Rotta e Verolino

Budapest igazai: könyv a magyar zsidókat mentő vatikáni diplomatákról

2014. január 9. 11:41
Írta: Huszthy Zita
Angelo Rotta és Gennaro Verolino a Szentszék diplomatáiként számos magyar zsidó életét mentették meg a vészkorszak idején. A róluk szóló, olasz nyelvű könyv szerzője szerint elképzelhető, hogy a Vatikán szervezetten mentette a zsidókat.

I Giusti di Budapest, vagyis Budapest igazai a címe annak a könyvnek, amelyet a napokban jelentetett meg egy olasz katolikus kiadó Angelo Rotta és Gennaro Verolino áldozatos tevékenységéről, akik a második világháború alatt a Szentszék diplomatáiként számos magyar zsidó életét mentették meg. A pápai nuncius magyarországi tevékenységéről elsőként jelent meg olasz nyelvű könyv. A címben szereplő „igaz” szó utal a titulusra (Righteous), melyet Izrael állam adományozott Rottának 1997-ben, Verolinónak pedig 2007-ben.

„A könyv két, nem mindennapi diplomata nem mindennapi élményeiből született. Egyszerre a bátorság és az igazság története” – nyilatkozta az író, Matteo Luigi Napolitano, a római Gugliemo Marconi egyetem docense a Vatikáni Rádiónak. Hozzátette, a Szentszék diplomáciájának történetében nem egyedülálló a budapesti eset. Mivel lehetősége volt a Verolino-család dokumentumait kutatni, ezt a történetet dolgozta fel. De a számos, zsidókat mentő keresztényekről szóló történet felveti a kérdést; elszigetelt, egyedi esetekről van szó, vagy elképzelhető, hogy létezett egy szervezett együttműködés. A kutató ez utóbbit tartja valószínűnek, azaz, hogy XII. Piusz pápa és a Szentszék összefogta és koordinálta a zsidók mentését a holokauszt idején.

A könyv megrendelhető a kiadó online felületén.

Összesen 48 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ha füstöl az ég alja, az indiánok támadásra készülnek, és ezt jelzik egymásnak füstjelekkel.

Ha nem füstöl az ég alja, az indiánok támadásra készülnek, de már rejtik is az üzenetváltásokat.

Téged a tények zavarnak a legkevésbé...

Kedves catalina9!

Egyetértek, Nekem is eszembe jutott, hogy vajon miért nem olvashatunk magyarokat mentő zsidókról, akik az ÁVH karmaiból mentik kii a magyarokat.

Miért?
A magyarok holokausztja nem téma? Ráadásul azok a tettesek, akiktől saját élményű tapasztalataik okán elvárható lett volna az üldözöttekkel és megkínzottakkal, a véres politikai leszámolások áldozataival szembeni együttérzés.

Ha tud valaki ilyen filmekről, könyvekről írja meg. Jó nekem akkor is, ha em Nobel-díjas vagy nem amerikai kaladnfilm a mű.

A hangsúly a "több száz hasonló"-n van. A Vatikán ezeket az embereket és több száz hasonlót Sztálin igazságszolgáltatása elől mentette, amivel kapcsolatban okkal nem voltak illúziói.

A nyugati szövetségesekben viszont a II. vh. alatt valahogy illúziók támadtak a sztálini igazságról, ezért milliószámra (!) adtak ki nyugatra sodródott, vagy menekült oroszokat Sztálinnak, többek között a fehér emigráció tagjait is. Az ilyen módon "repatriáltak" százezerszámra kapták a halálos ítéleteket, vagy kerültek a Gulagra, csak egészen kis töredék került valóban haza.

Szerinted melyik a vállalhatóbb döntés? Válogatás nélkül menteni mindenkit Sztálin elől, vagy válogatás nélkül kiadni mindenkit Sztálinnak?

Ja, egy olyan világ elől menekültek ártatlanok milliói és gyilkosok ezrei, ahol Sztálin bíróságai várták volna őket.

Róma és a katolikus egyház kolostorai ugyanúgy nem vizsgálták a Sztálin elől menekülők előéletét, mint ahogy nem vizsgálták azt sem, hogy a Hitler elől menekülő zsidók között voltak-e tényleg gazdasági hiénák.

Te helyeselnéd, ha ma, 2014-ben egy Észak-koreai menekültet a magyar hatóságok észak-koreai vádak alapján kiadnának Észak-Koreának? És ha utólag kiderülne, hogy történetesen az illető tényleg maga is gyilkos volt?

Amennyiben valaki egy egyház által súlyosan megbélyegzett rezsim elől menekül, márpedig mind a nácik, mind a komcsik súlyos megbélyegzést kaptak 1938-ban, és a világháború eseményei semmilyen alapot nem adtak a megbélyegzés enyhítésére, akkor a keresztényeknek dolguk segíteni.

Talán hallottál a "politikai menedékjog" jogintézményéről. Akik Hitlertől ill. Sztálintól mentették az életüket, valami ilyesmit kaptak a Vatikántól.

Szerinted melyik rezsim volt jobb, mint a mai Észak-Korea?

Ja, mert gondolod, hogy Eichmann azzal kopogtatott a kolostor kapuján, hogy "X millió ember gyilkosa vagyok, aggyatok má útlevelet"?

Nyilvánvalóan beleolvadt a Sztálin elől menekülők hatalmas tömegébe.

Hogy Sztálin mire számíthatott volna Rómában, azt nem tudjuk, de azt igen, hogy mire számíthatott egy Hitler elől menekülő átlagember, akinek vélhetőleg Sztálin is álcázta volna magát.

Európában két nagyváros van, ahol a zsidóság nagy tömegei túlélték a német megszállást: Róma és Budapest. Mindkét helyen fontos szerepe volt a vatikáni diplomáciának, és XII. Piusz pápának.

Mindettől függetlenül nem bánom, hogy Eichmannt végül föllógatták.

De azt sem bánom, hogy nem Sztálin tette. Ha Sztálin lógatta volna föl, lényegében véletlenszerűen, sokmillió ártatlan mellé, az nem lett volna semmiféle értelemben igazságszolgáltatás.

Ezt megfontolva az sem zavar, hogy az egyháziak - nyilván nem tudván, hogy ki ő - segítettek neki Sztálin elől elmenekülni.

OK, csak elemezd ki ezt a "szimpátia"-szót.

Bekopog hozzád egy fickó, aki előadja neked a nagy halált arról, hogy "igen, fegyverrel harcoltam a bolsevizmus ellen, veszítettem, és most Sztálin halálra keres. Sztálin szövetségesei simán kiadnának neki. Segítsen atyám!"

Mi nem igaz egy ilyen dumából, amikor a nyugati szövetségesek tényleg milliószámra, és válogatás nélkül repatriálták a nyugatra sodródott Kelet-európaiakat vissza a föladóhoz?

Erkölcsi kötelessége volt-e egy svájci vagy egy olasz kolostor papjának ehhez aszisztálni? Vagy láthatta úgy, hogy itt most a győztesek bosszúja zajlik?

Azt pl. miből gondolod, hogy ez a 8 ország által keresett személy Edoardo atyának eredeti nevén bemutatkozott? Én nem tettem volna, és az Eichmann ellen fölhozott vádak között sem szerepelt, hogy hülye lett volna.

Nézd, vannak katolikusok, akiknek a katolicizmusával jól megfér a marxizmus, az evolúciótagadás a szlovák vagy éppen magyar nacionalizmus, miért pont a nácizmus ne férne meg? Az I. világháború idején többek között templomjáró katolikus németek és franciák is lövöldöztek lelkesen egymásra éveken keresztül.

Lehet ezen botránkozni, csak nem túl hasznos az üdvösségünk szempontjából. Hasznosabb Isten irgalmát kérni, hogy mi ne menjünk bele nagyon abszurd csapdákba.

Viszont itt nem ez volt a téma. A poszt két vatikáni diplomata, és mögötte nyilván az egész Vatikán zsidómentő érdemeiről szól.

Némelyek itt fölvetették, hogy ezeket a vatikáni érdemeket anullálná a háború után a háborús bűnösök mentése. Szerintem nem.

Hát, nézd, a Vatikán szintjén ez úgy nézhetett ki, hogy egy csomó kolostorból jelzések érkeztek oda, hogy "Sztálin elől menekülő németek és egyéb kelet-európaiak tömegei leptek el minket, mi legyen?"

A Vatikán meg alapvető antisztálinizmusából következően jóváhagyta, hogy segítsenek nekik, tekintettel arra is, hogy a nyugati szövetségesek teljesen kiszolgáltattak minden menekülőt Sztálinnak.

Ami engem illet, egy ilyen alapvető vatikáni-szintű döntéssel egyetértek, konkrétan az Eichmann-sztori esetében esetleg lehetségesnek tartom, hogy a neki segítő szerzetes vagy súlyosan gondatlan, vagy egyszerűen náci volt. De az is lehet, hogy mesterségesen konstruáltnak találta azokat a vádakat, amelyeket egy mesterséges vádakat rendszeresen konstruáló győztes hatalom fogalmazott meg.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés