Állati jogok?

2014. március 20. 12:55
Vannak jogai a kutyáknak? Na és a malacoknak vagy a birkáknak? Esetleg a keselyűknek és a delfineknek is?

„Vannak jogai a kutyáknak? Na és a malacoknak vagy a birkáknak? Esetleg a keselyűknek és a delfineknek is? Általánosabban fogalmazva: vajon nekünk, embereknek vannak kötelességeink az állatokkal szemben, olyan alapon, hogy az egyes állatoknak bizonyos jogaik vannak? A keresztény hagyományban évek óta többen is hozzászóltak ehhez a kérdéshez, és korábban a többség amellett tette le a voksot, hogy az álltoknak nincsenek jogaik és hogy ezért az ember használhatja őket, többé kevésbé kénye-kedve szerint. Az utóbbi években azonban sokan megkérdőjelezték ezt az álláspontot, és amellett érvelnek, hogy az állatok iránt is tiszteletteljes bánásmóddal tartozunk. Az egyik prominens vélemény szerint az álltoknak igenis vannak jogaik, és hogy ezek erkölcsi kötelességeket támasztanak velünk, emberekkel szemben, amelyek az állatok mindegyikére, vagy legalábbis némelyikével kiterjednek.

A jog olyan legitim igény, amelyet valamely jó elérése érdekében lehet benyújtani. Ilyen például az élethez való jog, az ételhez, vagy a lakóhelyhez való jog stb. A jogok kötelességeket és feladatokat vonnak maguk után azokra vonatkozóan, akik erkölcsi személyek és így felelősséggel viseltetnek mások iránt. Lehetnek bizonyos morális kötelezettségeink akár nem emberi teremtmények iránt is, akkor is, ha azoknak nincsenek jogaik. Így az állati jogok kérdése csak egy a lehetséges megközelítések közül, amelyek biztosítani igyekeznek az állatok iránti tiszteletet és a velük való törődést.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 4 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az állatoknak természetesen nincsenek jogaik. Ettől azonban az állatkínzás, és más egyéb deviáns megnyilvánulások súlyosan problémásak, ilyenkor ugyanis az elkövető valójában egy embert helyettesít a gyötört állattal. Vö. "leszidott a főnököm, belerúgtam a kutyámba".

Különös az emberi fogalmakat állati viszonyokra alkalmazni - tápláléklánc szabályozza az állati létet - joga van a nyuszinak füvet legelni,farkasnak,oroszlánnak őzet, szarvast megenni, tetűnek,kullancsnak mások vérét szívni.
Hiába mondja Szent Pál, a halál nem a bűn zsoldja,hanem a természet törvénye, ha úgy vesszük, Isten rendelése.
Az ember ebből a kényszerből kilépett, jogot teremtett - de ugyan minek? Háborúk sora az ember történelme, a gyilkosság törvénye a mai napig és, és tart a végső megsemmisülésig - az erős gonosz győz az ártatlan erőtlen fölött

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés