Nem elég, hogy „tessék, a naposcsibék”

2014. szeptember 28. 12:19

Beer Miklós
MNO
Amíg nem segítünk a cigányoknak, hogy megtanuljanak gondoskodni magukról, addig ne sopánkodjunk azon, hogy lopás történik. Interjú.

A körlevelet több irányból is érte kritika, főként a liberális sajtó hasábjain. Egyesek rasszistának látják a »négerezős« részt, mások azt mondják, a cigányság és a közbiztonság romlása a püspök atya szótárában párhuzamosan létező fogalmak. Hogyan tud ilyenkor védekezni?

Nyilván fájó élmény, amikor valaki a körlevél olvastán rasszista hangokat vél felfedezni, hiszen éppen azt hangsúlyozom, hogy ember és ember között semmiféle megkülönböztetést nem engedhetünk meg, ez a mi hitünkkel nem fér össze. Fáj, amikor visszaélnek ezekkel a szavakkal-fogalmakkal. Sosem értettem, hogy miért nem szabad kimondani ezeket a szavakat, hogy néger, cigány. Amikor a négerek üldözését említem, ezt hogy lehet rasszizmusnak érteni? Nem érezném őszintének és normálisnak, ha helyette Afrikából származó sötétbarna embereket vagy romákat emlegetnék. A rasszizmus, ha a szó eredeti értelmében nézzük, az emberiség ellen elkövetett legszörnyűbb magatartás és gondolkodás. De ugyanígy elítélem azokat is, akik a rasszizmus jelszavával visszaélve viszályt támasztanak.

Bizonyos körökből tehát szembenéznek ilyen kritikákkal. De hogyan fogadják az üzenetet a hívek, illetve a cigányok?

Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam magánlevelekben, interneten, Facebookon keresztül is. Cigány barátaim megköszönték, és nagyon örültek a körlevélnek. Ugyanakkor nem hallgathatom el azt, hogy akár még papjaink és egyes hívek részéről is bizonyos értetlenséggel találkozom, akik csak a kudarcokat, a csalódásokat, a személyes fájó élményeiket emlegetik. Csak egy fél mondattal, de a körlevélben is utaltam arra, hogy fájó élménye mindenkinek van. De mindig fel kell tenni a kérdést, hogy mi a kiváltó oka annak, amikor ellopják a gyümölcsöt vagy a zöldséget vagy bármit. Amíg nem segítünk a cigányoknak, hogy megtanuljanak gondoskodni magukról, addig ne sopánkodjunk azon, hogy lopás történik. Victor Hugo Nyomorultak című művéből Jean Valjean jut eszembe: az bélyegezte meg az egész életét, hogy kenyeret lopott a szegény gyerekeknek. Tehát mindig árnyaltan kell kezelni, hogy ki lop: az, aki éhezik, egészen más, mint aki fehér ingben, nyakkendőben milliókat lop el. Olyan jó lenne, ha a társadalmunkban őszintén beszélnénk ezekről a kérdésekről! Az előítéletektől csak őszinte találkozások szabadíthatnak meg.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 183 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Meg a kurva nenikedet. Szabadjon lopni?

Jo, akkor amig nem jon el magatol a lany randira, addig megeroszakolok parat, rendben?

Más / kell , hogy legyen / egy pap , s más egy szociológus módszere ...Egyik sem "nevethet" a másikon , mert ÉRTIK egymást : a pap e leki-egyéni valóságra helyezi a hangsúlyt / a társadalmit nem kiktatva / , a szociológus a közösségi szempontokra koncentrál , azt emeli ki , de tudja , hogy egyedi-személyes lényekről van szó .

Mellesleg szabadjon felhivni a figyelmet, a parancsolatra:
Ne lopj.

Emlekeim szerint nincs mogotte "kiveve, ha..." resz.

Ismeri az össze hívő összes élményét ?...

1.Egyiket se tegye , hanem inkább gondolkozzon ! 2.A püspök NEM azt mondta ,amit ön kihallott belőle : azt mondta ezzel , hogy ne hagyjuk elfajulni a dolgokat . A jószívűségre buzdított , mert a jószívű ember nem kényszereknek engedelmeskedik .

1.A püspök arról beszélt , hogy segíteni kell , mert igenis vannak olyan emberek , aki ha támogatást kapnak , nem élnek vissza vele .
2. A püspök nyilvánvalóan nem lopásra buzdít , hanem arra , hogy tanítani kell azokat , akik erre rászorulnak . Ez olyan összefüggés , amit minden mnimális jóérzésű ember ért . 3.Szolidatitás , segítés : mindenütt a világon elismert értékek .
4. Lehet negatív példákra hivatkozni , mert mindennel / a segítéssel is / lehet visszaélni . De ettől még a rászorulók segítése kötelesség .

"... fájó élménye mindenkinek van. De mindig fel kell tenni a kérdést, hogy mi a kiváltó oka annak, amikor ellopják a gyümölcsöt vagy a zöldséget vagy bármit..."

A nyitó kérdésre a válasz püspök úr a következő: Az ezer éve India északnyugati térségéből elvándorolt, az érinthetetlenek kasztjába tartozó cigány csoportok hatszáz éve jelentek meg hazánkban. A szűk és kifelé zárt szaporodási közösségben élő, klán szerveződésű cigány populációk közös vonása átlagos intelligenciájuk alacsony szintje, ami 20-25%-al van az európai őslakos népcsoportok szintje alatt. Ez a született képességtelenség, alacsony normakövetés, magas agresszivitás, a klánon kívüli emberek értéktelennek tekintése és az ebből fakadó kriminalitásra való hajlam 600 éve európai peremlétre kárhoztatta valamennyi cigány csoportot. A 21. századra jellemző tudásalapú társadalmakban az 1% diplomás réteget felvonultatni képes cigányság marginalizálódása véglegesnek tekinthető. A probléma minimalizálása csak a cigányság exponenciális létszámnövekedésének leállításával, az egy gyerekes cigány családmodell mézzel és korbáccsal való kikényszerítésével érhető el. Azaz, ha lehetek vulgárisan egyetértő püspök úrral, fogjuk a kezüket, de ne csak akkor amikor a feneküket törölgetjük, hanem akkor is amikor annak a nyomorult óvszernek kell a helyére kerülnie.

1.Önt meg egyszerűen rendre kell utasítani , mert a durva erőszakra való felhívása bűncselekmény .

1. Bárkitől megtanulhatja a segítést bárki , de tanulja meg !
2. Ne olvasson bele a püspök szövegébe olyasmit , ami nincs benne .

Én pl. hívő vagyok : tessék , írja itt le az ÖSSZES élményemet , elvégre "munkahelyi kötelesség" Önnek...

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés