Római szinódus: mit akarnak a németek és miért?

2014. október 15. 18:30

Beverly De Soto
Regina blog
Igazán kellemetlen, amikor rákérdeznek, hogy a világ leggazdagabb egyháza miért áll ilyen rosszul. Sosem a katolicizmus modern német megközelítésének tulajdonítják a probléma forrását, hanem mindenért Rómát hibáztatják.

Az 1960-as években nem volt internet. Negyven év vagy több telt el, mire kiderült, hogy a németek és franciák kicsi, de eltökélt csoportja miként térítette el a II. Vatikáni Zsinatot. Mi mind, khm, ennek a kísérletnek a „gyümölcseivel” éltünk együtt, ami tönkretette a liturgiát, és aminek az anti-katekézise utólag elterjedt a katolikus világban.

XVI. Benedek pápa már felhívta rá a figyelmet, hogy a média létrehozta a saját Zsinatát, aminek nem sok köze volt ahhoz, amit a zsinati atyák igazából mondtak. Bizonyára, a hetvenes és nyolcvanas években a „zsinati szellem” olyan elsöprő erőnek bizonyult, aminek szinte senki nem tudott ellenállni. Itt, Németországban az ellenállás az értelmiségiek egy kicsi, de bátor csoportjára korlátozódott, akiket a katolikus hierarchia a legbarokkosabb kifejezésekkel ítélt el. 

A zsinat utáni hullám végigsöpört Németországon, de mostanra lenyugodott. Nyomában gyönyörű, régi templomok és pocsék, modernista kísérletek maradtak – mind jól megtámogatva, köszönhetően az egyházi adónak, amit a jól fizetett német katolikusra rónak ki évtizedek óta.

Üres német templomok

Ugyanakkor, az összes német templom szinte teljesen üres. Az igazat megvallva a Hit összeomlott. A falvakban a hetven feletti öregek elbotorkálnak a vasárnapi misére, amit egy indiai vagy lengyel pap mond, esetleg a maradék német pap egyike. A városokban csak azokban a templomokban van értékelhető gyülekezet, ahol a latin nyelvű, tridenti rítusú misét mondják, vagy lengyel mise van a bevándorló munkásoknak. Úgy tűnik, az „átlag” német katolikusoknak jobb dolga van, mint hogy misére menjenek.  

Ami a keresztségre való készülést illeti, teljes az érdektelenség. Nemrég arról kérdeztem a főiskolára készülő, középiskolás német diákokat, hogy ki volt Szent Bonifác. (Bonifác Németország Szent Patrikja.) Fogalmuk sem volt. És habár egész életüket borvidéken töltötték, fogalmuk sem volt róla, hogy katolikus szerzeteseknek köszönhetik, hogy ilyen környezetben élnek. 

Még ha a legelkötelezettebb katolikus is a homokba dugja a fejét, lassan világossá válik: nincs semmiféle „Új Evangelizáció” Németországban és a Nyugat nagyrészén. A valóságban az Egyház kivérezteti a katolikusokat. Meglepően ironikus, de a hatvanas évek németek által vezetett reformja a hit kimúlásához vezetett Németországban. 

Hogy történhetett mindez? A német hierarchia sokáig tagadta, hogy egyáltalán létezik bármiféle probléma, de most az a szöveg, hogy a németek szeretnének misére járni, de nem teszik, mivel elváltak és újra házasságot kötöttek, és ezért nem járulhatnak áldozáshoz. 

Kikérdeztem a németeket, hogy tényleg így áll-e a helyzet.

Körülbelül egy tucatnyi német pappal beszéltem, és azt felelték, hogy ez a kérdés sosem merül fel. Sőt, mindennek ellentmondva sok világi megerősítette nekem, hogy teljesen lehetetlen Németországban a házasság semmissé nyilváníttatása. Teljes tilalom. Mások zavartnak tűntek. Mi szükséges? Biztosak voltak benne, hogy csak teljesen felesleges egyházi aktatologatásról van szó. Ráadásul, tették hozzá, egy pap sem tudott nekik biztosítékot adni, hogy egyszer ténylegesen kézhez kapják a semmissé tételt, ha végigcsinálják azt, amit ők egy hatalmas, bürokratikus procedúrának láttak. 

Az Egyház, mondták nekem, csak egy nagy, hideg bürokrácia. Mint a kormány.

Pontosan mi a fene folyik itt?

Először is: a hétköznapi németek jól látják a dolgokat. A katolikus egyház Németország második legnagyobb munkáltatója a maga 640 ezer alkalmazottjával. (Ez hétszer több, mint a Mercedes Benzé, emberek!) A püspökök tízezer és tizenötezer dollár közt keresnek havonta, és nem fizetnek a szállásukért, autójukért, annak fenntartásáért. Minderről itt is olvashatsz, de elég annyit mondani, hogy a német katolikus egyház tiszta haszon volt a papoknak az előző hatvan évben.  

Másodszor, ez a forrás kiapadóban van. 140 ezer német hagyja el az Egyházat minden évben. Emellet közeledik a demográfiai szakadék, és a németek – a világ mesterei a testületi tervezésben – világosan láthatják, hogy közeledik a vég. A becslések különböznek, de alapvetően 15-20 év van hátra. Az öregek meg fognak halni. A fiatalok nem fizetnek. 

Harmadszor: a németek a német közönségnek játszanak. A német püspököknek az a fontos, hogy mit akar a német média. A német média pedig fejeket követel – emellett pedig azt akarja, hogy az egyháznak kihúzzák az oroszlánfogát, az ismert ideológiai okok miatt. 

Negyedszerre, van némi zavarodottság is. Ez igazán mellékes megjegyzés, de igazán kellemetlen, amikor a tapintatlan, hangos külföldiek, és az alkalmasint naiv média rákérdez, hogy a világ leggazdagabb egyháza miért áll ilyen rosszul. Ha és amikor bevallják, akkor sosem a katolicizmus modern német megközelítésének tulajdonítják a probléma forrását, hanem mindenért Rómát hibáztatják. 
 
A csodálatos német propagandagépezet

A német propagandagépezet olyan precízen van kitalálva, mint egy kézi gyártású Porsche, egyenesen a stuttgarti gyárból:

„Fogjuk magunkat, liberális katolikus prelátusok, elmegyünk Rómába, és bátran szembeszállunk azokkal az öreg keményvonalasokkal, akik elutasítják a modern világhoz való felzárkózást. A katolikus család bajban van, és az Egyháznak szembe kell néznie ezzel a kihívással, úgy, hogy modernizálja az idejétmúlt szexuális tanítását.”
 
Fogadhatsz rá, hogy a világ médiája be fog állni mögéjük a sorba. És ne várd, hogy a Der Spiegel vagy bármilyen más, befolyásos német lap kemény kérdéseket fog feltenni. És vajon az indiai, meg lengyel főpásztorok, akik a német „nagyvonalúságtól” függnek, tényleg szabadon fognak szavazni? És mit a helyzet a latin-amerikai és afrikai püspökökkel, akik elképzelhetetlenül nagymértékű támogatást kapnak a mesésen gazdag német egyházmegyéktől?

A németek durván játszanak, bárki a megmondhatója, akinek már volt dolga a német hierarchiával és médiával. (Emlékszünk a bling-püspökre?)

Mindezek után biztosan megjósolhatjuk, hogy a német propagandagépezet úgy fog menni, mint egy vadiúj Beamer az autópályán. De amikor a benzin kifogy, mivé fog válni a keresztény házasság szentsége?
 
Megjegyzés: New York-iként az előző hat évben Németországban éltem és dolgoztam, és a német az anyanyelvem. Én szerkesztettem a Regina Magazin 2014 téli számát, amiben német papok és hívek tucatjait kérdeztem ki az egyház és a hit helyzetéről. Ezért kötelességemnek érzem, hogy megosszam az angolszász világgal, amit tudok arról, hogy mi motiválja a német püspököket a szinóduson.
 
Beverly de Soto a németországi Wiesbadenben él. 25 évig dolgozott a Wall Streeten, pénzügyeket és marketinget tanít az egyetemen.
 
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 81 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az evangélikus templomok is üresek. Az egyháztagok hagyogatják el az egyházat, egyszer vége lesz annak, h. a lelkészek, akik nem dolgoznak hatékonyan, nem vonzzák az egyháztagokat a vallásgyakorlás felé, jól fognak élni.
Az unokám meg a kisöccse még biblia-táborba ment őszi szünetre, mert tavaly jól érezték magukat, de a fiamékat az üres templom már nem nagyon vonzza, pedig a fiam presbiter, keresgélnek a környéken, legutóbb már egy emiográns magyar katolikus gyülekezetbe mentek, azt mondták, szimpatikus volt a fiatal atya.
Az egyházat kizárólag a papok, lelkészek tudják megszűnés közeli állapotba sodorni, ezt II. János Pál mondta és úgy gondolom, így is van.

Válaszok:
péterx | 2014. október 15. 19:51

Teljesen igaza van a szerzőnek.

Válaszok:
péterx | 2014. október 15. 19:50

Van benne igazság. De egyrészt én Németországban elég gyakran járok, és általában nem üres templomokkal találkozom. Másrészt a tridenti misét, mint gyógyírt beállítani... Egy nagyvárosban egy-egy sajátos stílusú templom persze, hogy be tud vonzani mindenfelől híveket.

XVI. Benedek pápa sokkal lényeglátóbb, amikor a modern válság lényegét a hit válságában látja.

1. Szociológiailag sok minden helytállónak tűnik a szerző leírásban .
2. Azonban , mindig vannak elkötelezett/eltökélt hívők is , akik kitartanak a magányos/elhagyott/lenézett/kigúnyolt Krisztus mellett .
3.Jézus feltámadt : 2014-ig , s az idők végéig kisér minket , "íme , én veletek vagyok mindennap , a világ végéig" / Mt 28.20 /.
4. S ha Isten velünk , ki ellenünk?...Aki akar , az a "német viszonyok " között is rátalál : " te kövess engem" , olvassuk a János evangélium végén .

1.Az egyház az első Pünkösd óta "válságban van" : s mégis , itt vagyunk ...
2. Jézust cserbenhagyták a tanítványai is , keresztrefeszítették az ellenségei , s mégis győztesen , feltámadottan , hatalommal tért visza , mint aki "devictus vincit" / legyőzetve győz /...
3. Az igazságot pedig nem lehet népszavazással eldönteni...

Ez az Ön "hollywoodi teológiája"...

1.Hét évig éltem Németországban : a komoly katolikus hit tömeges és nagyszerű megélésvel találkoztam .
2. A szerzőnél hiányolom , hogy nem az evangéliummal reagál a történésekre. A hit öröme , vagyis az Isten megtapasztalása ma is ugyanúgy lehetséges bárki számára , mint bármikor !

Nem a körülmények miatt fogadjuk el Krisztust , hanem Krisztus miatt a körülményeket !

Válaszok:
Agnieszka | 2014. október 15. 21:16

1.Dolgozni / nem dolgozgatni... / voltam kint .
2.Krisztust soha nem könyű elfogadni , méghozzá azért nem , mert a szeretet nem könnyű...Gondolom , erről van tapasztalata .

1."Az Igazság" már megtalált mindenkit / enélkül nem is tudnánk keresni azt ... / .
2. Viszont , a nálunk végtelenül nagyobb Igazság az emberben jelenik meg , tehát mindenki feladata , hogy megadja neki a tiszteletet ...

Nekem jó, mert beleszülettem valamibe, ami megkönnyítette, sőt, szépítette az életemet.
Olyasmit is hallottam, h. a keresztyén emberek boldogabbak. Szerencsém van.

Válaszok:
Agnieszka | 2014. október 15. 21:22

1.Weissmahr Béla SJ professzornál csak egy évet tanultam , a munka mellett .
2. Azt tapasztaltam , hogy a német egyházban sok nagyszerű hívő van , de ahol emberek vannak együtt , ott mindig problémák is vannk .
3.Az egyháznak nincs "aranykora" : az élet - a teremtéstől kezdve a végitéletig - mindig a bűn és szeretet , hit és hitetlenség nagy drámájában zajlik . Így van ez napjainkban is ...
4. S reményünk szerint az Úr célhoz vezeti a boldogságot kereső embereket .

Hát, ha ilyen könnyen meg lehet ölni, akkor nem kár érte. De én úgy látom, hogy amit ilyen könnyen meg lehet ölni, az csak a fejedben élő egyházkép. Tegyél a helyére másikat, olyat, amelynek a történelem Ura van a középpontjában.

Vö. Acs 5,34-39:

Ekkor azonban egy bizonyos Gamáliel nevű farizeus, aki az egész nép előtt tiszteletben álló törvénytudó volt, felállt a főtanácsban és rövid időre kiküldte az embereket. Azután beszédet intézett hozzájuk: »Izraelita férfiak, vigyázzatok magatokra, mit tesztek ezekkel az emberekkel! Mert a közelmúltban fellépett Teudás, azt mondta önmagáról, hogy ő nagy valaki, és szám szerint mintegy négyszáz férfi csatlakozott hozzá. Őt megölték, azokat pedig, akik hittek neki, mind szétszórták és semmivé lettek. Őutána az összeírás napjaiban fellépett Galileai Júdás, és magához csábította a népet. Ő is elpusztult, s akik egyetértettek vele, azokat mind szétszórták. Ennélfogva én most is azt mondom nektek: hagyjátok magukra ezeket az embereket és engedjétek el őket, mert ha ez a terv vagy mű emberektől van, elenyészik. Ha azonban Istentől van, nem ronthatjátok le, nehogy az történjék, hogy Isten ellen hadakoztok.«

1.Nézze, válaszoltam , csak nem értette meg : a kereszténység nem könyvvallás , tehát nem az a kérdés , hogy olvastam-e más vallások könyveit. 2. Hanem az , hogy élő kapcsolatban van-e valaki a nálunk végtelenül nagyobb Igazsággal , Krisztussal : " Én vagyok az Út , az Igazság , és az Élet" !
3. "Isten van , találkoztam Vele" , ezzel a címmel írt az ateizmusból Jézushoz megtért Andre Frossard egy könyvet .
4. A kereszténység=élő Szentháromság-kapcsolat , nem "betű"...

1.Óriási probléma , hogy mennyire "unalmas" a kereszténység ? Ott vagyok a szentmiséken , az élő-feltámadt Krisztus társaságában ! Lehet ez "unalmas" ?...Nem hangulatot keresek , hanem üdvösséget .
2. Ha a kereszténység a disco hangulatával akar/na/ vetélkedni , biztosan alulmarad/na/. Viszont igaz az evangélium : "keressétek , ami odafönt van , s a többi hozzáadatik nektek ... Magyarul : hívőként tudok - megfelelő időben és módon - "bulizni" .

1. Senki ellen nem irányul a magázódás , egyszerűen nekem így jobb . Elfogadom , ha visszategeznek s ennek én nem tulajdonítok jelentőséget . A durva-káromkodós-sértegető stílust kell/ene kerülni .
2.Nem azt válaszoltam , hogy nem érdekel mások vallása , hite : hanem azt , hogy az Igazság már itt van , már megtalált minket , s mindenki saját maga KELL , hogy megadja a tiszteletet neki . Ez helyettesíthetetlen , személyes feladat , s nem tudok az ellen tenni , ha ők nem az általam helyesnek gondolt választ adják . Tanúskodom Jézusról , de hogy vevők-e rá , az az ő dolguk .
3. Bárkivel szivesen beszélgetek hitről ,Istenről , nem félek senki ellenvetéseitől . Nem gondolom , hogy nekem van igazam , a másvallásúakat nem tartom "hülyének" , egyszerűen követem azt , ami a lelkiismeretem szerint a legjobb , s másoknak is ezt ajánlom .

Hadd vessek föl egy olyan problémát az írásoddal, amit eredendően a protestánsok szoktak hangsúlyozni, de a II. Vatikáni Zsinat óta a katolikus egyház is elővett az "új evangelizáció" címszava alatt.

Írod: "a közösséget a helyi lelkész(ek)/pap(ok) nagyon befolyásolják"

Ez tényszerűen igaz, de hozzátennék egy másik szót: "túlzottan". Baj az, hogy akárhány keresztény fejében az a kép él a kereszténységről, hogy az valami, amit a papok/lelkészek szolgáltatnak, a hívek pedig fogyasztanak.

Pszichológiai tény, hogy egy ember átlag olyan 1500 embert tud olyan szinten a fejében tartani, hogy "na, őt ismerem valahonnan". Ha valakinek ez foglalkozása, akkor kockáztassunk meg egy kettes szorzót, legyen tehát 3000 ember az, akit egy pap/lelkész "ismer valahonnan".

Ha egy 20-30 000-res városban működik egy keresztény közösség, amely a paptól/lelkésztől várja a kereszténység szolgáltatását, akkor az a közösség garantáltan kulturális gettó lesz, amelyben 2-3 000 megszólított hívőre esik 27-28 000 személy, aki számára a templom az max. egy régi épület a főtéren.

A probléma annyiban összefügg a családok válságával, hogy mondjuk 100 éve a családok legalább annyit megtettek, hogy generációk között átadták a hitet, tehát legalább gyermekeik felé misszionáltak, de ma ez is súlyos válságba került egyszerűen a fölgyorsult változások miatt.

Marad az, amit a modern pápák "új evangelizáció"-nak neveznek, tehát annak az átelmélkedése, hogy (katolikus nyelven mondva) a misszió az nem a papság, hanem a bérmálás szentségéhez kapcsolódó megbízás Krisztustól.

Ugyanez protestáns nyelven: nem a lelkészi hivataltól, hanem a konfirmációtól kötelessége minden hívőnek (olaszul a bérmálás szava: "confermare").

A németek és a tű foka.
Nem a német katolikus családok vannak válságban, hanem a német családok. Akik jódolgukban azt sem tudják, hogy mire költsék a pénzüket. Gyerekeket persze nem akarnak, mert útban vannak az utazáskor.
Nem újkeletű a német probléma. Mostanra már sem gyónni, sem áldozni nem akarnak. Régi panasza ez az ottani papoknak. És nincs köze a liturgiához, - ez hülyeség, de van köze a pénzhez.
Gazdagok, tehát úgy gondolják, hogy Isten nélkül is boldogulnak.

Én egy katolikus szót vetnék be az eszmecserébe: a misszió vezéregyénisége a szent. Tehát az olyan személy, aki Szent Pállal el meri mondani magáról, hogy "törekszem rá, hogy [Krisztust] magamhoz ragadjam, mert Krisztus is magához ragadott engem" (Fil 3,12b).

Ha valaki ilyen ember, akkor misszionálni fog. Ha nem, nem. Nyilván egy papnak/lelkésznek is dolga ilyen értelemben szentté válni, és megragadni a gyülekezetét, de ha nem teszi, meg kell tennie annak, akit helyette választott az Úr.

Konkrét kérdés: Te magad hajlandó vagy-e hetente, vagy kéthetente egy estédet Bibliakörre áldozni? Ha igen, megakadályoz-e a lelkész abban, hogy egy ilyen körről szóló plakátot kitégy két jógatanfolyam hirdetése közé a szent evangélikus templomban? Ha találsz 2-3 embert, akikkel rendszeresen összejártok, teszel-e valamit személyesen a németországi egyházi válság megoldásáért? És ha nem?

"Ha egyszer nem katolikusok, akkor miért gyónjanak, áldozzanak??...stb"
Német katolikus papok panaszkodnak évek óta, hogy a híveik nem akarnak gyónni. Aztán pár éve, hogy a templomba járók, már áldozni se. Vagyis katolikusokról van szó sajnos.
Német bencés rendben élő, de, mint nálunk is plébániákat vezető szerzetesektől tudom ezt a tapasztalatot. De ez már, szintén sajnos nem új keletű Németországban.

Visszaolvastam. És látom, hogy szépen egybemostam a két dolgot.
"A németek liberális varázslat alatt,..."
Hát ez igaz. Válságban vannak a családok, és, ha már sem gyónni, sem áldozni nem akarnak, akkor a katolikus családok is értelemszerűen. Úgy, hogy rosszul írtam.
Egy ismerősöm járt ott nemrég a szokásos vallási konferencián, majd jól kikérdezem.
Vallási közömbösség. Szekularizált társadalom.
Ha csak visszagondolsz arra az idióta németre Brüsszelben, hogy pont ő egy német, mit merészelt kérdezni Navracsics Tibortól, mintha mi lennénk a felelősek az első és második világháborúért és nem ők.
Én is szeretek utazni. Az utazást azért írtam, mert konkrétan nem akarnak gyerekeket, mert akkor nem tudnak szabadon utazgatni. Itt a szabadságon van a hangsúly.
Ahogy behívták a törököket, mert nem akarták elvégezni a piszkos munkát. Aztán most jól megszívták.
Mindenki örült amikor egy német lett a pápa, mert azt gondolták, hogy közelebb kerülnek ezzel a németek az egyházhoz.

Nem véletlenül terjedt el náluk illetve vert gyökeret a protestantizmus. Akkor sem akartak fizetni, és a gyónástól is megszabadultak.
Egyébként a kölni egyház gazdagabb, mint a Vatikán.

Egy pap ismerősöm mondta, hogy 3 dolog van ami taszító az első kettőre nem emlékszem, de a harmadik a kövér pap!
Szerintem is, habár általában taszít a kövérség. Egy bizonyos kor után nem megy már úgy a mozgás, talán igénye sincs rá és jön a hordóhas. Azért a gyónásnál nem zavar.
A kövér apáca, na az még rosszabb. Mivel, szerzetes több önmegtartoztatást várnék el tőle. Vagyis heti kétszeri böjtöt.
Néri Szent Fülöp sokat böjtölt, Vianney Szent János is. Hitelesek is voltak. Nálunk kevés a kövér püspök.

1.Az emberi ismeret kétrétegű : ezért tudjuk kijelenteni , hogy " a jelenlegi ismereteink szerint" mit tudunk , MERT TUDJUK , hogy ez fejlődni fog , egy MOST még nem kifejezetten tudott tudás szintjére .Tehát akármilyen furcsa , az ember mindig tudja a teljes létet / ! / , de a véges-világi miatt ezt csak lépésről-lépésre tudja kifejezni , megfogalmazni .
2.Ebből adódik a válasz : a Biblia előtt is volt isten-kapcsolat , hiszen enélkül a Bibliát sem értettük volna , nem lett volna a kinyilatkoztatásnak alkalmas befogadója . A kinyilatkoztatás / a hit / és az ész tehát összetartozik .
3.A világ Isten létközlése : Isten létéből részesednek a teremtményei , különböző fokozatokban / ember-állat-növény-anyag / .
4. Az emberi élet végső célja , hogy a Szentháromság végtelen létében-boldogságában egyre nagyobb mértékben részesüljön , mert az Isten létközlése nem áll le : a véges ember fokról-fokra növekvő módon fogadhatja be az Isten létét . Aki ezt nem fogadja el , az arra van ítélve , hogy az életét egy megsemmisülésre ítélt ,semmi felé tartó folyamatnak élje meg / a személyes élet más ,mint , hogy az utódokban , meg emlékben stb élek , mert az az ő életük , nem az enyém... / .

Ennyire valóban nem fontos :-) Csak példálództam. A misszió felelőse az, aki a benne működő Szentlélek erejéből megérzi a missziós sürgetést. Felelőssége pedig annyi, hogy időt és energiát szánjon az ügyre, továbbá társakat keressen. A hívek királyi papsága meg azt jelenti, hogy nagyon szabad vagy abban, hogy milyen formában csinálod :-)

Bíró püspök úr beszélt pár hónapja egy papról,a ki focipályát alakított ki a gyerekeknek a faluban, meg internetpontot, meg egy csomó ilyesmit, a gyerekek pedig egy idő után elmaradtak. "Ha focizni akarok, akkor focizni akarok, és nem egy csomó vallásos maszlagot hallgatni" - mondta az egyik. Én csak azért nem hiszem el, mert szerintem ma egy magyar faluban nincs két focicsapatnyi, kb. egykorú gyermek, így a foci eleve reménytelen. De azért példázatként megáll.

Én meg tartozom azzal, hogy a Te tridenti mise-élményedet ne vonjam kétségbe.

De más helyzet az, hogy a liturgia iránt elkötelezett emberek, akik átelmélkednek minden apró szimbólumot, és fölismerik annak lelki jelentőségét, mit látnak a tridenti misében, és mit azok az eccerű katolikusok, akik körében a "hókuszpókusz" szó megszületett.

Szerintem jelenleg egy olyan optikai csalódás láttatja a tridenti misét megoldásnak, hogy ott elkötelezett, a liturgiát értő emberek keresztény közössége van együtt, és ezt a csúcsélményt veted össze egy "átlag" novus ordo szentmisével.

Rosszabb a helyzet: nem érdekli őket. A tudatlanságon lehetne segíteni, ha volna motiváció.

Azért az nem lehet véletlen, hogy a szent papság a XX. század elején folyamatos rózsafüzérezésre biztatta a híveket a mise alatt, hogy addig se unatkozzanak.

A novus ordo meg azért elég közérthető.

A nagyi elég erős bizonyíték. De valóban szóbeli közlése volt ez egy papnak, amikor szóvá tettük neki, hogy egy csomó idős hívő rózsafüzérezik a Szentmise alatt.

A tény az, hogy az idősebb generációból sokan rózsafüzéreznek szentmise alatt.

Tény az is, hogy ifjabb generációknak ez nem jut eszébe, többek között sajnos azért, mert egyáltalán nem rózsafüzéreznek.

Erre a jelenségre az egyik magyarázat, amit szóban kaptam, hogy ez lelkipásztori biztatás volt, a másik, hogy egymástól függetlenül, nénik különféle templomokban maguktól jutottak erre a gondolatra, mert annyira unták magukat a tridenti misén.

Többen egymástól függetlenül nehezen tarthatták ezt helyesnek. Márpedig ezzel a jelenséggel egészen sok templomban találkozhatsz. És kifejezetten idősebb híveknél, akik a tridenti szentmisén nőttek föl. Ha a papom szóbeli közlése téves, akkor más magyarázat kell ennek a jelenségnek a megértéséhez.

Válaszok:
Sulammit | 2014. október 21. 13:27

Van az a bölcsesség, hogy "ha sárga lennék, síneken járnék és áramszedőm volna, én volnék a villamos".

Nehéz összehasonlítani, mi lett volna, ha az egyház ma is tridenti rítus szerint misézne mindenütt.

A tridenti rítusnak sok elemével szimpatizálok, és amúgy a novus ordo-n belül igen sok elem megvalósítható, ami ott tetszik. Tisztán előírások szintjén simán meg lehetne pl. valósítani a "háttalmisézést", vagyis hogy a pap a tabernákulum, azaz Isten hajléka felé forduljon, amikor könyörög, vagy az átváltoztatás szavait mondja.

Sajnos a novus ordo lelkes hívei telerakatták a világ összes templomát szembemiséző oltárokkal, és azokat magukra hagyni, súlyos tiszteletlenség volna azokkal a hívekkel szemben, akik a pénzt az egyház kérésére összeadták.

Azért a novus ordo két döntő előnye a nemzeti nyelv és a bőséges szentíráshasználat. A novus ordoval sikerült a Szentírást olyan módon a katolikus liturgia és hitélet középpontjába állítani, ahogy korábban sose. Hiszem, hogy ennek hosszú távon üdvös hatása lesz.

Hát, úgy alapvetően hiszek a Szentírás erejében. Ha változatosabb módon szembesülünk a Szentírással a Szentmiséken (ami tény), abból csak jó származhat.

Szerintem afféle szólásmondás. De lehet, hogy van határozott eredete. Akkor Lázár Ervinre tippelek.

Rózsafüzérezés is megy, de az imakönyvet is olvassák. Nagyon idegesít, hogy nem a prédikációra figyelnek.
Elég "deviáns" magatartás.
Azt gondolják, hogy duplán érvényes a szentmiséjük, ahogy kordart is azt hiszi, hogy nagy igazságokat közöl és ezért duplázza a gépe. Pedig, hogy nem.

Anselm Grün még nem a bencések, csak egy bencés. Jók a könyvei, de nem mindegyik ajánlott.

A hormonnal kapcsolatban, azelőtt mindig a hormonokra fogták az elhízásukat az emberek. Főleg a nők. Erre az volt a válaszom, hogy a náci táborokban nem volt egyetlen egy hormontól elhízott ember sem. Pedig amikor odaszállították őket, sok libától elhízottat láthatunk. Persze ez így nem igaz, lehet, hogy a sok gyerekszüléstől voltak kövérek. A lényeg a csontváz külső.
Ha tudnád, hogy a bencéseknél milyen sz.. kaja van.
Az itteni viszonyokkal kapcsolatban, minden szép, minden jó. Kevés a pap sok a munka vidéken több falu, jut egy papra. Képzelj el egy fiatal srácot, nagy reményekkel és akkor küszködnie kell egy csomó emberrel.
Képzelj el egy pedagógust, nagy reményekkel és akkor küszködnie kell egy csomó neveletlen gyerekkel és azok még neveletlenebb szüleivel.
A németekről később.

Egy ismerős pap mesélte, hogy azért sem engedi a lányokat ministrálni, mert akkor egy idő után, csak a lányok fognak az oltár előtt szolgálni. Az a tapasztalata, hogy a lányok sokkal ügyesebbek a fiúknál. Egy idő után a fiúk mindent átadnak a lányoknak, hogy csinálják ők, és nem lustaságból, hanem ciki nekik, hogy ügyetlenebbek.

És másnál miért nem dupláz? Miért fogod a mandinerre? Tovább terjed az eredeti bűn! Egyből hárítasz és rákened másra.

Azelőtt nem ministráltak lányok,ez a zsinatig így volt, mert ezt az oltár előtti szolgálatot csak fiúk végezhették. Elsődleges célja a papi hivatás előkészítése, megszerettetése volt ez az oltárnál tett szolgálat. Nem ügyes vagy nem ügyes kérdése. Nem azt írtam, hogy ügyetlenek, hanem "ügyetlenebbek" "azért sem" tehát másért sem.
Nagyon sok pap gyerekkorában már ministrált, és otthon is ezt játszotta.
Azt, hogy ez a pap ragaszkodik a zsinat előtti szokáshoz, szíve joga. Nem ő az egyetlen. És nem "ostoba" nagyon "jófej" pap.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. október 22. 10:54

A lányministrálás engedélyezése a németeknek tett - mérsékelten elvszerű - vatikáni engedmény.

Főszabályként ma is a fiúk ministrálását ajánlják az egyházi dokumentumok, pont azért, mert a ministrálás meghívást jelent a papságra.

Mondjuk aki vissza akarja állítani egy templomban azt, hogy csak fiúk ministráljanak, annak ezt a - teljesen jogos - szempontot nagyon tisztán kell kommunikálnia, mert különben a jámbor hívek simán rásütik, hogy nőgyűlölő.

Válaszok:
Sulammit | 2014. október 23. 9:15

Sok erőt, az Úr legyen veletek!

Tudja, hogy számára itt a földi vég és kezdődik egy új?

Írtam, hogy nagyon "jófej" pap. És olyan templomban szolgál, ahol ezzel nincs probléma. Kiemelt helyen, polgári környezetben. A Bazilikában sem láttam még női ministránsokat. A Belvárosi templomban sem, és természetesen az Egyetemi templomban sem. Pont azért amit írtam és írtál.
Azt viszont nem tudtam, hogy ez a zsinati határozat a németeknek tett engedmény volt. Igaz, hogy épp a dokumentumokat tanulmányozom, de most nincs kedvem, ahogy mondani szoktad, "lusta vagyok kikeresni" az ide vágó részt.

Vigasztaljon meg a 19 éves Kaszap István szavai, amit haldokolva az utolsó perceiben írt egy papírra, amikor már beszélni sem tudott:
"Isten veletek! Odafönn találkozunk. Ne sírjatok! Mennyei születésnap ez. A jó Isten áldjon meg benneteket!"

És Batthyány Strattmann László szavai, aki a 21 éves elsőszülött fia temetése után a családjával bement a kápolnájukba, és azt imádkozta, hogy:
"Köszönjük Uram, hogy István fiúnk 21 évig velünk lehetett."

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Nyugodjék békében és az örök világosság fényeskedjék neki.

"Csendesen, szinte búcsú nélkül elszökött, mint akit valahol már nagyon várnak."

Hú ez nagyon szép volt! Még sosem hallottam senkitől.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés