Ismét Szegedre érkeznek a világ vezető Biblia-kutatói

2021. augusztus 15. 08:32

Galaták és Galata levél címmel nemzetközi biblikus konferencia kezdődik augusztus 23-án Szegeden, a Dóm Látogatóközpontban – tájékoztatta Benyik György főiskolai tanár, a tudományos tanácskozás igazgatója az MTI-t.

2021. augusztus 15. 08:32
null

A teológus közölte, Szent Pál a galatákhoz intézet írása az apostol leghosszabb levele, és a Római levél vázlatának tekintik a szakértők. A levél hátterében egy földrajzilag és etnikailag is nagyon összetett – jórészt a mai Törökország területén található – közösségben már megkezdett keresztény misszió problémái, a közösség irányzatainak elméleti vitái, valamint a korakeresztény és a zsidó diaszpóra közötti nézeteltérések állnak.    

A konferencia elsősorban a levél szövegében rejlő vallásfilozófiai és történeti tényeket kívánja megvizsgálni, ugyanakkor foglalkoznak az írás fogadtatásával az ókeresztény irodalomban, és téziseinek a hellenisztikus filozófiában tükröződő párhuzamaival is.    

A Szegedi Nemzetközi Biblikus Konferencia az elmúlt három évtizedben Kelet-Európa egyik legnagyobb teológiai tanácskozásává nőtte ki magát.

A szervezők a hazai és a neves külhoni magyar biblikusok mellett rendszeresen lehetőséget adnak az előadásra és a publikálásra a külföldi szaktekintélyeknek is, így az idei tanácskozáson is részt vesznek német, svájci, svéd és japán kutatók, bár többen közülük a járványügyi korlátozások miatt csak online formában – közölte.    

A tematikus konferenciák anyagait rendszeresen kötetekbe rendezik.

Az idei tanácskozásra jelenik meg Áldozat és Ritus (Sacrifice and Ritual) címmel az előző konferencia kötete, amely a keresztény Eucharisztia bibliai előzményeit mutatja be. Emellett elkészült Martin Meiser, a Saarlandi Egyetem professzorának a Júdás-kérdés kultúrtörténetét a bibliai időktől napjainkig bemutató A karióti Júdás. Egy közülünk című, magyar nyelvű kötete is.    

A konferencia szervezői 2010-ben az Újszövetség-kutatás egyik legkiemelkedőbb kortárs szaktekintélyéről, Joachim Gnilkáról díjat neveztek el, amelyet minden évben olyan kutatók kapnak, akik a legtöbbet tették a magyarországi biblikum fejlődéséért. Az idén az elismerést a tanácskozás keretében tartott ünnepi hangversenyen, a Fogadalmi templomban adják át a Zágrábi Tudományegyetem Katolikus Teológiai Kar Újszövetségi Szentírás Tanszéke vezetőjének, Mario Cifráknak – tudatta Benyik György.

(MTI)

Fotó: Markus Klümper / - / dpa Picture-Alliance via AFP

Összesen 55 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2021. augusztus 16. 20:10
Aki idáig eljutott anélkül, hogy felhívja Skypon Ferencet, van itt egy fickó, aki spanyol csizmát szeretne, az földi jutalomra tarthat igényt. Mondom tarthat. Ellenben ezt kapja: https://www.youtube.com/watch?v=OZBpu67tbS0 És még ezt is: https://kupdf.net/download/essz-eacute-nus-b-eacute-ke-evang-eacute-lium_5afcca84e2b6f5771a6241a7_pdf# Have a nice night! :)
Bell & Sebastian
2021. augusztus 16. 13:18
A Keresztelő evangéliuma statikus, teljes és kiérlelt, nagyobb az összefüggése az ősevangéliummal, amiből feltehetően János dolgozott, mint az ószövetségi előképekkel, amikre folyton visszaugrunk. Cseréljük ki, oszt haladjunk már tovább, elég volt a Processióból. :)
Bell & Sebastian
2021. augusztus 16. 09:16
Egyébként egy nyilvánvaló idézetről úgy lehet megmondani, honnan lopták, még ha át is van írva, hogy egy aránylag "tiszta", vagyis nem manipulált keresőmotorba betesszük a vezérgondolatot, de gyakran a főbb hívószavak is elegendőek. Elég régóta orosz motort használok, ha érzékeny a téma, mert a magyarokat nem vezeti meg - túlzottan.
Bell & Sebastian
2021. augusztus 15. 22:57
"... Barnabás Tarzuszból Antiochiába hozta, ahol már megalakult egy Törvény nélküli pogány-keresztény egyházközség (ApCsel 11,19 skk.). E közösség küldötteként vett részt Pál és Barnabás az ún. apostoli zsinaton (kb. 48/49). Az események menete nagyon nehezen rekonstruálható (vö. Gal 2,1 sk.; ApCsel 15,1 skk.). Kétségtelenül a Törvény nélküli missziózás ügyéről volt szó, amelynek jeruzsálemi jóváhagyása (talán a zsidó hatóságok hatására) veszélyben forgott. Pálnak sikerült evangéliumát Jeruzsálemben érvényre juttatnia, és elérte a zsidó Törvénytől való szabadság elvi elismerését. A missziós gyakorlat számára kompromisszum született. Inkább taktikai mérlegelésből -- hogy elkerüljék a jeruzsálemi egyház összeütközését a zsidó hatóságokkal -- különbséget tettek Pálnak a pogányok közt végzett Törvény nélküli missziója és Péternek a zsidók körében, a zsidó gyakorlatot megtartó missziója között. Az evangélium és az Egyház egysége mellett szilárdan kitartottak. Ennek jelei voltak a jeruzsálemi szegények javára végzett gyűjtések, amelyeket Pál önként magára vállalt (Gal 2,10). Ezzel elismerték Jeruzsálemet az Egyház történelmi születési helyének, a pogány-keresztény közösségeket pedig megvédték attól, hogy a görög kultuszközösségek módjára egy sereg különálló egyházra szakadozzanak. ..."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!