Nem egyenlőek a vallások?

2016. április 05. 14:48

A pápa nagyon is helyesen mutatott rá arra, hogy egy keresztény sohasem mondhatja azt, hogy minden vallás egyenlő, hiszen egy ilyen kijelentés szükségszerűen önfelszámoláshoz vezet.

2016. április 05. 14:48
Köntös László
reposzt

„XVI. Benedek valami olyasmit mondott ki, amit ma nem szabad kimondani. Szembemegy az axiómák, a megfellebbezhetetlennek gondolt mai hittételek zárt univerzumával, amelyet ma eufémisztikusan  politikai korrektségnek szokás nevezni. Köszönet érte. A sajnálatos a dologban pusztán csak annyi, úgy látszik, ma egy »nyugdíjas« pápának, avagy hivatalt már nem képviselő egyházvezetőnek kell lenni ahhoz, hogy egy ilyen tételt a nyilvánosság előtt komoly következmények nélkül ki lehessen mondani. A dologban ugyanis az a súlyos, hogy sérti a mai Európa szellemi alapzatát, amelynek a tartalmát a tolerancia, a multikultúra, a semlegesség, az egyenlőség fogalmainak sajátos értelmezése adja.  Nem hinném, hogy a volt pápa ezúttal valamiféle keresztény vallási türelmetlenség mellett állt volna ki. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy az a mód, ahogyan ma Európa saját identitásának alapfogalmait értelmezi, a kereszténység önfelszámolásához vezethet. A volt pápa ennek a veszélynek adott hangot.

Ha jól értem, a pápának ez a mondata, hogy vallások nem egyenlők, nem egy jogi kijelentés. Jogi értelemben lehet ugyan beszélni a vallások, világnézetek egyenlőségéről, meg lehet fogalmazni a tolerancia elvét.  Ám amennyiben a tolerancia fogalma már igazságtartalmakra vonatkozik, s azt jelenti, hogy tartalmilag a vallások, világnézetek egyenlők, akkor valóban súlyos kérdésként vetődik fel a saját vallással/világnézettel való azonosulás lehetősége. Ugyanis akkor valóban az lesz a kérdés, amint erre a pápa rámutatott, hogy ugyan miért ragaszkodjam a saját hitemhez, ha az egyenlőség azt jelenti, hogy a más hit/világnézet ugyanúgy tartalmazza az igazságot, mint az enyém. A pápa nagyon is helyesen mutatott rá arra, hogy egy keresztény sohasem mondhatja azt, hogy minden vallás egyenlő, hiszen egy ilyen kijelentés szükségszerűen önfelszámoláshoz vezet. (...)

Holott igenis lehet, sőt kell. A kereszténység nem vette észre, hogy a tolerancia és a vallási-kulturális relativizmus nem ugyanaz.  Ezért aztán oda jutott, hogy az általa is elhitt, de valójában félreértelmezett tolerancia, semlegesség, egyenlőség és multikultúra jegyében nem hogy nem mer kiállni saját hitének kizárólagos igazságáért, hanem még önként hozzájárul Európa keresztényietlenítésének a folyamatához. Leszedi a keresztet, nehogy más hiteket sértsen. Átértelmezi a karácsonyt, nehogy véletlenül kiderüljön, hogy az ünnep folytonosságában ma is a kereszténység van jelen. Pedig Európában a multikultúra az általános keresztény keretek felvállalásán belül is létrejöhetett volna. Csakhogy itt a multikultúra az jelentette, hogy a vallásokat dekára kell mérni, függetlenül mindenféle történeti-kulturális sajátszerűségtől. A multikultúrának ez az értelmezése szükségszerűen a keresztény jelenlét súlyának a leértékeléséhez vezetett. Keresztény közreműködéssel.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 51 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kata56
2016. április 19. 11:03
Istenem, mennyi ökörséget összehordtatok itt... Nem kéne állást foglalni olyan dolgokban, amelyek messze meghaladják az emberi értelmet. Nem mások kereszténységével, hanem a saját kereszténységetekkel kellene foglalkozni. Gondolom, ott sincs minden rendben. A mások kereszténységét majd a Jóisten felügyeli.:):):)
kgyula
2016. április 19. 10:58
"...valamikor akkor is találkozniuk kellett Krisztussal..." Ami bármikor történhetett. Nem tudom, pl. Jób találkozott-e vele, de azt tudom, hogy hitte a Megváltót. Egyébként azt is hisszük, hogy akit Isten kiválasztott, azt Jézus Krisztusban üdvözíti, hiszen Jézus mindazok bűnét is megváltotta, akik az eljövetele előtt éltek.
kgyula
2016. április 19. 10:57
Valóban, de Istennek mindig volt népe, és ha a Krisztus előtt élteket nem is nevezhetjük keresztyéneknek, ugyanoda tartoznak, ahova az utóbbiak: a láthatatlan Egyházba, ha úgy tetszik: a lelki Izráelbe.
kgyula
2016. április 19. 10:56
"Szerinted akkor az apostol ősei elkárhoztak vagy üdvözültek? És mi a helyzet Simeonnal?" Nem tudom, csak gondolom, ha hívő zsidók voltak, üdvözültek. Végülis az Ószövetség is "jelentett valamit" az embernek Istennel való kapcsolatában, sőt volt Istennek népe a zsidók előtt is. Simeonnal kapcsolatban még ennyi bizonytalanság sincs, hiszen azt mondja az Írás, hogy a Szentlélek volt rajta.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!