A napokban beszámoltunk róla, hogy óriási felháborodást okozott az I. kerületi lakosság körében V. Naszályi Márta polgármester legújabb projektje. A Párbeszéd politikusa ugyanis egy óriási, 62 állásos buszpályaudvart akar megvalósítani az I. és a XII. kerület határán, a Déli Pályaudvar keleti oldalán található használaton kívüli vágányok egy részét is tartalmazó területen, a Naphegy tövében.
A helyi lakosok azóta is tiltakoznak, és lemondásra szólították fel a polgármestert
A polgármester a lakosok tiltakozása ellenére már alá is írt egy 10+5 évre szóló bérleti szerződést a tervezett létesítménynek helyet adó telek tulajdonosával, a Magyar Államvasutakkal. A helyi lakosok azóta is tiltakoznak, aláírásgyűjtést szerveznek és lemondásra szólították fel a polgármestert. Sőt, a napokban egy
részletes tanulmányt is közzétettek a projekt várható hatásairól, ezzel alátámasztva V. Naszályiék terveire vonatkozó kritikájukat.
A tanulmányt ezen a linken érheti el. A tanulmány szerzői hangsúlyozzák, hogy elemzésük az önkormányzat által megadott sarokszámokból indul ki, számításaik ezen alapulnak.
Percenként egy busz – brutális forgalomnövekedést okozna a pályaudvar létrejötte
V. Naszályi Márta önkormányzata az eddig a Várba behajtó turistabuszok kitiltását tervezi a területről. Koncepciójuk szerint a turistabuszokat az új Mészáros utcai 62 kocsiállással rendelkező tervezett óriásparkolóba irányítanák át. Összehasonlításul: a fél Kelet-Magyarország távolsági buszközlekedésének fejpályaudvaraként üzemelő és óriási forgalmat bonyolító Népligeti buszállomás 30, a Stadionoknál található buszpályaudvar 12 aktív buszállással rendelkezik.
Azaz V. Naszályiék az ország egyik legnagyobb buszterminálját építenék fel a Naphegy mellett,
amely kétszer akkora, mint Budapest eddigi legnagyobb buszállomása.
A polgármester és csapata tervei szerint a turistákat az állomásról egy több megállóhellyel rendelkező, elektromos buszokat alkalmazó körjárat szállítaná a Gellért-hegyre, a Citadellához, majd tovább a Várkert Bazárhoz és végül a Hunyadi úton keresztül a Várba, ahonnan visszatérne őket a Mészáros utcai terminálba.
A tanulmány szerzői szerint a parkoló és az elektromos buszok üzemeltetése esetén
csúcsidőben akár percenként gördülne ki és be egy autóbusz a terminál területén,
vagyis a Budai váron keresztül gyakorlatilag a metrópótlással egyenértékű forgalmat eredményezne, Szerintük mindez környék közlekedésének összeomlásához vezetne.
Óriási költségekkel jár a beruházás – ez az önkormányzatot terhelné
A tanulmány szerzői szerint nagy kérdés, hogy a forráshiánnyal küzdő önkormányzat miért kezd bele egy olyan projektbe, amelynek a forrása nem biztosított? Az elektromos buszok megvásárlása 6-8 milliárd forintos kiadást jelentene, nem beszélve az üzemeltetés és amortizáció költségeiről.
Úgy vélik, amennyiben nem az önkormányzat vásárolja meg a buszokat, hanem koncesszióba adja a flotta működtetését, további kérdések merülnek fel. Például, hogy lesz-e olyan vállalkozó, aki a flotta beszerzését és az üzemeltetését vállalja, mert ellenkező esetben
könnyen lehet, hogy az anyagi felelősséget végül az önkormányzatnak kell vállalnia.
A tanulmány szerint a tervezett negyven, nagy kapacitású elektromos busz vásárlása fölösleges, a buszterminál kapacitásához képest túlméretezett beruházás lenne. A tervezett körjárat nem szüntetné meg a Várban élők problémáját, melyet a turistabuszok jelenléte okoz, hiszen dízel buszok helyett ugyanannyi elektromos busz hajtana át a Váron. Ha kisméretű buszokat szerez be az önkormányzat, az a jelenlegi forgalom megnövekedését jelentené. A közúti forgalom buszterhelése eszerint mindenképp megsokszorozódik.
De amennyiben mégsem vásárol elektromos buszokat az önkormányzat, viszont a parkolót megnyitja a turistabuszok számára, akkor
óránként (!) akár ötven busz fog behajtani és kihajtani a parkolóból. Ötven busznyi turista négyszerese a Népligeten naponta felszálló és leszálló utasok számának!
Úgy vélik, emellett nincs megoldva a tervezett körjárat megállóinak elhelyezése sem, hiszen több száz egyszerre várakozó ember részére kellene helyet biztosítani.
Közlekedési káosz
A pályaudvar tervezett helyét busszal jelenleg nehéz megközelíteni az Alkotás utca - Márvány utca irányából, így
a forgalom teljes egészében a Mészáros utcán dübörögne.
A tervezett körjárat ráadásul akkor is közlekedne, hogy ha egy adott szakaszon nincs turistaforgalom, ami a tanulmány szerzői szerint óriási pénzkidobás lenne
A Mészáros utca zajvédelme szerintük elégtelen lenne az önkormányzat által tervezett zajvédő falakkal, hiszen azok csak a pályaudvar területén keletkező zajterhelést csökkentik, a fal másik oldalán, a Mészáros utcán megnövekedett forgalom zaját egyáltalán nem csillapítják, az felverődik a házakra. A sínek túloldalán lévő Avar utcában ugyanez a helyzet állna fenn.
Nem mellékes szerintük, hogy ekkora buszforgalom mellett
a környéken a biztonságos kerékpározás lehetősége gyakorlatilag megszűnne.
A buszpályaudvar megépítése a kerékpárral bejárható belváros helyett buszbarát várost teremtene.
Az elemzésben felhívják a figyelmet arra is, hogy a megnövekedett közúti forgalom a jelenlegi, vasút által okozott zaj- és légszennyezést a sokszorosára növelné, jóllehet
a területen óvodák és bölcsődék is találhatók.
Ennek következtében a környék ingatlanjai komoly értékcsökkenést szenvednek el, aminek megtérítése perek esetén az önkormányzat kasszáját terhelné.