Hittanhajsza

2014. március 10. 12:33

Köntös László
reposzt
Az iskolai hitoktatás új rendszere úgy lett bevezetve, hogy egy ilyen hatalmas és nagy kiterjedésű változáshoz szinte semmiféle előkészítő munkálatok nem történtek.

„Az iskolai hitoktatás új rendszere úgy lett bevezetve, hogy egy ilyen hatalmas és nagy kiterjedésű változáshoz szinte semmiféle előkészítő munkálatok nem történtek. Nem véletlen, hogy szinte az utolsó pillanatig teljes volt a bizonytalanság, s csak annyit lehetett tudni, hogy „lesz”. De a végrehajtással kapcsolatos alapvető információk is hiányoztak, s még az illetékes állami szereplők is sokszor a sötétben tapogatóztak.

Aztán amikor elindult, jöttek elő a rendszer hibái, vagy anomáliái. Például az, hogy a lakosság felekezeti megoszlása miatt a rendszer nem egyformán működik az ország különböző területein. Innen van az, hogy vannak jó tapasztalatok, de akadnak szép számmal olyan kihívások is, amelyekkel csak most szembesülünk. Nem készültek részletes hatástanulmányok arra nézve, hogy az új rendszernek a különböző településeken milyen következményei lehetnek. Kiderült például, hogy sok falusi lelkipásztor, amennyiben helyben nincs iskola, az eddigi gyerekeit is elveszítheti. Kiderült az is, hogy az iskolai hitoktatás veszélyeztetheti a gyülekezeti hittant, ami pedig rendkívül káros lehet, hiszen így a tanuló és a gyülekezet közötti személyes kapcsolat sérül. Kiderült az is - amint erre Jakab Bálint is utal - , hogy hiába van jogszabályi háttér, ha az iskola vezetése (hogyan is fogalmazzunk?) csak korlátozott mértékben képes leküzdeni a hittannal kapcsolatos világnézeti beállítódását. Lehet ugyan ilyenkor a jogszabályra hivatkozni, de mindenki tudja, hogy egy helyi közösségben, legyen az falu vagy város, az erőpolitika nem jó vért szül. Kiderült az is, hogy az oktatás financiális háttere egy tételezett, s országosra kivetített csoportméretre lett kiszámítva (egy csoport hét fő), de Dunántúlon a református népsűrűség sajátosságai miatt ezen az országosra kalkulált átlagos számon alapuló finanszírozás nem teszi lehetővé önálló hitoktatói állások létrehozását, legfeljebb a rendszer teljes kiépülését követően. Csakhogy egy-két lelkipásztoros, de sok iskolával rendelkező városokban, kevés református tanulóval már a rendszer kiépítésének a megvalósíthatósága is kérdésessé válik.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés