A Vatikánban járt az SSPX vezetője: nincs szakadás?

2014. szeptember 25. 11:32
Teljes titokban zajlott a Szent Péter Papi Testvériség vezetőjének és a Hittani Kongregáció vezetőjének a találkozója a Vatikánban, szeptember 23-án, kedden. A találkozóról csak utólag adtak ki egy szűkszavú közleményt. Egy szakértő szerint ebből az olvasható ki, hogy az SSPX „teljes közösségben” van az egyházzal, viszont a „teljes kiengesztelődés” még hiányzik.

Teljes titokban zajlott a  Szent Péter Papi Testvériség vezetőjének és a Hittani Kongregáció vezetőjének a találkozója a Vatikánban, szeptember  23-án, kedden. A találkozóról csak utólag adtak ki egy szűkszavú közleményt.

 
A Vatikán képviselői és az SSPX vezetése utoljára 2012 nyarán találkozott, akkor megrekedtek a tárgyalások, amelyek a szervezet teljes visszatérését voltak hivatottak előkészíteni az egyházba. A mostani találkozó annyiban biztos, hogy meglepetés, hogy Benedek pápáról köztudott volt, hogy szívügye a helyzet rendezése, de Ferenc pápa sokkal kevesebb szimpátiát mutat a tradicionalisták felé.
 
A mostani találkozón az SSPX vezetése és Gerhard Müller, a Hittani Kongregáció prefektusa mellett az SSPX-szel való kapcsolatokért felelős Ecclesia Dei pápai bizottság tagjai is jelen voltak. 
 
A szűkszavú közlemény szerint jó hangulatban, az „egyház iránti szeretetben” telt a tárgyalás. Claude Barthe katolikus pap, a téma szakértője szerint a közleményből az olvasható ki, hogy az SSPX „teljes közösségben” van az egyházzal (szerinte részleges közösség nem létezik), viszont a „teljes kiengesztelődés” még hiányzik, amihez a dokumentum szerint még idő szükséges, és fokozatosan érhető el. 
 
A X. Szent Piusz Papi Társaságot (FSSPX, vagy csak SSPX) 1970-ben alapította Marcel Lefebvre francia érsek, aki ellenezte a II. Vatikáni Zsinat számos újítását és az 1970-es liturgikus reformot. Az érsek Vatikánnal való kapcsolata akkor romlott meg, amikor 1988-ban szentszéki engedély nélkül, tehát illegitim módon, de érvényesen szentelt fel négy püspököt, ami önmagától beálló kiközösítést vont maga után a szentelőre és a szenteltekre nézve is. A négy felszentelt püspök közt volt Bernard Fellay, a társaság mai vezetője is. A kiközösítéseket XVI. Benedek ugyan feloldotta 2009-ben, a tárgyalások ezután kezdődtek a Vatikán és a szervezet között.
 

Összesen 13 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nem vagyok tájékozott a témában, de a régi liturgia szebb volt. Mért kell változtatni azon, ami jó?

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 25. 20:41
Csomorkany | 2014. szeptember 25. 20:45

A Belvárosi templomban vasárnaponként 4 órakor a régi liturgia szerinti szentmisét mutatták be, az ásatásokig. Az Angolkisasszonyoknál nézd meg, mivel odaköltöztek, hogy van-e ilyen liturgikus szentmise.

Szépnek szép, de nekem az új jobban tetszik.
A kispapok már ezt nem tanulják. Illetve csak, ha valakit külön érdekel. Elég bonyolult.
Barsi Balázs atya azt mondta, hogy neki 9 hónap kellett, mire megtanulta.

Hámerhogy latinul mondták. Az meg nem volt jó.

Mondjuk a nyelvváltás mellett jóval kevesebb egyéb változással én is ki lennék egyezve, dehát ha egyszer eldördül a startpisztoly...

Pl. az is tök jó, hogy a mostani liturgiában sokkal több szentírási szöveg van, mint a régiben.

Amin a legtöbb hiszti megy, pl. hogy miért nem háttal miséznek a papok, miért nem gyóntatnak, meg miért olvasnak némelyek mesét az evangélium helyett, azon én is hajlamos vagyok hisztizni.

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 26. 10:41

"Amin a legtöbb hiszti megy, pl. hogy miért nem háttal miséznek a papok, miért nem gyóntatnak, meg miért olvasnak némelyek mesét az evangélium helyett, azon én is hajlamos vagyok hisztizni."

Bakonybélben háttal miséztek, vagyis ezt bevezették. Nem tetszett a népnek.
Gyóntatás nem volt mise alatt - hála istennek - ez sem tetszett a népnek.
Olyan háborodott fel, hogy miért nincs szombaton is szentmise - igeliturgia volt - aki sosem járt szentmisére szombaton.
" miért olvasnak némelyek mesét az evangélium helyett," - ezt nem értem "meséld" el.
Ma már XVI. Benedek engedélyével, bár hol lehet tridenti szentmise.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 26. 10:53

Az utolsó egy németországi utiélményem. Vasárnap lévén kinéztünk egy szentmisét, történetesen gyermekmise volt, és hát a pap úgy találta, hogy a gyerekek unatkoznának az evangélium alatt, ezért ténylegesen egy mesét olvasott föl nekik.

Így utólag is gondolkodom azon, hogy az Eucharisztia érvényes volt-e, hiszen ha nem hangzott el az Isten Igéje...

A háttal misézés olyan templomban, ahol sokmillió forintért fölépítették a szembemiséző oltárt, nekem se tetszik, mert nagy tiszteletlenség az anyagi áldozatot hozó plébániaközösséggel szemben. De hogy miért volt szükség egyáltalán erre az anyagi áldozatra, azt nem pontosan értem. Mondjuk: "ahol gyalulnak, ott hullik a forgács".

Szóval a tridentista közösségeknek sok részigazságát látom, de az alapproblémám az velük, hogy tökéletesen kommunikációképtelenek, és csak a magukét fújják.

Egy tridentista pl. sose ismerné el, hogy marhaság a klasszikus tridenti rorate-mise, vagyis hogy minden áldott reggel ugyanazt az egy evangéliumot olvassa föl a pap az angyali üdvözletről, és persze nem prédikál, mert mondjuk a 4. plébánosi évben advent 3. hetében már jó eséllyel elfogy a mondanivalója...

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 26. 15:42

Ez a meseolvasás reméljük, csak egyedi eset volt. Mégis milyen mese? Grimm testvérek? Minden evangéliumot, attól függetlenül, hogy meg kell ismerni a gyerekeknek is, el lehet magyarázni az ő nyelvükön is lásd a katolikus bábozás vasárnap reggelenként a TV-ben.
Érvényes volt a mise.
Pár lényeges mondatot azért mondhatna, amin elmélkedhetnének egy kis csendességben a hívek. Elég lenne 1-2 mondat.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 26. 20:21

Már nem emlékszem, talán Michael Ende. Utána prédikált is, de annyira kiakadtam, hogy nem figyeltem.

Számomra a mise érvényessége nem nyilvánvaló. Egy szertartás, ahol az Igeliturgia kimarad, nagyon nem az egyház szándéka szerint történik.

No, mindegy, ezt rábízom a jogászokra, vagy egyszer megkérdem odafönn. Addig meg hálát adok az Odaföntvalónak, hogy több ilyennel nem találkoztam. De ahogy említettem, utiélmény volt. Hogy a pap mit csinál más vasárnapokon, azt nem tudhatom.

A bábozást szerintem nem szabad idekeverni, mert egy bábozós misében a bábozás a prédikáció kiegészítése, miután szabályosan fölolvasták az evangéliumot.

Ha a bábokkal előadott történet nem blőd, és köze van a fölolvasott evangéliumhoz, akkor ez a prédikációnak egy legitim módja egy meghatározott célközönség felé.

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 27. 11:00

MIÉRT Szent Péternek írja, könyörgöm?
Aztán egy laza csuklómozdulattal Szent Piusz lesz belőle - ami egyébként valójában

http://sspx.org/

Ez nagyon ciki.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 26. 21:34

Én is így értettem. Nem az Evangélium helyett, hanem azt elmagyarázva.
Ismerek egy kitűnő papot Gável Henriknek hívják. Ő régebben az Egyetemi templomban volt, tömve volt az este 8 órakor tartott szentmisén is a templom. Egyetemistákkal, főiskolásokkal.
Aztán eltették Lőrincre és ott úgy hallottam, a kicsiket is meg tudja szólítani. Bábozik nekik. Bábos gyerekmisét tart. 200 gyerek egy szentmisén egy kertvárosban, nem semmi! Olvasható két jó írás a Google-on, ha a nevét beütöd. A szemtelen vakarcs megvigasztalódik címmel a bábozásáról MNO és
egy önmagáról írt írást Küldetésünk története címmel.
Nem is tudtam, hogy ördögűzéssel is foglalkozik illetve püspöki engedélyt kapott rá. Na ugye mondtam, hogy milyen fantasztikus pap? És akkor a prédikációiról még nem is beszéltem!
Találtam egy érdekes oldalt Metropolita.hu

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés