Kevesebb apáca

Növekszik a katolikus egyház: egyre több pap, szerzetes és hívő

2014. május 7. 19:44
Gyarapodott a katolikus hívek, papok és férfi szerzetesek száma 2012-ben, míg a szerzetes nővérek száma csökkent a Vatikán legfrissebb statisztikai évkönyvének adatai szerint. A világ népességének 17.5 százaléka katolikus,több mint ötezer püspök van, a papok létszáma 414 ezer felett van. A férfi szerzetesek száma 55 ezer, az apácáké 702 ezer. A papi hivatást választó egyházmegyés kispapok, illetve szerzetesnövendékek száma 2003 óta először fogyatkozott.

 A vatikáni statisztikák szerint 2012-ben gyarapodott a katolikus hívek, a papok, diakónusok és férfi szerzetesek száma szerte a világon, míg tovább csökkent a szerzetesnők száma – tájékoztat a Catholic Herald alapján a Magyar Kurír.

Az adatok a nemrég megjelent vatikáni statisztikai évkönyvből származnak, amely a 2012. december 31-én érvényes állapotokat tükrözi. 2012 végére a világ katolikus népessége elérte az 1,228 milliárd főt, ami 1,14  százalékos növekedést jelent, vagyis 14 millióval több hívőt. Ez valamicskével meghaladja a globális népességnövekedést, amit 2013-ban 1,09 százalékra becsültek.
 
A világ össznépességében a katolikus hívek aránya nagyjából változatlan: 17,5 százalék körül mozog. Az elmúlt években először mutatott csökkenő tendenciát a papi hivatást választók aránya. A püspökök száma lényegében változatlan: 5133 fő.
 
A legfrissebb vatikáni statisztikai évkönyv becslése szerint mintegy 4,8 millió katolikus maradt ki a felmérésből, mert olyan országokban élnek (Kínában és Észak-Koreában), amelyek nem tudtak pontos adatokkal szolgálni a Szentszéknek.
 
A katolikusok aránya az össznépességhez képest Észak- és Dél-Amerikában a legmagasabb: a kontinens népességének 63,2 százalékát teszik ki. Az arány Ázsiában a legalacsonyabb: mindössze 3,2 százalék.
 
A 2012-es naptári év során 16,4 millió gyermek-, illetve felnőttkeresztelőre került sor.
 
A papság összlétszáma 413.418 főről 414.313 főre emelkedett: enyhe növekedést mutat Afrikában, határozottabban nőtt Ázsiában, és enyhén emelkedett Amerikában, Európában és Óceániában. Ázsiában 2007 és 2012 vége között 13,7 százalékkal nőtt a papok száma.
 
Az állandó diakónusok száma (42.104 fő) 1100 fővel nőtt az előző évhez képest, és 17 százalékos növekedést mutat 2007-hez képest; túlnyomó többségük (97 százalék) Észak- és Dél-Amerikában, valamint Európában él.
 
A férfi szerzetesek száma globális viszonylatban 0,4 százalékos növekedést mutat, 2012 végén 55.314 főt számláltak. Az enyhe gyarapodás mindenütt tapasztalható volt, kivéve az amerikai kontinenst. A szerzetes nővérek (apácák) száma továbbra is csökken: 2012-ben 702.529 ideiglenes vagy örökfogadalmat tett nővérről beszélhetünk, ami 1,5 százalékos visszaesést jelent az előző évhez, és 5,9 százalékos visszaesést 2007-hez képest.
 
A papi hivatást választó egyházmegyés kispapok, illetve szerzetesnövendékek száma 2003 óta először fogyatkozott. A 2011 végi 120.616 főből 2012 végére 120.051 fő maradt. Növekedés csak a hagyományosan hivatásokban gazdag kontinenseken: Afrikában és Ázsiában tapasztalható, bár ott sem jelentős mértékben.
 

Összesen 40 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ha olyan módszerekkel írták össze a híveket, mint nálunk a pár évvel ezelőtti népszámláláskor, akkor nem csoda, hogy nőtt a számuk. :)

Válaszok:
trendo | 2014. május 8. 8:56

Pesten legalább három templomot tudok, ami minden vasárnap tömve van egyetemistákkal. Nem lehet leülni, nincs hely.

ValaKIBEN. Nagy különbség!

Igen, a vasárnap esti nyolcas misére :)

Amikor a kérdezőbiztos a vallási hovatartozás után érdeklődik, az emberek zöme, akik amúgy vallástalanok, olyasmit gagyognak, hogy "vallásos vagyok a magam módján". Akkor jön a következő kérdés: megkeresztelték? Ha a válasz igen, akkor már be is írták az illetőt katolikusnak! Holott soha nem jár misére, nem gyón, nem áldozik, egyházi adót sem fizet.
A templomba járók számát nem a karácsony éjféli létszámból kell felbecsülni.

Látszik, hogy magyar vagy, mert szeretsz más zsebében kotorászni!

Igaznak látszik Lao Ce bölcsessége:
Amit összenyomnak, kiszélesedik
amit gyengítenek, megerősödik,
amit megölnének, nem marad meddő.
aki lopna, az lesz a vesztő.
Hiába támadják az Egyházat, a tudomány hiába cáfolja a dogmákat, az Egyház olyat nyújt, amit más nem: hogy igazság lesz a végén, és az élet újra kezdődik.

"Azzal, hogy a római egyház miféle diktatúrákkal, fasiszta államokkal kokketált senki nem foglalkozik,"

Mifélékkel, na mesélj!

Arra gondolsz, hogy mindezekben az országokban működött az egyház, és nem vetette őket interdiktum alá? Tényleg így van, de mintha a protestánsok hisztiztek volna rendszeresen a középkori interdiktumok miatt.

Holnap a Jó Pásztor vasárnapja, a papi és szerzetesi hivatások vasárnapja. Imádkozzunk szerzeteseinkért, papjainkért, és új hivatásokért.

'Az Istenhez való közeledés pedig jobbá teszi a világot, ez zajlik most.'

Mióta itt fórumozok még soha nem kívántam ennyire azt, hogy valakinek igaza legyen!
Mindazonáltal komolyan érdekelne, hogy miből lehet erre következtetni?
Ugyanis én körbenézve a világban nem tudom felejteni ezt a mellbevágó, szívszorító kérdését Jézusnak: "De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”

Ostoba tudósaink még nem jöttek rá, oldalcsontból hogyan kell nőt fabrikálni

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 6. 21:16

Az oldalcsont, bordacsont, számunkra egy talány. Talán a szív közeli részt akarta szimbolizálni a szerző.

Válaszok:
magnamater | 2014. november 7. 21:32

Bocs, de nem tudom, hogy miről folyt a beszélgetés.
Ettől függetlenül így van.
Külföldön egyáltalán nem beszélnek a pénzről.
Nagyfokú illetlenség.

Ami biztos,az Úr nem használhatta az oldalcsontot nő teremtésére,hiszen akkor az Y kromoszómákat ki kellett volna szedni belőle.A büntetés kihirdetéséből derül ki, miről van szó :"a férj uralma alatt leszel"- a nőuralom megdöntése után a férfiuralom kihirdetéséről van szó: A férfit teremti előbb az Isten, a nő mellékes szerepet kap, ő a hibás, ő adta a férfinek a tiltott gyümölcsöt,a nők által feltalált földművelés már a férfi feladata,és uralkodni fog a nők fölött.

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 8. 10:32
Sulammit | 2014. november 9. 9:07

Azon elgondolkodtál már, hogy amikor Isten a parancsot adta, az embernek, akkor még az asszonyt meg sem teremtette?

Azon szoktam viccelődni, hogy ha az asszony eszik a gyümölcsből és nem ad a férjének, akkor azt mondhatják rá, hogy irigy. Ő jó szívű volt és mivel finom volt a gyümölcs persze, hogy megkínálta vele a férjét is.

Ami a férfi uralmat illeti, a sorrend fordított.
A történet a babiloni fogság körül, után íródott.
Vagyis volt némi személyes tapasztalata az embereknek, arról, hogy mi a társadalmi felosztás menete.
A szerző azt próbálta elmagyarázni a történettel ami már évezredek óta valóság volt. Vagyis miért a férfi uralkodik a nő fölött.
Mindegyikünkben van egy női és egy férfi "én" is attól függetlenül, hogy férfiak vagy nők vagyunk.
Azt, hogy hogyan lett a föld porából az ember, Isten neki ült sarat dagasztani? Nem hinném. Neki állt egy operációnak, szintén nem valószínű.
A bibliai szerző nem a hogyant akarta megmagyarázni, mert ezt ő sem látta, hanem a miértet. Miért vagyunk a földön.

A lényeg, hogy egyek vagyunk a házastársunkkal. "A kettő egy test lesz" Ezért sincs válás, mert nem lehet az egy testet kettévágni.

Válaszok:
magnamater | 2014. november 11. 18:26

@magnamater
Azon elgondolkodtál már, hogy amikor Isten a parancsot adta, az embernek, akkor még az asszonyt meg sem teremtette?

Azon szoktam viccelődni, hogy ha az asszony eszik a gyümölcsből és nem ad a férjének, akkor azt mondhatják rá, hogy irigy. Ő jó szívű volt és mivel finom volt a gyümölcs persze, hogy megkínálta vele a férjét is.

Ami a férfi uralmat illeti, a sorrend fordított.
A történet a babiloni fogság körül, után íródott.
Vagyis volt némi személyes tapasztalata az embereknek, arról, hogy mi a társadalmi felosztás menete.
A szerző azt próbálta elmagyarázni a történettel ami már évezredek óta valóság volt. Vagyis miért a férfi uralkodik a nő fölött.
Mindegyikünkben van egy női és egy férfi "én" is attól függetlenül, hogy férfiak vagy nők vagyunk.
Azt, hogy hogyan lett a föld porából az ember, Isten neki ült sarat dagasztani? Nem hinném. Neki állt egy operációnak, szintén nem valószínű.
A bibliai szerző nem a hogyant akarta megmagyarázni, mert ezt ő sem látta, hanem a miértet. Miért vagyunk a földön.

A lényeg, hogy egyek vagyunk a házastársunkkal. "A kettő egy test lesz" Ezért sincs válás, mert nem lehet az egy testet kettévágni.

Válaszok:
magnamater | 2014. november 21. 20:51

Válogatsz a kendermagban, mint a tyúkanyó a Petőfi versben - azt nem hiszed,hogy az Úr az embert földből gyúrta,se azt, hogy az asszonyt oldalcsontból fabrikálta,de elhiszed, a férfi előbb teremtette,Gondolod, az Úr már elfelejtette,előzőleg úgy nyilatkozott, hogy egyszerre tette,és szóval teremtette.
Ha az Isten igéje volna az Ószövetség,előzőleg csak átnézte volna, ellentmondások ne legyenek benne.

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 11. 20:48

Ha a szöveget elemezzük, akkor van föld porából, oldalborda, előbb ember, aztán asszony. Minden.
Ha a szöveget értelmezem az más tészta. Az a teológia.

Kedves Sulammit!Azon elgondolkoztál e, hogyha Éva nem kapott személyes utasítást Istentől tiltott fa ügyben, mért kapja duplán a büntetést? Dolgoznia neki is kell és meg is kell halnia, mint a férjének,ráadásul kínnal kell szülnie, és a férj hatalma alá van rendelve.
És azon elgondolkoztál e,hogy az átok,"tövis és bojtorján /Károlinál töviset és bogáncskórót/teremjen neked a föld - amikor a gyümölcsfáknak nem ért az aljn9vényzet, mai napig szokás köztes terményekkel bevetni a gyümölcsös talaját.
Ezt az okosságot egy professzorom mondta az Agráron, én pedig hosszas gondolkodás után a következőket sütöttem ki:Az átoknak ijesztőnek találónak kellet lennie,a tövis és bogánxc nem a gyümölcsös aljnövényzetét jelenti, hanem jellegzetes pusztai vegetáció, az Éden nem kert, hanem erdő volt, ahonnan a vétkeseket a horda ura kiúzte, mert a tabuvá nyilvánított gyümölcsfától ettek. Így már sok minden világossá válik: Isten, a Mindenség Ura egy gyümölcs miatt mért balhézna, érthető, hogy miért nem haltak meg aznap,se másnap, az ősközösségben a halálra ítéltnek lehetősége volt távozni, ha maradt, megölték, indokolt volt hogy az ítélet az utódokra is kiterjedt, hisz ha maradnak, megölik őket, érthető, hogy nem vittek magukkal szaporítóanyagot, hogy újra telepítsenek kertet,mert még csak gyűjtögetők voltak, érthető, hogy Éva adott Ádámnak, mert női reszort volt a gyűjtögetée.

A pusztában nem volt gyümölcs, de nem ettek füvet, Éva a tönkölybúza, és más gramineafélék magvait gyűjtötte, majd feltalálta a földművelést és elérkezett a MATRIARCHÁTUS, a nőuralom ideje. Sokáig nem tartott, a férfiak visszaszerezték a hatalmat, a régi történetet a nők ellen fordították, és kimondták: A FÉRFI AZ ÚR
Kedves Sulamit, ne szidjatok, hogy a saját fejem után megyek

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 22. 0:41

Mikor szidtalak? Sosem, legfeljebb vitatkozunk, és fogunk is. De ez jó nem, mert mindannyian tanulunk belőle igaz?

Egyenlőre annyit, hogy a büntetés előtt is dolgoztak.

Válaszok:
magnamater | 2014. november 22. 13:40

Az átokban benne van: "Arcod verítékével eszed a kenyered"- tehát lényegtelen, hogy azelőtt is dolgoztak. Az asszony, akinek férjét háborúba vitték, maga is szántott, vetett, és mivel gyengébb volt, duplán szenvedett.
A magyar paraszti szokásjog szerint az arra járó vándor ehetett a gyümölcsfáról, de elvinni már lopás volt.Terhes nőt illett megkínálni, s ha nem kínálták,magától is vehetett a megkívánt ételből,és megszólták a gazdát ki a cseresznyeszedő gyerekre rászólt."fütyülj fiam" és dicsérték az ügyes gyereket, aki az inge alatt csak elhozta a cseresznyét - az Úristen ridegebb, irigyebb lenne, mint a magyar parasztok?
Nem a Jóisten lehetett, ki tabuvá nyilvánított egy fát, hanem a horda vezére az erdőben, hogy maradjon neki a gyümölcs.
Isten az embert mindenevőnek teremtette, mindenevő fogazattal,mért szorította volna az embert gyümölcskosztra - a tilalmat ugyan a vízözön után feloldotta,de
Ábel szegény, hiába volt birkapásztor, nem ehetett báránypecsenyét?
Még sokat tudnék írni e témáról,még csak annyit, nem Te bántottál, csak Neked mondtam el

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 23. 1:11

Azt mondják pl. a paleolit táplálkozás (szendi Gábor), hogy a gabona egészségtele. Ezzel szemben ha a szájba kerül azonnal keményítővé alakítja át az a sok baktérium. Tehát nem lehet igaz, hogy az ősember nem élt vele.
A gabonával kapcsolatban te sokkal többet tudsz én, csak hallok ezt azt. Például egy biológus feleségtől kérdezték, hogy mi a véleménye a férjének róla és azt mondta, hogy elítéli. Ez egy szórakoztató műsor volt és jót nevettek, hogy gabona én elítéllek.
Szendi Gábor minden gabonát.
Ábel...dehogynem. Olvasd el mind a két teremtéstörténetet, és mind a két vízözön elbeszélést. Látni fogod a különbséget.

Válaszok:
Sulammit | 2014. november 23. 17:45

Ha elolvastad, akkor, megint olvasd el, de már ne úgy, mint egy regényt, hanem, imádkozva, elmélkedj a mondatokon.
A többit, majd később mondom.

Persze, hogy elgondolkodtam azon amiket írtál.
Az ember akár hányszor a kezébe veszi a Bibliát mindig talál olyan mondatokat, szavakat, összefüggéseket, ami újdonság a számára. Amit addig, ha hússzor elolvasta is, - most nem mondtam sokat - nem vett észre.
Addig nézd meg, hogy hány féle növény és állat élt Palesztina területén. Ez a te témaköröd.

A két teremtéstörténet közt igen nagy ellentét van: az elsőben Isten az embert elküldi a világot meghódítani uralkodni, és megáldja őket.A másodikban azért teremti, hogy az ember a földet szolgálja, és a végén megátkozza őket.
Trencsényi Waldapfel Imre professzor azt írja 1950-es évek elején megjelent cikkében, A KÉTFÉLE ÁDÁM MÍTOSZ TÁRSADALMI HÁTTERÉBEN,hogy az első számú mítosz az állattenyésztők,a második számú pedig a földmívesek mítosza volt.Már akkor megállapítottam, a professzornak csak félig van igaza. Már a halász vadász is tudott beszélni a "varázsige" minden népnél ismeretes, a szónak nagy jelentőséget tulajdonítottak, a szavakkal teremtő Isten mítosza az ő idejükben született,mikor a jégkorszak végén igen nagy éllatbőség volt, innen a mítosz pozitív kicsengése,és nem azért, amiért Trencsényi állította, hogy az állattenyésztés jóval könnyebb munka, mint a földművelés.ezért pozitív kicsengésű az állattenyésztők Ádám mítosza.Ám a földműves nyugodtan él, ha a termett gabona 365 gazékkal megvolt, egy évre nincsen gondja. Ám, ha az állattenyésztő a tehenet levágta, az már nem ellett több borjút, ezért nyugtalan volt, egyszer kifogy az állatokból. Hamar rájött, rablással pótolható a hiány, ami háborúkhoz /végső soron a népvándorláshoz/vezetett, és a háború tragikus dolog.Ami a második számú Ádám mítoszt illeti, olvasd el, amit Szulammitnak írtam.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában