Magyarország az élmezőnyben: évekkel korábban ismerte fel ennek a katonai eszköznek a szükségességét

2024. április 23. 20:36

Kecskeméten landolt az első KC–390-es. Magyarország 2020-ban döntött ezen katonai eszközök beszerzéséről, Hollandia 2 évvel később, de Ausztria és Csehország is csak tavaly lépett.

2024. április 23. 20:36
KC–390-es készül landolni Magyarországon, a kecskeméti katonai repülőtéren. Gripenek kísérik
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Április tizenkettedikén landolt Kecskeméten a Magyar Honvédség legújabb repülőgépe, a KC–390-es. A katonai eszközt a különböző NATO kommunikációs rendszerek beépítése és hitelesítése miatt hozta a gyártó, az Embraer Magyarországra, majd néhány hetes hazai tartózkodást követően az első KC–390-es visszatér Brazíliába.

KC–390-es landol Magyarországon, a kecskeméti katonai repülőtéren
KC–390-es landol Magyarországon, a kecskeméti katonai repülőtéren
Forrás:  Facebook

Ugyanakkor, ha minden jól alakul, s lezárul a vadonatúj eszközök gyártási, berepülési, tesztelési programjainak utolsó fázisa, végső átadásukat követően az új repülőgépek jövőre már a honvédségben szolgálhatnak.

Ezt is ajánljuk a témában

Magyarország (és Portugália) beelőzte Európát

A magyar kormány 2020 novemberében írt alá szerződést két darab KC–390 típusú katonai teherszállító repülőgép beszerzéséről. Nem olcsó eszközökről van szó; ám egy régóta várt képesség tér vissza a honvédséghez. A KC–390-eseket a szovjet AN–26-os szállítórepülőgépek pótlására rendelték meg, azokat 2020 júniusában, 46 év szolgálat után nyugdíjazták. Feladataikat egyáltalán nem tudták már végrehajtani a rendkívül megbízhatatlan AN–26-osok.

A négy évvel ezelőtti kontraktus értelmében a honvédség rámpás szállítógépekhez jut,

amelyekkel hadműveleti körülmények között is képes lesz nagyméretű terhek, katonai felszerelések, járművek és személyi állomány célba juttatására.

Különleges kialakítása révén a gép alkalmas betonozott repülőtéren kívüli, rossz minőségű terepviszonyok közötti fel- és leszállásra, továbbá ejtőernyős légideszant-műveletek kiszolgálására úgyszintén.

De új képességet is kap a Magyar Honvédség a KC–390-esekkel.

Azok légi utántöltésre, valamint saját hatótávolságuk és repülési idejük növelése érdekében üzemanyag-felvételre is képesek.

2020 novemberében még csak Portugáliának volt szerződése KC–390-eskre (ők öt darab szállítógépet rendeltek), 2024-ben már Hollandia (öt darab repülőt), Ausztria (négy darab KC–390-est) és Csehország (két darab eszközről cikkeztek) is ilyen gépek rendszeresítését tervezi.

Mikor az első KC–390-es landolt a kecskeméti katonai reptéren, Tömböl László nyugállományú vezérezredes, nemzeti fegyverigazgató a Magyar Nemzetnek kifejtette, a KC–390-es repülőgépek a honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amikkel a hadrendből néhány éve kivont An–26-osaink nem rendelkeztek.

Méretük, sebességük, a hatósugaruk és a szállítható teher tömege alapján is kiemelkedik elődjeihez képest.

Sőt, mint mondta, a KC–390-es minden mutatóban felülmúlja a legendás amerikai C–130 Herculest, katonák, ejtőernyősök szállítása mellett képes egészségügyi ellátást, evakuációt támogatni, de akár a levegőben is feltöltheti a Jas–39 Gripeneket. (Tömböl ennek nyomán megjegyezte, a Gripen-pilóták egy része korábban már kapott kiképzést légi utántöltésre, de a gyakorlások elmaradása miatt fel kell frissíteni a készségeket.)

  • A gép harmincöt méter hosszú, az utazómagassága elérheti a nyolcezer métert is.
  • A KC–390-es 23 tonna tömegig nagyméretű terhek, katonai felszerelések, járművek és személyi állomány – 80 felszerelt katona vagy 60 ejtőernyős – célba juttatására képes. (Ez a C–130J-30 esetében 21,5 tonna, az Airbus A400M esetében 37 tonna, utóbbi eszköz viszont nem összehasonlítási alap, csupán érzékeltetésként hoztuk fel.)
  • Felszereltsége lehetővé teszi a vészhelyzeti kimenekítést, illetve a nagy létszámú beteg- és sebesültszállító feladatok végrehajtását.
  • A C–130 Herculeshez képest a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.

A Politico ez év elején közölt cikket arról, hogy állnak jelenleg az európai NATO-tagállamok a védelmi kiadásokkal. 2014-ben, nem sokkal Krím és Donbasz egy részének orosz elfoglalása után, a NATO walesi csúcstalálkozóján korszakos jelentőségű döntést hozott elrettentési és védelmi képességei megerősítéséről. A védelemre fordítandó nemzeti GDP-arányt 2 százalékban, ezen belül a haditechnikai fejlesztések arányát 20 százalékban határozta meg a 2024-ig tartó 10 éves periódus végére.

Európa éltanulója Lengyelország, amely 2023-ban a GDP 3,9 százalékának megfelelő, óriási összegeket költött a hadserege fejlesztésére. Finnország, Románia, Magyarország 2,4 százalékot költ ugyanerre. Észtország 2,7, Litvánia 2,5, Lettország 2,3 százalékot.

Egyébként pedig épp a Mandiner.hu írta meg elsőként, továbbra is Magyarországé Közép-Európa egyik legütőképesebb hadereje, legalábbis a nemzetközi fórumokon is sokszor hivatkozott Global Firepower (GFP) 2024-es indexe alapján. Kezd tehát beérni a Magyar Honvédség 2016 óta tartó koncepciózus fejlesztése.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Kapcsolódó vélemény

undefined

Siklósi Péter

Vendégszerző

Idézőjel

A Magyar Honvédség haditechnikai „rendszerváltása” gyors ütemben halad.


A Combatant Blog látványos videót tett közzé a KC–390-es érkezéséről:

 

Összesen 95 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-80
2024. május 03. 22:14
🍓 ️ ­A­­ ­d­­ö­­­g­­­ö­s­­ ­l­­­á­­n­y­­­o­­­k­ ­­v­­­á­r­­n­­a­­­k­ ­r­á­d­ 👉 𝗪­­𝗪­­𝗪­­.­𝗖­­𝗨­𝗠𝟰­­­.­𝗙­­𝗨­­𝗡
gekk
2024. április 25. 06:45
Ja. Mert a miniduce olyan előrelátó. Igaz, először a saját seggüket reptették, mivel az az első.
contractor-2
2024. április 24. 11:03
Egyébként meg Magyarország volt az első amely csatlakozott a 'Multinational Air Transport Unit'-hoz amelyben 10 db A400M van Németországban, amelyet mi is használhatunk.
contractor-2
2024. április 24. 10:52
"Magyarország (és Portugália) beelőzte Európát" Mivel? Az, hogy vettünk 2 db kis/közepes szállítógépet. Ott vannak a A400M-ek mindenhol, Németországtól Spanyolországig és nem 23 tonnát szállítanak, hanem 37 tonnát és azokat nevezhetjük közepes szállítógépeknek. Nem azt mondom, hogy nem jók ezek, de kezeljük már helyén a dolgokat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!