Értelemellenes-e a vallás?

2012. július 4. 10:12
Ross Douthat, a New York Times konzervatív publicistája szerint az ateisták is hisznek természetfeletti elképzelésekben.

Az intézményes vallásosság hanyatlik, ám az Egyesült Államok pont olyan vallásos, mint egykor volt – nyilatkozta Ross Douthat, a New York Times konzervatív publicistája az egyik legnépszerűbb amerikai talkshow műsorában.

A katolikus Douthat szerint a jobboldal bűne, hogy a vallást antiintellektuálisnak tünteti fel, mire a műsorvezető, a magát ateistának tartó Bill Maher rákérdez, vajon nem maga a vallás értelemellenes-e. Douthat válasza, hogy például a Genezis szó szerinti értelmezése is meglehetősen új fejlemény – a keresztények már az első században sem tudományos leírásnak tekintették azt.

Douthat úgy véli, a vallás megítélése attól függ, ki milyennek tételezi az emberi természetet. Aki hajlamos azt gondolni, hogy az ember alapvetően jó, az a vallásban kényszerítő erőt lát. Ezzel szemben van aki úgy véli – és ez Douthat álláspontja is –, hogy az emberek általában hajlanak a rosszra, függetlenül attól, hogy vallásosak-e vagy sem.

Hogyan hihetik el értelmes emberek, hogy egy kígyó megszólalt? – kérdezi Maher. Még a szekuláris liberálisok is hisznek bizonyos metafizikai elképzelésekben – veti ellen Douthat. Az egyetemes emberi jogok eszméje mi, ha nem ilyesmi?

Helyeselte Bin Laden megölését? – provokálja vendégét Maher. Csak mert az Újtestamentumban számos helyen mondja Jézus, hogy ne ölj, fordítsd oda a másik orcádat is. Douthat szerint ez a hétköznapi viszonyokat illetően így van, ám a keresztény hagyomány része az igazságos háború elképzelése is. Bizonyos esetekben a kormányoknak joga van fenntartani a rendet.

Összesen 52 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A vallás is és az ateizmus egyaránt antropomorfista megközelítése a természeti környezetnek.
A vallások szerint a létezik valamilyen természetfeletti hatalom, amelynek el lehet nyerni a jóindulatát, vagy ki lehet váltani a rosszindulatát, és mivel a temészet is ennek a hatalomnak alárendelve működik, végeredményben azt is valamilyen, ember iránti jó- vagy rosszindulat vezérli.
Az ateista szintén emberi szempontokat (ember iránti jóindulatot) tulajdonít a természetnek, amikor azt feltételezi, hogy az tartózkodik a bonyolultság olyan fokától, amelyet az emberi elme már nem lenne képes elég hosszú idő után felfogni. - Nem gondolkodik el azon, hogy ahogy a kutyája semmit sem fog fel a BUX indexből (pedig az a gazdája jövedelmének alakításával a kutya vacsorájára is hatással van), úgy természetnek is lehetnek olyan jelenségei, összefüggései, amelyek örökre rejtve maradnak az emberi elme számára.

Épp az emberi értelem az oka, az ember értelmet keres mindenben, mellé foghat a keresés során sokszor,egyszer majd mégis meg fogja találni.

Persze, hogy nem értelem ellenes a vallás, legfeljebb akkor, mikor állítja, saját kezűleg keerítette a kertet az Úr, sárból gyúrta Ádámot, oldalcsontjából az Évát, de előtte gondosan kipiszkálta belőle az Y kromoszómát.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés