Isten nem diktátor

2012. november 11. 15:29

Köntös László
Reposzt.hu
Hol is van ilyenkor Isten? A mindenható. Miért nem avatkozik közbe? Miért engedi ezt?

„Eltemették szegény Szita Bencét. A történet megrázta az egész magyar közvéleményt. Hál’ Istennek, csak nagy ritkán lehetünk ilyen közvetlen tanúi az emberi brutalitás ilyen hihetetlen megnyilvánulásainak. A tizenegy éves kisfiú életének ilyen értelmetlen vége okkal idézett elő részvétet és gyászt nagyon sokakban. Mégis, azt hiszem, ami ilyen széleskörű részvétet és felháborodást tudott kiváltani az az, hogy a szemeink előtt ismét és újra elkerülhetetlenül érzékelhetővé és szinte tapinthatóvá vált az emberi életben egyébként folytonosan megvalósuló igazságtalanság. Egy ártatlan gyermek ártatlan életének ilyen brutális kioltása ugyanis elkerülhetetlenül szembesít bennünket az igazságosság kérdésével. Miféle világ az, ahol ilyen megeshet? Miért történhetett ez meg? Hol van itt az igazság? Be kell látnunk, hogy az élet végül is nem egy Bruce Willis film, amely bármennyire bugyuta is, de legalább azt az illuzórikus lélektani elégtételt megadja, hogy a rossz elbukik és bűnhődik, a jó pedig győz. (...)

Szóval, hol is van ilyenkor Isten? A mindenható. Miért nem avatkozik közbe? Miért engedi ezt? Miért van olyan távol? Ha egyáltalán létezik. Mert ha nem létezik, akkor könnyű a válasz. De ha valóban létezik, ráadásul olyan is, amilyennek Ő kijelentette magát a zsidó - keresztyén bizonyságtételben, akkor itt megáll a tudomány. Ilyen az az Isten, aki szereti a világot? A féltőn szerető Úr? Aki szeret minden egyes embert? Bűnözőknek hosszú életet ad, ártatlan gyermekeket kivégeztet? (...)

Isten nem diktátor. Nem önkényúr. Ő az embernek szabadságot adott. Különös módon, miközben a szabadságot egyik legfőbb értéknek gondoljuk, és az is, ha ilyen égbekiáltó igazságtalanságok történnek, mint szegény Szita Bencével, ha a rossz ilyen letaglózó brutalitással megmutatja önmagát, akkor mindenki hatalomért kiált, s Istenre mutogat.( Az ördögnek az a legnagyobb trükkje, hogy elhiteti önmagáról, hogy nem is létezik. Lehet az ilyen »mítoszon« vihorászni. Aztán ilyenkor kiderül, hogy mégis csak létezik.)

Miközben a valódi kérdés nem az, hogy hol van Isten mint feltételezett diktátor, hanem az, hogy mit is tudunk kezdeni, mi emberek, a szabadságunkkal. Mert ne legyenek kétségeink: a Szita Bencét brutálisan megsemmisítő »emberek« szabadsága is az általában vett, végtelen emberi szabadság végletes megnyilvánulása. Amit ugyan korlátozhat a jog mint a kényszerítés megszervezett eszköze, s büntetheti és büntesse is a rosszat, de nem lehet mindenki mellé rendőrt állítani. (...)

S hogy hol van Isten? Hát éppen itt: nem hagyta az embert tudatlanságban arra nézve, hogy mit jelent embernek lenni. Hisszük és valljuk, hogy az ember mint ember Jézusban jelent meg. Ő az ember végső alakja (Pannenberg). Nincs más mérce. De Isten nem diktátor. Szabadságunk van.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 42 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Gyerekkoromban nekem is ez a kérdés vetődött fel amikor láttam a sok háborús dokumentum filmeket.
Azután átgondoltam és azt mondtam magamnak, hogy sem Isten, sem Jézus nem létezik úgy ahogy e cikk írója is számonkéri!!
Jézus is egy ember lehetett és ő is csak azt mondhatta, hogy saját lelkünkben legyünk jók és szeressünk!!!
Vannak viszont rossz emberek.
Nos ezek ellen lehet-e valamit tenni????
Mert semmilyen elméletben jó társadalom sem működik rossz emberek részvételével.
Nem tudom, mit lehet tenni!!!

Isten megalkotta a világot és működésének törvényeit, néha igazít rajta és csak nagyon ritkán avatkozik be.

Ahogy az emberi testéhez kapcsolódik a tudat, úgy a világegyetemhez is kapcsolódik egy fajta tudat.

Dehát tudatunk sem foglalkozik mindig testünk minden megnyílvánulásával. (Távol álljon tőlem, hogy a kettő között azonosságokat keressek.)

"...szabad akaratot adott" - de azt is, hogy meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól.
Hogy kinek a legrosszabb? Aki ennyire embertelen és lelketlen, az még lelkiismeret furdalást sem érez.

Valamikor azért belesulykolták a gyerekek fejébe a 'Ne ölj' parancsot. Hogy ez mennyire így volt, a II. vh. amerikai hadvezetése megdöbbenve tapsztalta, hogy katonáinak csak 1%-a volt képes a harctéren emberre tüzelni. (Persze, az Enola Gay-n csak a kioldó gombot kellett megnyomni.)

Tényleg beteg dolog már ebből is Orbánra kilyukadni. Sokkal fajsúlyosabb téma, és nem könnyű a válasz. Én nem tudok hinni Istenben, de nem lenne rossz, ha lenne,és be is avatkozna ilyen esetekben. De ez csak vágyálom.

A szerző nem felment hanem választ ad arra az örökkön örökké felmerülő kérdésre hogy ha Isten létezik, ha végtelenül jó és ha mindenható akkor az a tengernyi gonoszság, szenvedés miért van jelen a világunkban Ez a legnyomósabb, mondhatni egyetlen érv Isten létezése elen. Tulajdonképpen az egész teológia ekörül a kérdés körül forog, erre keres választ.

Fontos kimondani ,hogy Isten nem okozza hanem MEGENGEDI a szenvedést, a rosszat, ami önmagában értelmezhetetlen, nem más mint a JÓ HIÁNYA. Ha egy hétköznapi példával érzékeltetem akkor olyan mint a lyuk a fogban.

Amiért megengedi az egyrészt az emberi szabadság tisztelete.Mivel az ember Isten képmása, a szabadsága Istentől való és Ő az egyetlen aki ezt semmilyen formában nem korlátozza.Szabad akaratból nemet mondhatunk Istenre, a jóra és választhatjuk a rosszat, a gonoszt. Ennek a választásnak viszont az a következménye hogy elveszítjük a szabadságot, bizonyos mértékig vagy akár teljesen, mert a gonosz nem tiszteli az embert sem a szabadságát. Egyetlen célja, programja a züllesztés és pusztítás.

Isten megengedheti a rosszat egy nagyobb jó érdekében is. Erről beszél Jób könyve. Jób bár igaz és Istenhívő mégis elképzelhetetlen mértékben szenved. Kikéri a sátán, azt állítva hogy csak a jólét, az örömök, a gazdagság miatt szereti Istent Jób, ámde ha mindezt elveszítené megtagadná Őt. Nem taglalom, akit érdekel olvassa el. Ami érdekes a történetben számomra az az hogy Isten magához emeli Jóbot, megmutatva neki a világmindenséget, rákérdezve hogy hol volt Jób mikor Ő mindezt megalkotta. Ez az ember mint teremtmény és az Isten mint teremtő közötti határtalan különbséget hivatott érzékltetni.Ebben a kitágult horizontban, ebben az egészen más perspektívában értelmezi át Jób a maga szenvedést, szerepét, kapcsolatáat Istennel.

Ez a teológiai, filozófiai sík.

Semmiképpen nem menti fel a bűnöst a tény hogy szabad, hogy szabad akarat van,ilyesmiről nincs szó.

Hit és Szenvedés Ki a felelős a jóért és a rosszért? (Varga Laci atya előadása)


http://www.szentimreplebania.h..:hit-es-szenvedes-ki-a-felels-a-joert-es-a-rosszert

A primitív emberek nem nagyon öldösték egymást, a fegyverek feltalálásával az emberölés személytelenné vált.

http://www.hagiosz.net/?q=node..

"Mindent Elsöprő Szerelem"

Egy film Isten közvetlen, látható működéséről a mai világban, gyógyulások, szabadulások mint hétköznapi valóság.
Kicsit hosszú, de érdemes végignézni.

Üdv.

Válaszok:
ottapont | 2012. november 12. 17:08

"... nem mindenható" - pontosabb meghatározás: 'mindennél hatalmasabb'.

Most látom, hogy a link nem igazán oda visz ahova szerettem volna.

Itt van közvetlenül a youtubos link

http://www.youtube.com/watch?v..

Mindent Elsöprő Szerelem

Megnéztem a Monostor első epizódját és nagyon tetszett az a tapintat, elfogadás és bölcsesség ahogyan a szerzetesek kezelték a helyzeteket (főleg a kritikus helyzetekre gondolok).
Okvetlenül megnézem a másik két részt is! :)

Nincsen ördög - ez egy Jókai regény címe. Lehet, hogy igaza van?
Isten oly praktikus világot teremtett, és ebben a praktikus világban, akár egy sakkfeladványban, az ördög egy fölösleges báb. Nincs funkiója, semmi szükség arra, hogy rosszra csábítsa az embereket - megteszi azt helyette az ember ösztöne, természete, amely gyakran erősebb, mint az erkölcsi törvények hatása.
Már Ádám is Évára hárította a felelősséget: az asszony adott nekem- Éva meg áthárította a felelősséget a kígyóra. Nem én vagyok a rossz- az ördög csábított el.
De mért rosszak az ösztönök? Mért rossz a világ?
Isten nem mindenható - törvények vannak, min nem tud változtatni- egy meg egy az kettő, mit lehet ellene tenni-a TAO, a Törvény erősebb az isteneknél, mondják a kínaiak. Csak ilyen világot tudott teremteni, aki nem hiszi, próbálja meg helyette.
Az embernek értelme van, ezért a természet törvényeit felülbírálva, megalkotta az erkölcsi törvényeket, megpróbálva uralkodni állati ösztönei felett. Az embernek lehet, hogy ez a feladara, amit az Isten utólag értékelni fog a másvilágon, ha, reméljük, mégis van ilyen.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés