

"egy pap pedig csak akkor, ha ezt is tanulta."

Nem feltétlenül.
Tapasztalat.

Amúgy igaz, hogy ennél kár tovább időzni.

Jó, legyen, igazságod vagyon abban, hogy Péterx kezdte. De te meg folytattad:

"Papi hatalmát és gyógyítani akarását Pál Ferinek nem kellene elválasztani."

Péterx még csak saját értékelést közölt, de te már Pál Feri saját álláspontjaként bíráltad azt, amit csak péterx tulajdonított neki.

Az igazság az, hogy péterx még érthető helyesen is: ő csak arra mutatott rá, hogy Pál Ferinek van orvosi papírja arról, hogy kezelhet depressziót.

Az a te problémád, hogy értelek.

Leírt szövegeket elemzek.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés