A jó párkapcsolat sokféle lehet

2014. szeptember 14. 11:48

Pál Feri
Magyar Kurír
Az öt jóra van szükség: jóindulatra, jó szándékra, jóakaratra, jóhiszeműségre és a jóra való törekvésre.

A távolság a hosszú házasság titka, szokták viccesen mondani. Ha nem is a távolság, de valamifajta szabadság tényleg kell, hogy legyen kettejük egy életre szóló kapcsolatában ahhoz, hogy működjön. Hogyan valósulhat ez meg úgy, hogy közben mégiscsak keresztény alapú házasságban kívánnak élni?


Érdemes a szabadságot megkülönböztetnünk a függetlenségtől. Amikor valaki úgy dönt, hogy házasságot köt, tulajdonképpen szabadon, a szabadságát megőrizve korlátozza a függetlenségét. A szabadságunkat nagyon is érdemes tehát megőrizni, mert arra szükségünk van a cselekvéshez, a kreativitáshoz. Másrészt ha hosszabb távon van együtt egy házaspár, akkor néha inkább a »mi«-ben élnek, a társas énjük, a közösségük megélése kerül előtérbe, néha pedig az »én és te«-ben élnek, vagyis a saját személyükre, annak individuális részére koncentrálnak elsősorban. Ez természetes hullámzásokat jelent minden kapcsolatban, ez nem baj! Személye, kapcsolata, életszakasza válogatja, hogy éppen melyik kerül előtérbe. Lehetséges, hogy egyszerre esik jól a párnak éppen az »én és te«-ben és a »mi«-ben létezni, de lehet, hogy ebben különbségek lesznek. Annak az elfogadása, hogy mind a kettőnek van létjogosultsága egy kapcsolatban az elégedettség és a tartósság szempontjából is, sokat segít a természetes különbözőségek elviselésében és elfogadásában. (...)

A házasságok válással való végződésének második hulláma ahhoz az időszakhoz kötődik, amikor a gyerekek kirepülnek, a szülők ott maradnak ketten, és már nem tudnak egymással mit kezdeni.

Amikor az utolsó gyerek elhagyja a szülői házat, az a társkapcsolat szempontjából nagyon világos életszakasz-váltópont. Azok tudnak továbbra is tartósan együtt lenni, akik visszatalálnak egymáshoz, hiszen ekkor megint előtérbe kerül az, hogy ők férj és feleség. Érdekes módon a kutatások azt bizonyítják, hogy ez a szakasz – hiába ötven-, hatvan- vagy hetvenévesen jutunk el oda – jellegzetességeit tekintve hasonlít a kezdeti kapcsolati szakaszhoz. Vagyis egymás fölfedezésének, az újbóli egymás mellett döntésnek és az egymásba szeretésnek az időszaka.

Milyen mentalitással lehet a templomban megfogadott holtomiglan-holtodiglan kapcsolatot megvalósítani?

Az öt jóra van szükség: jóindulatra, jó szándékra, jóakaratra, jóhiszeműségre és a jóra való törekvésre. Ha ezeket folyamatosan, kölcsönösen fenntartjuk, akkor hosszú távon elégedetten és tartós szeretetben tudunk létezni.”
 
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 55 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

1. A jó házassághoz először is kell egy jó választás ...Ha csakugyan magamnál is jobban szeretem, akkor működik a kapcsolat . A későbbi feleségemről tudtam a megismerkedéstől , hogy ha bármi baja lenne , az sem érdekelne , akkor is kitartanék mellette , mert nem valami "előny kedvéért" fontos , hanem ő maga csodálatos .
2. Ha valakinek van egy "megajándékozottság tudata" a párjával kapcsolatban , az minden nehézségen átsegít , mert a hála mindig túlcsorduló , semmi nem koptathatja el .
3. Belső önmegfigyelés nélkül nem lehetséges jó házasság : a Feri atya tanácsai jók , de ha valaki mechanikusan alkalmazza , semmit nem ér , mert külső és élettelen marad . TE MAGAD tudjad a saját jellemedet kezelni , az a lényeg . Akkor az elég flexibilis lesz a nehézségek megoldására .

1.Most a Kurir-interjú tartalma/ lenne / a téma ...
2. Pál Feri/Csernus/Popper//Müller/bárki előadásainak hatása is mindig függ a mindenkori befogadótól : állításával ezért nem is igen érdemes vitatkozni . Önre így és így hatott / leírta / , ezért Önnek a Pál Feri előadása ilyen . Tény , hogy nagyon sokak számára a non plus ultra .
3. Személy szerint Pál Feri gondolatait szívesen olvasom/hallgatom , de nem kritikátlanul .
4."Pszicho-ezoteria": mi lenne ez ? Pál Feri katolikus , tehát nem ezoterikus . Egy pszichológus nemigen lehet ezoterikus , mert a saját pszichénk miatt van hozzásférésünk a pszichéhez .

1.Valóban , NAGYJÁBÓL ugyanaz . A közbeszédben nemigen különböztetik meg ezeket .
2.Jóindulat : inkább az érzület áll előtérben .
Jószándék : a konkrét-egyedi irányulást hangsúlyozza
Jóakarat : az eredeti-átfogó-belső másikra irányulás
Jóra való törekvés : a praktikus-gyakorlati-kivitelezésszerű jelleget emeli ki .
3. Egy tudós , mint Pál Feri hajlik olyan árnyalatok megfogalmazására , amelyek elhanyagolhatónak tűnnek , de mégis adott esetben lényegesek lehetnek .
4.A lényeg : a jóakarat az , ami elismeri a másik/a partner saját-önálló létét , s ezt figyelembe veszi a saját tetteinél . Rosszindulatú az , aki a másikat uralja , elnyomja , sajátos mivoltát nem akceptálja .

1. Igen , manapság divatos a "mentálhigiénés" szó . Nagy különbséget nem látok a pszichológushoz képest , viszont definíciókon nem szokás vitatkozni . Én sem teszem .
2. Feri atya jó előadó , közérthetően beszél fontos dolgokról , s még katoliku pap is , tehát nagy emberismerő tapsztalata van . Lehet vele vitatkozni , de mindenképpen fontos a véleménye .

Vagy a 10 és 11 év között ...

1.Legutolsó bejegyzését úgy értelmeztem , hogy nagy a különbség Ön szerint a mentálhigiénés és a pszichológus között . Az én bejegyzésem pedig - hasonló számjátékkel - a differencia csekélységét akarta hangsúlyozni .
2. Szerintem azért nem jelentős a különbség , mert mindkettő az emberi belső világ és a külső környezet interakciójával foglalkozik , s azon akar javítani.

1.Az előbb elvi megközelítés szintjén tárgyaltam a dolgot .Nem Feri atyáról volt szó .
2.A felcser és orvos intézményesen különböző kategória és más szint . A mentálhigiénés és a pszichológus esetében nem / s meg is jelöltem ennek az okát / . Pál Ferit is emlegetik - sajtóban , egyházi körökben - mindkét megjelöléssel .

1.Igen , ez a precíz , jogi megvilágítás .
2. Pál Feri más szempontból elemez az itt közölt interjúban , mert a jogi sík mindig jórészt külsődleges és minimalista , az általános követelmény vonalán mozog .

Akkor egyetértünk !

1. Biztosan összetartozik a külsö / jogi / , s a belső / szellemi-lelki / momentum : a csak jogi keret elviselhetetlen , a belső-szellemi viszont igényel külső-jogi orientációt .
2. Ezt nem tudom , de Pál Feri előadásai segíthetik a jobb , a szentségi megértést és megvalósítást .

Most is 400 forint a belépő. 16-án a MOM-ban lesz az előadása és ez az összeg a terem bérlési díja.

1.Az interneten is hallható templomi beszédeiben már azért a prédikáció műfaja dominál / természetesen ott is legitim a pszichológia szempontja / .
2.A papi öltözék fontos , de "kétarcú": feltevésem szerint a nem hívőknek szól a civil ruha , hogy ne utasítsák el előítéletesen a mondanivalóját .
3.Az nagy kérdés , hogy a pszichológiai fejtegetésekbe mennyi teológiait kell beleszőni . A pszichológiai előadások "előszobát" jelenthetnek a hithez / analógia : Sík Sándor szegedi irodalomtörténeti előadásai hatására tért meg Radnóti Miklós / .

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 15. 19:49

"Sík Sándor szegedi irodalomtörténeti előadásai hatására tért meg Radnóti Miklós / ."

Szent Ambrus prédikációinak hatására, pedig, Szent Ágoston.

Régen rossz lenne. Talán így kellett volna megfogalmaznod, nem?

"Régen rossz, ha Pál Ferenc atya fél a negatív reakcióktól a papi ruha viselete miatt."

Azon kívül, számtalan teológiai tanár is van, aki civil ruhát hord, pl. az utcán.

"általános irányelve" és nem kötelezően.

Pál Feri atya hétről hétre a MOM-ban tart előadásokat évek óta. Mi ez, ha nem evangelizálás.
Az előadásokra ha nem veszed meg előre a jegyet, nem jutsz be. A fiatalok isszák a szavait. Olyan, mint egy házas hétvége.
"Azonban egy papnak, de egy világi katolikusnak is hivatása Krisztus tanításának bátor megvallása,
továbbadása,"

Ismerek egy családot több felnőtt gyerekükkel járnak Feri atyához, pedig baptisták voltak hosszú évekig.

Személyesen nem hallgattam őt, így nehezen tudnék véleményt formálni, de amennyire tudom, a hallgatóinak a zöme vallását gyakorló katolikus, kétségtelenül mindenféle megoldatlan családi és személyes problémával, amikkel kapcsolatban megoldást keresnek nála.

Fogalmazzunk úgy, hogy akikről tudom, hogy hallgatják őt, azokra ez mind áll, de tíz alatt van azoknak a száma, akiket ismerek, és akikről tudom ezt, tehát nem túl reprezentatív a minta...

Ennek alapján nehéz lenne azt mondani, hogy a világnak akar tetszeni. Az, hogy a hallgatóságának tetszeni akar, nyilvánvaló, és fölvethető, hogy emiatt esetleg elvtelenül is kerül kényes témákat. De igazából nem tudom.

"Hogy mi, azt az előadáso tartalma dönti el."
Bármilyen témába bele lehet szőni az Evangéliumot.

Én is olvastam róla kritikát, de én a helyén kezelem, bárki is írta is.

Sok kritikát kapott egyházi részről László (Lipp) atya is, - Gazdagrét - (Isten nyugosztalja) pedig, vagy talán azért, mert tömegeket vonzott, újított.

Tudod keddenként 20.15-21.30-ig tartanak az előadásai. Ebben a késői időpontban nem lehet olyan előadást tartani, amelyen elalszanak az emberek, ugye? Nagyon tartalmas - hidd el - és vidám, jó hangulatú előadásokat tart. De ilyen a habitusa is, úgyhogy nem kell megerőltetnie magát. A vidámság, humor kell az élethez!
A Magyar Kurir jó riportot készített vele, szept. 13-án. olvasható a neten.
Kerényi Lajos atya aki elmúlt már jóval 80 éves a prédikációiban is humorizál, "poénkodik" mert vidám ember. Aki vidám, abból "kijön" a humor is.
A 98 éves Placid atyát OSB sem hagyhatom ki, aki még a Gulágban töltött 10 évét is humorosan beszéli el és bizony ezzel is tanít, evangelizál.

Áruld már el nekem, hogy hány szerzetessel találkozol az utcán, akik habitusban járnak? Ezt írja a pápai rendelkezés?
A II. Vatikáni zsinat rendelkezik a papi civil viseléséről, megengedi a világi körülményekre hivatkozva.
Hány papot látsz reverendában közlekedni.
Mondjuk az ilyen esős időben egyik kezükben esernyővel, másikban a reverendát megemelve jártak volna?
A 45 fokban egyet sem láttam Rómában. És nem véletlenül.
Annak néz utána, hogy a rendelkezés házon kívülre is vonatkozik?

Egy püspök atya mesélte, pár éve, hogy még a papi civil is milyen veszélyt hordoz a számukra, a pedofil botrányok óta. Őt is leköpték, mocskos szavak kíséretében az utcán.
Az Orsolyita apácák sem hordják az utcán, mert, - mint mondták - inzultálják őket a cigánygyerekek.

Személyesen még én sem hallottam, de a tv-ben volt már nem egyszer fiatal párokkal történő beszélgetése, házasulandók, vagy már házasokkal. Az bizony nagyon is valós és MINDEN házasságban élő problémáját boncolgatta.
A MOM nem a Vidám Színpad, a témák sem. Pál Feri atya, mint nyilatkozta órákig készül az előadásokra az előadásai előtt.
Biztos nálatok is van a házasulandóknak házassági előkészítő. Nálunk 3 hónap. De utána is szüksége van mindenkinek példára, tanácsra, mert az elvált szülők nem éppen jó példák a házasság fenntartására, a tűz elhamvad, ha nem táplálják. Ezt is tanulni kell. Nálunk a házasság szentség, de csak erre nem lehet hivatkozni kézzelfogható tanácsokra van szükség a szeretet mellett. Az ördög tornáca is jó szándékkal van kikövezve. Nem tanuljuk meg a konfliktusok kezelését. Mert össze lehet veszni, de tudni kell kibékülni és az sem
mindegy, hogy hogyan.

Itt azt írta valaki, hogy sok a nő az előadásain.
A katolikusoknál általában is több a nő. De nem a nő a család összetartója? A férfiak, még a problémájukról is nehezen beszélnek igaz? Hát csak járjanak a nők, bár szerintem a párok járnak Feri atyához.

Részese voltam már Csernus Imre előadásának, baromi jó volt, de egyáltalán nem hasonlított Pál Feri atya stílusához, és vice versa.
Bagdy Emőke pedig egy tudós asszony és református. Nem is értem, hogy mit értesz azon, hogy "túlzott utánzására".

Nem tartoznak egy akolba.

Valami nekem is rémlik, de fogalmam sincs, hol írt az illető. Ha az a kritika, hogy bizonyos témákat tudatosan kerül (mondjuk házasság előtti nemi élet, válás, miegymás), azt gyakorlatilag az előadásfolyam egészének a végighallgatásával lehet bizonyítani.

A szerző nem állította, hogy ezt tette volna. Én azért a "savanyú a szőlő"-effektusra is gyanakszom. Mutass egy papot, vagy prot. személyiséget, aki hétről hétre megtölt egy MOM csarnokot :-)

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 16. 17:15
Sulammit | 2014. szeptember 16. 17:36

""II. János Pál (és most az államtitkárság) rendelkezése szerint a szerzeteseknek mindig és minden évszakban kötelező a szerzetesi ruhájuk, habitusuk viselete"

De nem az utcán, kedves kordart, nem az utcán!

A reverendát a polgári életben helyettesíti a fekete, vagy szürke öltöny a nyakig zárt mellénnyel vagy kollárés inggel.
Liturgikus lexikon

Egyébként még a zsinat hozta be a papi civilt pont az atrocitásokra való tekintettel.

Ezek szerint (Rev. Papp Péter) atya reverendában jár villamoson, metróban, bárhol? És Szíriában, Iránban, Irakban is ebben járna az utcán?
"a leghatásosabb, minden tekintetben legkézzelfoghatóbb tanúságtétele és megvallása a mi Urunknak."

Hozzá teszem, hogy sokkal elegánsabbnak tartom a papi öltözéket a fekete reverendát, mint a nadrágot. Nem vagyok reverenda ellenes, de megértem, hogy miért nem hordhatják az atyák civilben ezt a papi öltözetet.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 16. 17:53

Erdő Péter is papi civilben jár - természetesen - és nem söpri fel az utcákat, mondjuk a Pázmánytól, (teológia kar) Pázmányig, (jogi kar).

Na én is pont erről beszéltem. MOM több mint ezer ember és most már az előcsarnokba kivetítőket is kellett szerelni.
A savanyú a szőlő is stimmel. Szerintem. Ezért említettem meg László atyát.

Egyébként a ma esti negyed kilences előadására a jegy már régen elfogyott!

Mondjuk én ismerek atyákat, akik tényleg mindenhol papi civilben járnak - a reverenda valóban eltűnt.

Ami engem illet, hajlamos lennék pont fordítva gondolkodni erről, mint szokásos. Szóval én pont közértben, postán, utcán, meg egyéb személytelen helyzetekben tartanám fontosnak, hogy egy papról látni lehessen, hogy pap.

Ott, ahol személyesen is ismerik, tudják ezt róla, jóval kevésbé fontos ezt hangsúlyozni. Mondjuk egy hittantáborban, ahol a hittanosokkal foglalkozik, felőlem nyugodtan lehet nyári civil öltözékben, mert a hittanosok így is csak fölismerik...

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 16. 18:37

Én is gondoltam már rá régebben is, hogy, ha mindenki hordaná a reverendát, például Győrben, ahol több szerzetesrend is van és a város sem nagy akkor az szép tanúságtétel lenne.

Amikor a papok elleni commenteket olvasom, akkor viszont féltem őket, mert védtelenek az ilyen emberektől.

Persze praktikus oldala is van a papi civilnek, és úgy is fölismerhető, hogy pap az illető.

A kérdés valós, a saját válaszom, hogy "nem tudom", mert én sose jártam a MOM csarnokban :-)

Viszont úgy gondolom, hogy egy számomra igazából ismeretlen pap sikeres működésével kapcsolatban úgyszólván szellemi kötelességem a jóhiszeműség.

Abban azért kb. biztos vagyok, hogy ha Pál Feri nem volna pap, akkor a kutya nem volna kíváncsi a pszihoanalitikus előadásaira.

Még a boldog kilencvenes években morgott valaki az Országúti Ferences Templomban lévő beat-misék miatt: "Vajon ez a sok fiatal normál népénekes vagy gregorián katolikus misére is hajlandó lenne hétről hétre eljárni?" Visszakérdeztem: "Vajon ez a sok fiatal normál könnyűzenei koncertre is hajlandó lenne hétről hétre eljárni?"

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 17. 11:34
Sulammit | 2014. szeptember 21. 17:38

A pesti ferenceseknél is volt régen, lehet, hogy most is gitáros karizmatikus szentmise, valamelyik szombaton. Nekem nagyon nem tetszett, ez a kitárulkozás. De mint mindig ebben a templomban, nem csak ebben a misében, a templom tömve volt.

Amikor harmadszor voltam az Országúti Ferences templomban, nagyon fáradt voltam, fájt a kezem, szóval nem voltam toppon. Előre elhatároztam, hogy nem fogok énekelni velük, nem tárom ki a karomat, stb. nem szeretem az ilyen dolgokat, az önkitárulkozást, jobban vonz a monasztikus élet.
De egyszer csak azt vettem észre, hogy énekelek. Csodálatos volt a zene, a hegedű a tiszta énekhangok.
Már nem voltam fáradt. Felemelő, Istenhez méltó volt minden.
Szerintem egy bencés gregorián szentmisére is elmennének, "hajlandóak" lennének, mert ezek a srácok konzit végzett képzett zenészek, lelkigyakorlaton is találkoztam velük.

De a gregoriánnál amit Áment Lukácsék énekelnek Pannonhalmán, nincs szebb, lélekemelőbb. Szerintem.

Krisztushoz sokféleképpen el lehet jutni.
Az Feri atya előadásai megtalálhatók a neten, mindenki eldöntheti miután megnézte, meghallgatta, hogy mit tart róla. Nehogy korán az ítélkezés bűnébe essék.

Mert, hogy, mint kiderült, egyikünk sem volt még az előadásain, bár én készültem rá, de már nem volt jegy, és addig csak beszélünk itt össze-vissza.
Én is.

Szeretném megkérdezni tőled, hogy ki ez a Hortus Carmeli?

Egy kicsit átfutottam a blogján - felületesen - és megdöbbentem, ahogy Gyökössy Endréről illetve kereszténységéről ír. Azt is megkérdőjelezi - miért nem kérdezi meg, - hogy Barsi Balázs atya miért nevezi protestáns szentnek.
Kár, hogy nem él Bandi bácsi, hogy felvilágosítaná ezt az embert a kereszténységéről és arról, amiről sokszor beszélt, hogy homo krisztiánusszá kéne válnunk.
Mindezt úgy teszi, hogy azzal indít, hogy "nem ismerem Gyökössy Endre Szentírás értelmezéseit" és aztán jön a mások által megfogalmazott kritika, amit egyből magáévá tesz.
Hát én ismerem.
Szóval ki ez az ítélkező ember, te tudod?

Még nem látok tisztán, és kifejezetten sértőnek tartom, hogy valaki bohóc-gurunak nevezze az atyát.

Gyurcsányt neveztük bohócnak.

"Teljesen egyetértek veled!Jobban látod a lényeget, mint itt néhány katolikus."
Na végre valakivel egyetértesz. A lényeglátás nem felekezeti hovatartozás függvénye.

Nem arról van inkább szó, hogy addig válogat az ember, amíg kifut az időből?
Se ez se az, mindenkiben hibát lát, talál és azt nem is nehéz. Egy tökéletlen ember a tökéleteset keresi.
Kevés önismerettel rendelkezik, és a jelszava, "ki tud engem boldoggá tenni"? Nem az, hogy ÉN kit tudnék boldoggá tenni?

" Szerintem ő nem igazán van tisztában egy párkapcsolat mibenlétével. De hát hogy is lehetne?"

Szerintem meg nincs igazad. 30 éves korában szentelték pappá. Tehát volt alkalma a gyakorlatban is kipróbálni a párkapcsolatot.
Ha nem tudnád a papok is családban nőnek fel, iskolába járnak ahol lányok is tanulnak. A Pázmányon is járnak, habár ő nem ott tanult, hanem Esztergomban.
Tanulta azt amiből előadást tart, nem beszélve arról, hogy egy párkapcsolat tanácsadásban a legjobb szakértő egy gyóntató pap. Hozzá fordulnak, neki gyónnak a párok, házastársak.
A lényege a mondanivalójának amit leírtál az, hogy legyen türelmünk megismerni a másik embert, ne dobjuk az első konfliktus után.

3-kor kapcsoltam be a TV-t és a Dunán ment a Szerelmes földrajz c. műsor. Benne Pál Feri atyával. Sajnos, csak 5 percet láttam belőle. De a neten meg lehet nézni az ismétlést.
Erre a tiszta emberre kígyót békát mondani... na, de tudjuk, hogy a fő okosok, Jézust sem kímélték.

Találtam egy jó riportot az Index készítette vele 2013-ban érdemes elolvasni. Ebben választ ad arra is, amit kordart a szemére vet. Többek között azt mondja, hogy "Sokan nem szívesen fogadják el, hogy a keddi alkalmaink, nem evangéliumi hirdetések és, én ott nem papi szerepben, hanem előadói szerepben vagyok."

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 21. 20:14

Azért ezt én sem szívesen fogadom el. Ahogy föntebb írtam, elég nyilvánvaló, hogy egy csomóan azért mennek Pál Ferit hallgatni, mert ő egy pap. Egy ettől élesen elválasztott előadói szerep az olyan nesztoriánus hangulatú szerepfölfogás.

Jó, nyilván, amikor egy pap mondjuk sakkozik, akkor ő egy sakkozó, akire a sakk szabályai vonatkoznak, de házasságról, szerelemről - végső soron egy katolikus szentségről - úgy beszélni, hogy a beszélő leválasztja erről a saját papságát, az számomra sem könnyen érthető fölfogás.

Ja, amúgy Richelieu volt ennek nagymestere. Miközben Franciaország mindenható államminisztereként hadat szervezett a pápa ellen, katolikus papként fölmentését kérte a breviárium olvasása alól, amit nagyszámú teendőire tekintettel nem tud lelkiismeretesen végezni :-)

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 21. 22:27

Nem tudom, hogy elolvastad-e a cikket, mert úgy folytatja, hogy "Mégpedig a mentálhigiéniás szakember szerepében. hiszen az is a végzettségem, de mindezt TERMÉSZETESEN a papi identitásommal együtt."

Vagyis nem választja le a papságát.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. szeptember 21. 23:09

Nehéz ügy. Tényleg nem mélyültem el a munkásságában.

Azt is mondják pesti ismerőseim, hogy amikor misézik, áhítattal, és a liturgiára aprólékosan figyelve teszi.

A templom persze dugig van.

Azért amikor egy pap fölvesz egy miseruhát, mégiscsak másképp pap, mint amikor nem liturgikus helyzetben van.

A jó öreg Arisztotelész olyan szavai jutnak eszembe, hogy "aktus" és "potencia" (mármint görögül nem megy...)

Szóval lehet Pál Feri szövegét jól érteni :-)

Gondolom, nagy kedvelője vagy ennek a mondásnak :-)

Na, azért jutott eszembe Richelieu, mert annyira nekem sem tetszik ez a szöveg az Indexen, de tényleg nehéz megfogni, hogy hol a határ.

Válaszok:
Sulammit | 2014. szeptember 21. 23:46
Sulammit | 2014. szeptember 22. 0:15

Istennek higgy, aki kiválasztotta, meghívta a papi hivatásra.

A szerep szót, pedig jól értsd.

Az apámnak a fia vagyok, a fiamnak, az apja vagyok, a felségemnek a férje vagyok, az anyósomnak a veje vagyok. Mindegyik én vagyok.

A második idézetedet én már idéztem.

Próbáld ki. Vigyél el egy mondjuk így kételkedő barátodat, nem akarok nevesíteni két féle pap előadására. Én kipróbáltam. Leesett az álla, hogy milyen "normálisan" értsd nem paposan beszél, mennyire racionális, nem kenetteljes stb. le volt nyűgözve. De ez nem szentmisén volt, hanem előadáson.

Azért mondom, mert rám is így hatott, nem is egy pap. Civilben, méghozzá nem papi civilben tartott előadásokat az egyik. Nem is hittem volna, hogy pap, ha nem tudom, hogy az.

Lehet, hogy a téma a határ. A hely a határ.
Biztos vagyok benne, hogy mindkét "szakmájában" megállja a helyét és egyik hat a másikra. Az ilyen papnál biztos, hogy sok a gyónó is.

Ami pedig a népszerűséget illeti elmondok egy esetet.
Triduum péntekkel kezdődik egy kertvárosi templomban.
A meghívott ismert, ma már püspök, azzal kezdi a félig telt templomban, hogy megkérdezi tőlünk, nem túl barátságosan, vagyis jól letol bennünket, hogy "hol vannak a többiek"? Rajtunk az ott lévőkön kéri számon a "jó pedagógus" a hiányzókat.
Vagyis milyen közösség ez itt a kertváros közepén, hogy este hatkor hétköznap nincs tele a templom?
Én is azért mentem csak oda, hogy őt meghallgassam.
Ezek után, elment a kedvem, hogy a többi napon is oda menjek. A prédikációja pedig közepes volt. Sokkal jobbakhoz vagyok szokva.
És ez nem a ferencesek, ahol mindig tömve van a templom, mert központi helyen van. Egy külvárosi, kertvárosi templom volt.

Hallgass filozófiát, vagy filozófikus papokat. De Tihanyba is elmehetsz Korzenszky Richárd atya, majd elmagyarázza neked, hogy mi a szerep, mert látom, hogy sehogy sem akaródzik megértened.

Kár itt lamentálnod, te már eldöntötted, hogy mi a véleményed, minek ezt ragozni tovább.

Valódi Fiú, ahogy írtad nagy betűvel, csak egy lehet Jézus a Krisztus.


Ha egy pap hazamegy a szüleihez, akkor ő kinek a fia? Istennek a fia, de az anyjának is a fia nem? De a saját családjában nem paposkodhat! Ott az anyja és az apja fia lesz "kisfiacskám" miért nem eszel többet, olyan sovány vagy? Az anyjával szemben kisfiúcska marad, hatvan évesen is papként is. Otthon a gyermeki szerepkör várja! Nem értetted meg? Az anyáddal szemben te mindig a gyermeke maradsz. A férjeddel szemben a felesége.

Egyébként kitől várod a választ? "Elfelejtetted" megcímezni a leveledet.
És mi ez a nagyképűség, hogy "sokan tudják"? Kik azok a sokan? Mi ketten Csomorkánnyal? Ez igaz, mi tudjuk, hogy miért kérdezed ezt.

Egyébként, már elmondtad a véleményedet róla.

Nem tudja leválasztani és nem is teszi. Az egyházi rend szentségével van felvértezve.

Tudom, hogy egy mélyen hívő imádságos ember vagy!
Bízzál az emberben és bízzál Istenben.
Ha úgy gondolod, és ettől úgy látom, hogy nem téríthetlek el, hogy rossz úton jár, akkor egyet tehetsz, nem bírálsz, nem kritizálsz - erre a Szűzanya figyelmeztet a papokkal kapcsolatban - hanem imádkozol érte.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés