A hit fénye: megjelent Ferenc pápa első enciklika

2013. július 5. 13:50
A hit erejéről, de a világot sújtó társadalmi és kulturális válságról is szól Ferenc pápának a Vatikánban pénteken bemutatott Lumen fidei (A hit fénye) című első enciklikája, melyet az egyházfő elődjével, XVI. Benedekkel közösen írt meg.

A hit testvériség, megbocsátás a másik méltóságának elismerése, a természet tisztelete. A hit egyedüli, de egyedül lehetetlenség hinni. A hit igazság nélkül szép mese marad. A hit nem menedék a bátorság nélküli emberek számára. A hit az egyházon kívül mértékét veszíti” – szólnak Ferenc pápa első enciklikájának mondatai.

A hit által a világba és az emberek, a társadalom életébe hozott világosságról szóló pápai dokumentum a válságba jutott kortárs kultúrának kínál kiutat egyebek között az életre szóló szeretet, valamint a férfi és nő közötti házasság jelentőségének hangsúlyozásával.

A Lumen fideit Ferenc pápa írta alá, de az enciklika első változatát XVI. Benedek állította össze – emelte ki Ferenc pápa a dokumentum bevezetőjében. Az enciklika hangsúlyozza, hogy a hit a szeretethez és az igazsághoz vezet az egyéni és a közösségi életben is, miközben a mai kultúrában egyedüli igazságforrásnak tartott technológia csak az életünket teszi láthatólag kényelmesebbé. Hit nélkül az emberi közösség élete kizárólag az érdekre és a félelemre épülne – állítja a pápai dokumentum.

Isten hallható, látható és érinthető is” – írta Ferenc pápa, aki külön szólt a fiatalokhoz a megválasztása óta gyakran ismételt mondattal: „ne hagyjátok, hogy elvegyék tőletek a reményt”. A Lumen fidei szerint az emberek a történelemben ismétlődő totalitarizmusok rossz emléke miatt nem mernek már hinni az abszolút igazságban, és emiatt ideáljaikról is lemondtak.

Az enciklika szövegében jól felismerhetők a teológus Joseph Ratzinger kidolgozta részek, amelyek többek között a filozófus Nietzsche és az író Dosztojevszkij Isten-képét „korrigálják”, és a Ferenc pápa tömör és frappáns stílusát idéző részek. A két pápa írta „kétkezes” enciklika XVI. Benedek 2005-ben megjelent első enciklikájához, a Deus est caritas-hoz (Az Isten szeretet) is szorosan kötődik.

Ebben az enciklikában sok van XVI. Benedekből, de az enciklika egésze Ferenc pápáé” – fogalmazott a Lumen fidei vatikáni bemutatóján Marc Ouellet bíboros, a Püspöki Kongregáció prefektusa. Rino Fisichella, az Új Evangelizáció Pápai Tanácsának elnöke hozzátette, hogy a Lumen fidei „erős pásztori üzenetet tartalmazó enciklika”, mely a Hit Évében azt hangsúlyozza, hogy senkinek sem szabad félnie a nagy ideáloktól. „Ferenc pápa enciklikája a mai kulturális gyengeségben provokáció és kihívás is egyben, amellyel szemben nem lehet közömbösnek maradni” – mondta Fisichella.

Az olasz nyelvű, több mint nyolcvan oldalas enciklika péntektől 3,50 euróért kapható a Vatikánban és Olaszországban. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy Ferenc pápa máris egy második, teljesen saját enciklikán dolgozik, amelynek témája a szegénység lesz. A Vatikán bejelentette, hogy az enciklika bemutatása előtt Ferenc pápa és XVI. Benedek „nyugdíjba vonult” pápa közösen vett részt azon a vatikáni szertartáson, amelyen Szent Mihály arkangyal védelmébe ajánlották a pápai államot. A két pápa átölelte egymást – közölte a Vatikán.

Összesen 34 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"Aztán megváltozott a világ, és a katolikus dogmatika ma nem vallja, hogy alacsonyabbrendű lény lenne az akinek fekete a bőre."

Ezt mikor vallotta a katolikus dogmatika? Erről linket kérnék, ugyanis a Biblia alapján tarthatatlan a dolog.

Méltatlan a katolikus dogmatika számlájára írni a feketékkel szembeni negatív megkülönböztetést. Ezzel csak a saját szavahihetőségedet cáfolod.

Az, hogy a rabszolgatartás bűn volna, ma sem része a katolikus keresztény tanításnak.

Nyilvánvalóan bűnösek mindazok az eljárások, amik egy szabad embert rabszolgaságba döntenek. Nem helyes pl. hogy cigányok csicskáztatják egymást, a rabszolgatartó elveszi rabszolgája iratait, stb.

Ha valaki beleszületik a rabszolgai élethelyzetbe, akkor rabszolgatartójától az az elsődleges elvárás, hogy legyen tisztességes gondviselője rabszolgájának.

A Timóteus levél tökéletesen érvényben van, csak ma nincsenek olyan személyek, akikre vonatkozik. Tehát nincsenek olyan személyek, akiknek törvényes joguk a rabszolgatartás.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában