Vízkereszt, Jézus krisztus megjelenésének ünnepe

2015. január 6. 14:31

Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
katolikus.hu
Vízkereszt napja a IV. század elején kezdett a keresztények körében terjedni, mint Krisztus születésének, keresztségének, a kánai menyegzőnek és a háromkirályok (napkeleti bölcsek) látogatásának ünnepe.

Vízkeresztet január 6-án ünnepli a katolikus egyház parancsolt ünnepként. Az epifánia néven is ismert vízkereszt Jézus Krisztus megjelenésének ünnepe. A magyar vízkereszt elnevezés az ilyenkor hagyományosan végzett vízszentelésből eredeztethető.

 
Vízkereszt napja a IV. század elején kezdett a keresztények körében terjedni, mint Krisztus születésének, keresztségének, a kánai menyegzőnek és a háromkirályok (napkeleti bölcsek) látogatásának ünnepe. Később az ünnep elsődleges témája keleten Jézus keresztsége lett (erre emlékeztet a vízszentelés); nyugaton viszont a háromkirályok látogatása került előtérbe, mindamellett itt is megmaradt a vízszentelés szertartása.

A II. Vatikáni Zsinat óta, a zsinati rendelkezések értelmében a római katolikus egyház január 6-án a háromkirályok látogatását ünnepli vízszenteléssel egybekötve. Jézus megkeresztelkedésének ünnepét a rákövetkező vasárnapon tartják. A kánai menyegzőről, amelyen Jézus első csodáját vitte végbe a vizet borrá változtatva, egy közbeeső hétköznapon emlékezik meg az egyház.

A vízkereszt amiatt is kiemelt ünnep a katolikus egyház életében, mert ekkor kezdődik meg a házszentelések időszaka. A házszentelés szertartása során a pap az újonnan megáldott szenteltvízzel meghinti a lakásokat, házakat; valamint megáldja a benne lakókat, dolgozókat.
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 22 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

És parancsolt ünnep.

1.A katolikus.hu igen precízen felsorolja a Vízkereszt sok vetületét . Viszont a lényeggel mégis adós marad : mi köze a ma élő embernek mindehhez ?...
2.Az Úr Jézus megjelenése azt jelenti , hogy minden embernek köze van egymáshoz , mert van olyan lét / a Jézusé / , mely mindenkit összeköt . Egy atomizált , önzésre erősen hajlamos liberális társadalomban ez a belátás "a" megoldás . Nem a szeparált egyén az igazi , hanem a szeretet közösségében ajándékozó és elfogadó élet lel önmagára !

Helló! Nagyon szép! Te minden helyzetre, minden eseményre tudsz valami szépet nyújtani. :)

Na, ne!
Én meg veled nem értek egyet a te 2-es pontoddal kapcsolatban.
"Jézus a megtestesült liberális az ószövetséghez viszonyítva mindenképp." :)
Te szerintem egyáltalán nem ismered az Ószövetséget Jézus tanítását meg még annyira sem, vagyis az Újszövetséget.
Úgy, hogy a te tájékozatlan és "pontatlan" mondatod, után tettem agy mosolyt amit péterxnél hiányoltál.
Ami az európai és magyarországi helyzetet illeti a kereszténységgel kapcsolatban, hát azzal is melléfogtál. Már évtizedek óta szekularizált, Magyarország pedig missziós terület. :(

Szia!
Kifejezetten örülök annak, hogy kiállsz Jézusért, a kereszténységért!

Ez a szemet szemér, fogat fogért ... sok félreértésre ad okot.
A megtorlásnak ez a módja, gátja az egyéni bosszú elharapózásának.
Ez az arányos büntetést jelent. Tehát, ha egy mai példát veszek, egy feleség, ha megmondja a véleményét a férjének, azért ne járjon verés.
Az Ószövetségben nem volt rendőrség, ebben a törzsi társadalomban, minden sérelmet a családfőnek kellett megtorolni, utána járni. Ez ma a börtön ill. ahol van ott a halálbüntetés. Jahve megjelöli Káint aki találkozik vele, hogy senki meg ne ölje, a testvérgyilkosság után, pedig Káin semmiféle megbánást sem tanúsít.
Az Ószövetség a leghosszabb könyv, az Újszövetség egy vékonyka tanítás. Vagyis az Ószövetséghez több idő és a kor történelmének alapos ismerete is szükséges. Ennek magyarázatához, megértéséhez, szakemberek, ószövetségi teológusok segítsége szükséges. Nem ajánlott, magunktól neki kezdeni, - az olvasásához, tanulmányozásához igen, - de a magyarázatához semmiképp, mert akkor ilyen következtetésre jutsz, mint most.
Jézus valóban a megbocsátásra tanít. De, ha elolvasod azt a jelenetet, ahol arcul csapja egy poroszló, amikor kihallgatják, Jézus nem tartja oda arcának a másik felét, hanem azt mondja, hogy "Ha rosszul szóltam, bizonyítsd be a rosszat. Ha meg jól miért ütsz?" Jan 12,23

Jézusra már sok mindent mondtak: baloldali, első kommunista, meg egyebeket. Most nálad liberális lett, holott a Törvények szigorú, szigorúbb betartását követelte. De az Isten alkotta törvényeket és nem azt, amit az emberek raktak rá.
Szerinted liberális az a tanítása, amikor megkísérti először a Sátán? Szóba áll vele, leáll diskurálni, mint tette ezt az asszony a kígyóval? Mikor megunta a próbálkozásait azt mondta, hogy "Távozz Sátán"
Vagy "tartsatok bűnbánatot" ez mit jelent, azt, hogy te személyesen felelsz a tetteidért Isten előtt és nem beszélhetsz a másik ember bűneiről. Te térjél meg. Azért ez nehezebb, mint másoknak tanácsokat osztogatni, a tetteit bírálni. Amikre tanít a Hegyi beszédben az liberális? Oda kell menned ahhoz akivel haragba vagy, akit ki nem állhatsz és kibékülni vele, de neked kell kezdeményezni és nem nagy kegyesen elfogadni az ő bocsánatát.
A házasságtörésnél mit mond Jézus? Éljen a szabad szerelem? Egy fenét! "Én pedig azt mondom, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz szívében már házasságtörést követ el vele." Ezért, ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el. Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a kárhozatra jusson."
Nem folytatom. Nem véletlenül mondják, hogy Jézus tanítása nehéz, ill. betarthatatlan. Képzeld el, hogy mennyi félszemű és karú ember mászkálna az utcán, ha ezeket az intéseket, tanításokat, betartaná.

Ha igazi keresztény túlsúly volna, akkor a keresztény és Jézus ellenes karikatúrával évek óta megjelenő újság ellen lépett volna fel ennyi ember akárcsak Párizsban. Ezzel szemben már nemzeti hősnek fogják lassan kikiáltani ezeket a gazembereket. Nyilván ezzel nem a kivégzésüket támogatom, hanem elgondolkodom, azon, hogy mi keresztények meddig toleráljuk a velünk ill. Istennel szembeni sértéseket.

"Az újszövetség ...együttműködő és nem katagorikus (engedi, hogy ne kövessük Jézust, de nem is ígér így örökéletet)"
- Ezt jól látod, mert a Gazdag fiú példabeszédben (Mk 10, 17-31) "Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?" (17) Jézus válaszában felhívja a figyelmet a Tóra embertársra vonatkozó parancsaira, feltételezve, hogy az Istenre vonatkozókat megtartja. A vagyona felosztását nem tudja elfogadni, - a többlet követelménynek - nem tud eleget tenni, Jézus égi és földi többletet ígér: "kincsed lesz az égben" (21) vagyis megkapná amire vágyott az örök életet, ráadásként pedig a tanítványa lehetne. Jézus itt rávilágít arra, hogy ebből az emberből hiányzik az a belső készség, ami által megtudta volna szerezni, azt amit Isten országa jelent.

"az újszövetség tele van olyan szövegösszefüggéssel, ami miatt gyűlölködni nem igen lehet."
-Ez így van, de mi köze ennek a liberalizmushoz, Hiszen, - ahogy te írod - a gyűlölködést sem engedi meg.

Ismerem a statisztikát. Te pedig fogadd el, hogy Magyarország jó régóta missziós terület. Ha nekem nem hiszel higgy Erdő Péter bíboros úrnak. Az, hogy valaki meg van keresztelve vagy hithű vallását gyakorló keresztény, az nem ugyan az. Én is legnagyobb megdöbbenésemre az előző népszámláláskor azt tapasztaltam, hogy arra a nem kötelező válaszolni kérdésre, hogy vallásos-e, a 99% vallásosnak és kereszténynek vallotta magát.

Te jó ég! Egy regényt írtál nekem? És ezt, mind el kell olvasnom? Jézus és a Szentírás olyan tömören fogalmaz.
Na jó, ha már ennyit fáradtál vele, de igazán nem kellett volna!

Abban volt "engedékenyebb" amit nem Isten parancsolt nekünk, hanem az emberi korlátoltság, féltékenység, könyörtelenség, hagyomány rakott ránk.
PL. biztos, hogy nem tudnék egy kóser háztartást vezetni, bár tisztelem az ortodox zsidókat és a hagyományukat.
Áldozat! Hú ez egy nagy téma, ma nem is megyek bele. És, hogy olcsón? Nem a Megváltóról beszélsz úgy véletlenül?
Ha én az életemet adom a férjemért, gyerekemért, szerelmemért az olcsó áldozat lenne? Akit szeretsz azért az életedet adni nem nagy áldozat. Bár áldozat.
Jézus valóságos Isten és valóságos ember volt. Bűn nélkül való. Hibái biztos voltak neki is, hisz ezt is olvashatjuk, hogy mit gondoltak róla a rokonai, hogy nyilatkozott az édesanyjáról. Vagy "Miért kerestetek, nem tudjátok, hogy atyám dolgaiban kell munkálkodnom" A helyeket nem nevezem meg, most nincs időm kikeresgélni, csak úgy fejből.

Ellenségszeretet. Hát ezt nagyon nehéz. Persze ez nem a puszi, puszit jelenti, hanem az Irgalmas szamaritánust. Felsegíted a bajbajutottat, ha látod, hogy elesik. Nem is sikerült ez se a papnak, se a lévitának, csak a megvetett szamaritánusnak.
Egyszer nagyon mérges voltam az igazgatómra. Mondtam magamban mindenfélét rá, hogy igazságtalan, meg ilyeneket. És ahogy mérgelődök megszólalt a Hang. Sokáig így hívtam a Szentlelket, mert nem tudtam, hogy ki szól hozzám. Ő aztán tud bánni velem, Rá mindig hallgatok! Azt mondta, hogy imádkozzam érte. "Imádkozz az ellenségedért" Micsoda? Én ezért az emberért? Dehogy imádkozom! És elkezdtem imádkozni érte. És csodák csodájára mire a végére értem, már elszállt a mérgem, és egyáltalán nem haragudtam rá. És azt mondtam, hogy ezt máskor is kipróbálom. Ezt ajánlom neked is.

Ha megütik a jobb arcodat... a zsidóknál nem tudom, hogy írtam-e neked vagy nem, de az arcul csapás óriási bűn lett volna, hiszen az ember Isten képmása. A gyermeket sem verték arcul, vagyis nem pofozták meg. Ezért ad ilyen tanácsot Jézus. Mindent az akkori viszonyok függvényében kell megvizsgálni és utána átültetni a mai viszonyokra, hogy ezzel Jézus, ma mit üzen nekünk.

Bocs, hogy még csak a fogat olvastam el. Jó kis összefoglaló, nem kell külön keresgélni.

Szia!
Holnap, jó? Tudod, hamvazószerda. Szentmise. Különben is adósod vagyok. Szánom bánom bocsánat, de még mindig nem olvastam el, azt a hosszút. Ne haragudj! Jó? Olyan vagyok, mint Néri Szent Fülöp aki csak ígérgeti (a filmben) Loyolai Szent Ignácnak, hogy elolvassa a könyvét, a Lelkigyakorlatokat. De sose ér a végére, sőt évekig el se kezdi.
De megígérem, ha tudok erre a mostani írásodra válaszolok. A másikat is el fogom!

Képzeld, már el is olvastam. Ezek filozofálgatások, de rendben van. Kezdhetjük. De csak az elejét.
Valóságos Isten, valóságos Ember. A bűnt kivéve!!!
Pécs! - Tékozló fiú példabeszéde! Ezt a kettőt hozd össze. A példabeszédet nevezhetnénk a Tékozló apa példabeszédének is.
Ellenségszeretet. - Az irgalmas szamaritanus!
Ezt nevezzük ellenségszeretetnek. Nem összeborulás, hanem adott esetben nem úgy cselekszem, ahogy az elvárható tőlem. Elvárnák tőlem. Vagy én magamtól.
A keresztény szeretet cselekvő szeretet! Most ennyire tellett. Szia!

Azért a hibát ne mosd össze a bűnnel. A hiba az nem a bűn kistestvére. Szándékos hiba? Inkább figyelmetlenségből szoktunk hibázni. Mi az, hogy "jár érte"? Aki szerint "jár" az irgalmatlan nem való emberek mellé.
"a pécsi egyházmegye lelkésznője" Az ki? Nem értem, mert vagy "pécsi egyházmegye" vagy "lelkésznő". Az egyik katolikus a másik protestáns fogalom.

Elütöm a gépen a betűt, vagyis hibázok. Kijavítom. Ennyi. Ezért valami fejbecsapás jár, vagy, mi? Anyámnál igen, (füzetben) Istennél nem!
Az ember folyamatosan hibázik. Nincsen ember hiba nélkül. A bűn az más műfaj. Ott van szándékos és nem szándékos, de, mint tudjuk, a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Hát még a bűné. Az ember nem mindig tudja, hogy bűnt követ el. Ha pedig tudva és akarattal követi el, ott van segítségül, a gyónás, lelki beszélgetés, vagyis Jézus. Ha pl. nem hagyod élni a másikat, megfojtod a szereteteddel, nem hagyod szabadon, akkor nem hivatkozhatsz arra, hogy csak jót akartam, csak gondoskodtam, aggódtam érte. Ibsen Babaház erre egy jó példa (Nóra).
Ha viszont súlyos bűnt követek el, nem mondhatom, hogy bocsika.
Jézusra visszatérve. Magára vette az ember mivoltot, a bűnt kivéve. Jézusnak nem kell a bűnt elkövetnie, hogy tudja, hogy mi a bűn. Ettől akar megváltani, nem lubickolni benne.

Jézusnak talán nem volt gyötrelmes, fájdalmas meghozni ezt az életáldozatot? Dehogynem! Tudjuk, olvassuk. És az Atyának? Egyszer mondta egy híres dogmatikus, hogy milyen öröm, boldogság lehetett a mennyben, amikor a Fiú végre hazaért. Hogy ölelhette magához az Atya és a Szentlélekisten. Milyen hosszú várakozás volt az a 33 év. És a Fiú? Végre az Atyánál, végre megint egyek lehettek.
Nem könnyű az életáldozat, mert ott van az életösztön. És az a legerősebb az ösztönök között.
Nem tudom, hogy elfogadnám-e, ha választhatnék. Vannak emberek, akik képtelenek bármit is elfogadni. A legkisebb segítséget is.
"Jézusék" megbeszélték. Minden szülő azt mondja, hogy inkább ő halt volna meg, mint a gyermeke. Ha választhatnék nem kérném, és most úgy érzem, hogy nem is fogadnám el. Jézus nem egy emberért hozta ezt az áldozatot. És Jézusért sem egy ember hozott életáldozatot. Kifejezetten keresték az alkalmat a korai keresztények, hogy mártírok lehessenek. Hogy a mennybe kerülhessenek.

A másik szülőnek, nagyszülőnek, testvérének, a gyóntatónak, Istennek, tanárának, rokonoknak ...
Azért itt legyél konkrétabb.
Jézus megváltott bennünket. Az ember olyan szinten bántotta meg Istent, hogy az engesztelő áldozat csakis Jézus lehetett.
Nem is értem, hogy hogyan gondolod? Végzett volna közvélemény kutatást? Népszavazást? Jézus Isten és nem politikus. Nem velünk kell megbeszélnie.
Tévedsz nem arról van szó, hogy a bűnnek megfelelő mennyiségű Miatyánkot mondjunk el, hanem, hogy Isten megbocsátott és a pap feloldozott. Ez a lényeg. Azt, hogy engesztelésül el kell mondanod a rózsafüzért, vagy egy litániát, ezzel te mélyülsz el Isten titkaiba. Az, hogy bocsánatot kérsz az élő Istentől, mert megbántottad a bűneiddel, ez a lényeg.
Ha nem őszinte a bűnbánatod, abban az esetben nincs megbocsátás, nincs feloldozás! Visszamész majd, ha komolyan is veszed magadat az Istent, a szentségeket! Ez nem játszótér!!!
"Jézust olyan képességgel is rendelkezett, amivel az Ember nem?"
Ezt a kérdést nem értem, mert az ember szót nagybetűvel írtad. Addig nem mennék bele a magyarázatba.
De jó példa volt, mert csodát művelt a lelkemben, amire nem is számítottam. Megtettem, azt amit Jézus kért tőlem, ez már jó volt! A velem szembeni elvárásának megfeleltem és ez szintén nekem volt jó! Cserében megszabadultam, a haragtól, jó kedvem lett, főleg attól, hogy megtettem! Képes voltam rá! Megtettem azt amit kért tőlem az én jóságos szerető Istenem! :)
Amikor bajban vagyok tudom, hogy kihez kell fordulnom. Hát nem a barátokhoz, szomszédhoz, hanem az Atyához. Én hozzá! És mindig megvigasztalt, mindig erőt kaptam tőle. Nem sajnált, hanem elmondta, hogy ez miért van, hol követtem ÉN el a hibát. Felállított, felsegített és továbbküldött. Letöröltem az arcomat és mentem tovább. Még SOHA! nem hagyott összeomolva a földön. Megtanított küzdeni, erősnek lenni, nem nyavalyogni.
Az Isten arcot megtalálni, mondjuk egy részeg, agresszív emberben nem kis dolog, pláne akinek naponta kell. A kisgyerekarcot szintén. Egyik az Isten képmását keresi, a másik a nagybetűs embert. Olvastam egy apácáról, akitől bocsánatot kért a fegyőre, egy haláltábori. Viaskodott benne minden, mert az őr megtért és hívő ember lett, az apáca pedig egy előadást tartott előtte a szeretetről, megbocsátásról. És akkor odaállt az előadás után az őr és elmondta neki, hogy ki is ő. Borzalmas dolgok fűződtek a tevékenységéhez. Végig játszódott benne minden. Az előadása is. És megbocsátott. Kezet kellett nyújtania. Az őr sírt, "meg tud nekem bocsátani."

A szeretetről az embereknek sokszor téves fogalmai vannak. Jézus nem azt a szeretetet kéri egy gyermeked gyilkosa felé, mint a szerelmed felé. Itt az Irgalmas szamaritánus példabeszéddel világít rá, hogy mi az az ellenség szeretet. Olvasd el, elmélkedd végig.
Azt mondta egy atya: aki úgy tudja magáról, hogy ő nagyon sok jót cselekszik, megvan elégedve önmagával, annak tiszta szívből azt kívánja, hogy törjön össze az én képe.
Akinek össze van törve, annak azt kívánja tiszta szívből, hogy épüljön föl, az én képe.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés